روزنامه حریت ترکیه از راه اندازی کمپین تخفیف در این کشور خبر می دهد. به گزارش این روزنامه شرکت املاک و مستغلات ترکیه برای رفع رکود بازار مسکن و چابک سازی آن، راهکاری تحت عنوان کمپین تخفیف دو ماهه پیشنهاد داده است. این کمپین در زمینه مسکن و با هدف رونق بخشیدن به این بازار […]

روزنامه حریت ترکیه از راه اندازی کمپین تخفیف در این کشور خبر می دهد. به گزارش این روزنامه شرکت املاک و مستغلات ترکیه برای رفع رکود بازار مسکن و چابک سازی آن، راهکاری تحت عنوان کمپین تخفیف دو ماهه پیشنهاد داده است.

این کمپین در زمینه مسکن و با هدف رونق بخشیدن به این بازار آغاز شده که توسط توسعه دهندگان املاک اجرا می گردد و نرخ بهره پایینی دارد.

در نشستی که سه شنبه به تاریخ ۲۸ آگوست، معادل ۶ شهریور در استانبول تشکیل شد صحبت های نهایی پیرامون راه اندازی این کمپین سراسری ارائه گردید و تاریخ اجرای آن از ۲۹ آگوست تا ۳۱ اکتبر که معادل ۷ شهریور تا ۹ آبان می باشد ثبت گردید. لازم به توضیح است که این نشست با حضور وزیر محیط زیست و امور شهری ترکیه برگزار شد.

وزیر محیط زیست و امور شهری ترکیه در نشست ۲۸ آگوست ترکیه درباره جزئیات کمپین تخفیف دو ماهه این طور گفت: سقف مبلغی که متقاضیان به عنوان پیش پرداخت کنار می گذارند ۱۰ درصد قیمت فروش واحد مسکونی است و بیش از این مقدار نخواهد بود. ایشان در ادامه افزودند آن ها که برای پیش پرداخت از ارز خارجی و یا طلا استفاده می کنند به واسطه تغییرات بازار ارز و سکه ضرر نخواهند کرد درواقع نوسانات بازار سکه و ارز بر پیش پرداخت آن ها بی اثر خواهد بود.

وزیر محیط زیست و امور شهری ترکیه پیرامون خریداران داخلی هم توضیحائی ارائه نمود و این طور گفت: پرداخت موقت برای این دسته از خریداران در نظر گرفته شده است، به این معنی که برحسب پیشرفت کار می توانند در یک برهه زمانی ۱۲ و ۲۴ ماهه پس از انجام معامله، ۱۵ درصد کل ارزش خرید را پرداخت کنند.

به رغم این که فروش مسکن در ژوئیه (تیرماه) با افزایش ۶٫۷ درصدی همراه بوده است اما آمار ها حاکی از آن هستند که خانه های وام دار در یکسال رکود ۲۱٫۲ درصدی داشته اند و میزان فروششان کمتر شده است.

ترکیه تا قبل از ژوئن، چهار ماه متوالی رکود در بازار مسکن را تجربه کرده بود حال آن که با رسیدن ژوئن وضعیت تغییر کرد و رشدی در این حوزه اتفاق افتاد. رشد بازار مسکن در ماه ژوئن نتیجه تلاش هایی در قالب کمپین های مشابه بود که همزمان با فرارسیدن انتخابات زود هنگام در این کشور برگزار شد.

تلاش های دولت ترکیه برای از میان برداشتن رکود بازار مسکن به همین جا ختم نمی شود. در ۱۵ ماه مه که معادل با ۲۵ اردیبهشت است حمایت هایی از جانب سه سازمان از ۴۱ شرکت ساخت و ساز مسکن در کشور ترکیه صورت گرفت که ارائه تخفیف های ۲۰ درصدی برای خریداران مسکن را به همراه داشت. با این اقدام خریداران برای تهیه مسکن ترغیب شدند.

به عقیده صاحب نظرات اقتصادی ترکیه، افزایش نرخ ارز خارجی می تواند قیمت مسکن را متحول کند. مشاورین املاک ترکیه بر این باورند که با وجود تنش های واشنگتن و آنکارا و با توجه به اختلاف هایی که بر سر کشیش آمریکایی وجود دارد دور از انتظار نیست با افزایش ترخ دلار و یورو در مقابل ارز ترکیه (لیر)، قیمت مسکن روندی صعودی در پیش بگیرد.

  • منبع خبر : تی نیوز