رضا عسگری، فرماندار شهرستان زنجان، در دومین جشنواره روستا حضور یافت. وی شهرستان زنجان را به عنوان بزرگترین شهرستان این استان معرفی کرد و در ادامه صحبت هایش این طور گفت: بالغ بر نصف جمعیت استان در شهرستان زنجان زندگی می کنند. ایشان با اشاره به این که جمعیت عشایر نشین منطقه قره پشتلوی این […]

رضا عسگری، فرماندار شهرستان زنجان، در دومین جشنواره روستا حضور یافت. وی شهرستان زنجان را به عنوان بزرگترین شهرستان این استان معرفی کرد و در ادامه صحبت هایش این طور گفت: بالغ بر نصف جمعیت استان در شهرستان زنجان زندگی می کنند.

ایشان با اشاره به این که جمعیت عشایر نشین منطقه قره پشتلوی این شهرستان به ۷ هزار نفر می رسد اذعان نمود قابلیت ها و توانمندی های ستودنی زیادی در میان این روستاییان عزیز به چشم می خورد و کشاورزی و دامپروری را به عنوان نمونه نام برد.

رضا عسگری تصریح کرد طی دو سال گذشته توانسته ایم ۶۴ روستا را از نعمت گاز بهره مند سازیم که در ۲۰ روستا این پروژه هنوز به اتمام نرسیده است. وی در ادامه تعداد روستا های شهرستان زنجان را ۲۵۷ دانست و تشریح کرد تا کنون موفق شده ایم گاز را برای ۷۶ درصد از خانوار های روستایی فراهم نماییم که این رقم ۱۲۰ روستا را شامل می شود. ایشان توضیحاتی نیز پیرامون آب در این مناطق ارائه نمودند و از تلاش های بی وقفه در جهت تأمین آب ۱۷۱ روستای شهرستان زنجان خبر دادند.

فرماندار شهرستان زنجان با تأکید بر این که صدور جواز منازل مسکونی برای روستا های زنجان از دیگر اقدامات در دست اجراست، اذعان کرد در این عرصه کمی کوتاهی وجود دارد و اقدامات انجام شده از میانگین کشور کمتر بوده که پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد.

ایشان برگزاری جشنواره روستا را نیز حرکت ارزشمندی خواندند و عنوان کردند این جشنواره توانمندی ها را یادآوری می کند و جوانب فرهنگی و اقتصادی برجسته ای را شامل می شود. عسگری در ادامه صحبت هایش اظهار کرد با توجه به این که در جشنواره روستاف سنت ها و آداب رسوم ها پررنگ تر معرفی می شوند می توان آن را گامی مؤثر در راستای کاهش آسیب های اجتماعی قلمداد کرد.

وی بار دیگر بر توانمندی های روستاییان تأکید کرد و ضرورت فراهم نمودن زیر ساخت های لازم جهت افزایش تولید ساکنین روستا ها را تذکر داد.

عسگری مبلغ تخصیص داده شده به روستا هایی که فاقد دهیاری هستند را معادل ۱۲ میلیارد ریال معرفی کرد و تصریح کرد در این بازه زمانی که از سال ۹۷ می گذرد جهت انجام اقدامات عمرانی، ۲۱ میلیارد ریال پول به دهداری ها داده شده که از رقم در نظر گرفته شده سال پیش ۴ برابر بیشتر است.

عسگری وضعیت کنونی روستا های شهرستان زنجان را نامساعد خواند و این طور گفت که جای کار زیاد است و نیاز به اقدامات بیشتر احساس می شود. ایشان مسئله را کمی شفاف تر بیان کردند و اذعان نمودند در بخش بهداشت و آسفالت کردن جاده های روستا فعالیت های درخوری صورت گرفته هرچند در زمینه ساخت و ساز آن طور که باید پیشرفتی حاصل نشده است.

به گفته فرماندار شهرستان زنجان، کمبود آب سبب شده شاهد مهاجرت هایی از روستا های زنجان باشیم حال آن که مهاجرت معکوس هم در برخی از روستا ها به چشم می خورد، با این حال در تلاشیم امکانات لازم را فراهم نماییم و تمام سعی مان را خواهیم کرد تا استعداد ها و توانمندی های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم.

عسگری هدف را استفاده از استعداد روستاییان دانست و افزود: به مسئله اشتغال هم توجه ویژه ای شده است و هدف دستگاه های اجرایی نیز به کارگیری چنین قابلیت ها و ظرفیت هایی می باشد.

وی در پایان از افزایش اقدامات دولت سخن گفت و تصریح کرد با روی کار آمدن طرح تحول سلامت روستاییان قادرند کمتر از ۶ درصد هزینه درمان را پرداخت کنند و از خدمات بهره مند شوند.

  • منبع خبر : مهر نیوز