طی گفتگو فرهاد بیضائی، یکی از کارشناسان حوزه مسکن با رادیو اقتصاد، تا زمانی که فقدان زیرساخت ها و پیش نیاز های دو ساله کردن قرارداد مستأجران در کشور احساس شود، این طرح به مرحله عمل نخواهد رسید. وی با تأکید بر این که طرح دو ساله کردن قرارداد مستأجران که از طولانی کردن مدت […]

طی گفتگو فرهاد بیضائی، یکی از کارشناسان حوزه مسکن با رادیو اقتصاد، تا زمانی که فقدان زیرساخت ها و پیش نیاز های دو ساله کردن قرارداد مستأجران در کشور احساس شود، این طرح به مرحله عمل نخواهد رسید.

وی با تأکید بر این که طرح دو ساله کردن قرارداد مستأجران که از طولانی کردن مدت اجاره ها خبر می دهد یک گام مثبت و ارزشمند است تصریح نمود نبود زیر ساخت های لازم همچون سدی بر سر راه اجرای این طرح قرار گرفته است.

بیضائی از مطرح شدن این طرح در دولت قبل هم سخن گفت و دلیل عدم اجرای طرح در آن زمان را هم نبود ابزار ها و زیر ساخت های لازم معرفی کرد.

وی عنوان نمود در کشور های پیشرفته شاهد دخالت مستقیم دولت بر بازار مسکن هستیم به این خاطر که آن ها زیر ساخت ها و ابزار های لازم را در اختیار دارند.

به عقیده این کارشناس حوزه مسکن، در کشور های پیشرفته نقش اپراتور ها در اعمال قوانین و کنترل بازار مسکن بسیار جدی است و مهم ترین کار را آن ها انجام می دهند.

بیضائی افزود برای اجرایی کردن این طرح نیاز است بازار اجاره در دست مستأجر باشد حال آن که واقعیت چیز دیگری است و این بازار در حال حاضر تحت حاکمیت موجر قرار گرفته. وی ادامه داد کاهش تعداد واحد های مسکونی که این روز ها بیشتر نمود پیدا کرده و در کلان شهر ها برجسته تر می شود سبب شده مستأجر هر شرطی را قبول کند و هر شرایطی را بپذیرد.

این کارشناس حوزه مسکن از این که طرح و قالب ثابتی برای خرید و فروش مسکن و یا حتی اجاره واحد های مسکونی در کشور وجود ندارد تا همه موجران را به سمت یک قاعده خاص سوق دهد ابراز ناراحتی کرد.

بیضائی اشاره ای هم به مباحث حقوقی در حوزه مسکن داشت و اذعان نمود چنین مباحثی کهنه شده اند و دیگر همچون گذشته کارآمد نیستند. وی این طور ادامه داد فعالیت برخی دادگاه ها بر اساس اسناد غیر رسمی شکل می گیرد چرا که کار با این اسناد برایشان راحت تر است.

ایشان وجود ۲۰۰ هزار بنگاه مسکن در سطح کشور را کمی عجیب خواندند و نبود نظارت های صحیح را مشکلی اساسی دانستند.

برنامه رادیویی “نود و هشتی ها” که غلامرضا عزتی مهدی شیراز تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد و به مدت ۹۰ دقیقه در تمام روز های هفته به جز جمعه ها از ساعت ۱۷ و از رادیو اقتصاد پخش می گردد به شفاف سازی موضوعات اقتصادی روز می پردازد با این هدف که فرهنگ اقتصاد ارتقا یابد و آگاهی جامعه بیشتر شود. با مراجعه به سایت رسمی این رادیو فایل های صوتی قابل دریافت خواهد بود.

  • منبع خبر : تی نیوز