آمار ها نشان می دهند در مرداد ماه سال جاری یک متر مربع واحد مسکونی تهران با قیمت ۷٫۴ میلیون تومان به فروش رسیده است که به نسبت سال گذشته با افزایش ۶۲ درصدی همراه بوده است. طبق ارقام و اعدادی که بانک مرکزی از آن پرده برداشته، در مرداد ماه سال جاری ۱۲ هزار […]

آمار ها نشان می دهند در مرداد ماه سال جاری یک متر مربع واحد مسکونی تهران با قیمت ۷٫۴ میلیون تومان به فروش رسیده است که به نسبت سال گذشته با افزایش ۶۲ درصدی همراه بوده است.

طبق ارقام و اعدادی که بانک مرکزی از آن پرده برداشته، در مرداد ماه سال جاری ۱۲ هزار واحد مسکونی مورد خرید و فروش قرار گرفته اند که نسبت به تیرماه همین امسال افت ۱۱٫۲ درصدی را گزارش می دهد.

گزارشی که به تازگی منتشر شده و تعداد خانه های فروخته شده در مرداد ماه سال ۹۷ را بر اساس سن بنای آن ها اعلام می کند نشان می دهد واحد های مسکونی تا ۵ سال ساخت با ۴۴٫۳ درصد بیشترین سهم را در بازار فروش داشته اند حال آن که خانه های بیش از ۲۰ سال ساخت با ۱۰٫۷ درصد کمترین فروش را از آن خود نموده اند.

با استناد به آمار هایی که بانک مرکزی پیرامون تحولات بازار مسکن در ماه مرداد ارائه داده است، بیشترین معاملات مسکن از میان مناطق ۲۲ گانه تهران به منطقه ۵ اختصاص می یابد. به بیان دقیق تر تعداد واحد های مسکونی معامله شده در منطقه ۵ تهران ۱۳٫۳ درصد از کل معاملات مرداد ماه را به نام خود زده و از دیگر مناطق تهران پیشی گرفته است. منطقه ۴ و ۲ به ترتیب با سهم ۹٫۷ و ۸٫۴۰ درصدی کل معاملات، در مرتبه های بعدی جای خوش کرده اند.

متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در مرداد ماه سال جاری نیز ۷٫۴ میلیون تومان بوده است که افزایش ۶٫۱ درصدی به نسبت تیر و جهش ۶۲٫۱ درصدی به نسبت مرداد سال گذشته داشته است.

گران ترین قیمت فروش یک متر مربع واحد مسکونی در منطقه ۱ با نرخ ۱۵٫۷ میلیون تومان گزارش شده و ارزان ترین نیز مربوط به منطقه ۱۸ و معادل با ۳٫۱ میلیون تومان بوده است.

بیشترین معاملات انجام شده به تفکیک زیربنای واحد های مسکونی در مرداده ماه سال ۹۷ در تهران به این صورت بوده است که خانه هایی با ۶۰ تا ۷۰ متر زیر بنا حداکثر فروش را داشته اند و سهم ۱۵٫۴ درصدی از کل معاملات مرداد را از آن خویش نموده اند. به طور کلی برای خانه هایی با زیربنای کمتر از ۸۰ متر، سهم ۵۵٫۲ درصدی از کل معاملات به ثبت رسیده است.

بانک مرکزی آمار فروش تعداد واحد های مسکونی را به تفکیک قیمت نیز گزارش کرده است که با استناد بر آن این طور برداشت می شود: واحد های ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیونی با سهم ۱۵٫۹ درصدی، باز هم از فروش بالاتری برخوردار بوده اند.

نرخ اجاره بها مساکن در مرداد امسال نیز روندی صعودی داشته و در تهران با رشد ۱۴٫۱ درصدی نسبت به مرداد سال ۹۶ همراه بوده است این درحالی است که نرخ اجاره مسکن در دیگر مناطق شهری نیز گران تر شده و ۱۱٫۸ درصد افزایش قیمت داشته است. به رغم این که بانک مرکزی در گزارشاتی که تا قبل از خرداد سال جاری منتشر می نمود اذعان می داشت که افزایش نرخ اجاره کاملا هماهنگ و متناسب با نرخ تورم بوده است اما این مسئله را در گزارشات تیر و خردادش مطرح نکرده است.

در مجموع طی ۵ ماه نخست سال ۹۷ تعداد معاملات در حوزه مسکن ۶۴٫۶ هزار عدد گزارش شده که باز هم از رقم سال پیش در همین بازه زمانی ۷٫۳ درصد کمتر است.

  • منبع خبر : شهر خبر