شکایت مستأجران و نارضایتی خریداران از کم بودن واحد های مسکونی جهت اجاره و خرید نشان می دهد مسکن هم وارد لیست احتکار شده است. گلایه ی شدید مستأجران و خریداران از کمبود واحد های مسکونی برای خرید و یا اجاره ادعای اضافه شدن مسکن به لیست احتکار را به خوبی ثابت می کند. آمار […]

شکایت مستأجران و نارضایتی خریداران از کم بودن واحد های مسکونی جهت اجاره و خرید نشان می دهد مسکن هم وارد لیست احتکار شده است.

گلایه ی شدید مستأجران و خریداران از کمبود واحد های مسکونی برای خرید و یا اجاره ادعای اضافه شدن مسکن به لیست احتکار را به خوبی ثابت می کند. آمار هایی که تعداد معاملات انجام شده در بنگاه های املاک را نشان می دهند حکایت از کاهش شدید قرارداد های منعقد شده دارند که احتکار منازل مسکونی و روند نزولی ساخت مسکن را به نحوی دیگر تکرار می کنند.

این روز ها خریداران و مستأجران پس از مراجعه به مشاورین املاک برای پیدا کردن یک ملک خوب با درب بسته مواجه می شوند. به گفته این افراد در بنگاه های املاک یا ملکی برای اجاره و خرید وجود ندارد یا چنان گران است و با نقشه هایی عجیب احداث شده که راهی جز منصرف شدن باقی نمی گذارد.

تشخیص واحد های مسکونی خالی و استفاده حداکثری از سامانه ثبت املاک و مستغلات شاید بتواند راه نجاتی برای شرایط کنونی باشد هرچند کارشناسان مسکن از غیرشفاف بودن شرایط اجرای این طرح خبر می دهند و آن را در هاله ای از ابهام می دانند.

ایرج رهبر به عنوان یکی از اعضای هیأت مدیره انبوه سازان مسکن استان تهران، عنوان کرد راه اندازی سامانه املاک و مستغلات می تواند شرایط فعلی بازار مسکن را بهبود ببخشد. ایشان با تأکید بر این که قانون، اجرایی شدن این طرح را تا برنامه ششم توسعه ضروری قلمداد کرده با اذعان به این که پس از گذشت یکسال کماکان به مرحله اجرا نرسیده اظهار ناراحتی کرد.

نظارتی دقیق لازمه جلوگیری از احتکار واحد های مسکونی

وی در ادامه میزان تولید واحد های مسکونی در کشور را مشخص خواند و لازمه جلوگیری از احتکار مساکن احداث شده را نظارت دقیق و سخت گیرانه مسئولین معرفی کرد.

رهبر تصریح کرد اگرچه اجرای طرح تشخیص واحد های مسکونی خالی تا چندی پیش غیرعملی خوانده می شد اما با روی کار آمدن سامانه مالیات دیگر هیچ بهانه ای پذیرفتنی نخواهد بود و اذعان کرد عرضه کردن این واحد های خالی زمینه را برای بهبود وضعیت مسکن فراهم می سازد.

اجتناب از فروش واحد های مسکونی توسط مالکان شمال شهر

به رغم این که این روز ها همه جا صحبت از احتکار واحد های مسکونی است و بحثش بسیار داغ، اما انبوه سازان به کلی این مسئله را رد می کنند. رئیس انبوه سازان کشور، جمشید برزگر، تصور احتکار واحد های مسکونی توسط سازندگان را تصوری کاملا اشتباه خواند و اذعان کرد با توجه به شرایطی که در حال حاضر بر بازار مسکن حاکم شده هیچ سازنده ای حاضر نیست به احتکار مسکن احداث شده دست بزند و چه بسا مایل باشد آن را حتی زیر قیمت هم بفروشد.

وی در ادامه صحبت هایش از گران شدن مصالحی چون فولاد و سیمان سخن به میان آورد و تصریح کرد این گرانی ها مشکلاتی را برای سازندگان ایجاد کرده اند به طوری که برخی پروژه ها نیمه کاره رها شده اند.

وی پس از این که سازندگان و انبوه سازان را در تیررس نگاه ها خواند و انتقاد های عدید از آن ها را امری معمول برشمرد استفاده از سامانه املاک و مستغلات را بهترین راه پیش رو دانست و تأکید کرد دولت از این طریق می تواند جلوی احتکار واحد های مسکونی را بگیرد.

برزگر با اشاره به وضعیت بازار اجاره در حال حاضر، احتکار منازل خالی را امری نشدنی دانست با این حال گفت این امکان وجود دارد که شماری از مالکان واحد های مسکونی شمال تهران با هدف رسیدن به سود بیشتر و گران تر شدن خانه ها، دست به احتکار بزنند و از فروش ملک خویش اجتناب کنند.

فروش واحد های مسکونی، فروشندگان را نگران می کند

گزارشات، سیر قهقرایی تعداد قرارداد های انعقاد شده در بنگاه های املاک را نشان می دهند و از کم شدن معاملات صورت گرفته در مقایسه با سال گذشته خبر می دهند. یکی از مشاورین املاک در غرب تهران، علت کم شدن خرید و فروش مسکن را دو برابر شدن قیمت مسکن اعلام کرد و این طور توضیح داد: حتی فروشندگان نیز از فروش ملک خود واهمه دارند چرا که می ترسند در آینده از خرید مجدد واحد مسکونی عاجز گردند.

آن چه رغبت فروشندگان به فروش خانه هایشان را کمتر و کمتر ساخته، گران شدن مسکن است کما این که برخی از آن ها به امید حصول سود بیشتر ممکن است به احتکار واحد مسکونی خود دست بزنند.

ایشان با تأکید بر این که همه ساله در فصل تابستان شاهد به اوج رسیدن عقد اجاره نامه ها بوده ایم، از کاهش شدید آن در تابستان امسال خبر داد.

طبق بررسی هایی که تحت نام سرشماری عمومی نفوس و مسکن توسط مرکز آمار در سال ۹۵ منتشر شده تعداد واحد های مسکونی خالی در این سال ۲ میلیون و ۵۸ هزار گزارش شده است، این درحالی است که شمار این خانه ها در سال ۹۰ تنها به ۱٫۶ میلیون واحد می رسید. این افزایش ۶۰ درصدی تعداد منازل خالی ظرف ۵ سال رقمی زیاد و باورنکردنی به نظر می رسد. لازم به توضیح است که ۵۷ درصد از این خانه های خالی در ۷ استانی از کشور دایر شده اند که قیمت مسکن در مراکز آن ها به مراتب گران تر است. ۷ استان مذکور شامل تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، فارس، البرز، خراسان رضوی و خوزستان می شود.

بنابراین می توان این طور برداشت کرد که احتکار خانه خالی بیشتر در استان هایی اتفاق می افتد که قیمت مسکن کمی وسوسه کننده است. تعداد واحد های مسکونی خالی در تهران به ۵۰۰ هزار واحد می رسد که عرضه آن ها می تواند سهم به سزایی بر کاهش نرخ مسکن و رونق بازار اجاره داشته باشد.

به گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی تهران، در تیرماه سال جاری به نسبت همین ماه در سال ۹۶ به ۷ میلیون تومان رسیده و افزایشی ۵۴ درصدی داشته، افزایشی که بی سابقه اعلام شده است.

با توجه به موارد مذکور بهترین راه برای جلوگیری از احتکار خانه های خالی و رونق بخشیدن به بازار مسکن، راه اندازی سامانه املاک و مستغلات است که متأسفانه گزارش شفافی درباره زمان اجرای آن منتشر نشده و ظاهرا بلاتکلیف است.

امید است همزمان با شناسایی انبار های احتکار شده، بارزسان به مساکن احتکاری نیز توجه ویژه ای نشان دهند بلکه بتوانیم شاهد تغییرات مهمی در قیمت مسکن باشیم و روند رو به بهبودی را در این عرصه مشاهده نماییم.

  • منبع خبر : افکار نیوز