مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک، شرایط فعلی بازار مسکن را بر مردم دشوار خواند و این طور گفت: توانایی تهیه مسکن در جامعه کاهش یافته است. وی علت گرانی قیمت مسکن که منجر به کاهش خرید مردم شده است را کاهش تولید و احداث مسکن دانست و از عدم وجود یک قانون مالیاتی […]

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک، شرایط فعلی بازار مسکن را بر مردم دشوار خواند و این طور گفت: توانایی تهیه مسکن در جامعه کاهش یافته است. وی علت گرانی قیمت مسکن که منجر به کاهش خرید مردم شده است را کاهش تولید و احداث مسکن دانست و از عدم وجود یک قانون مالیاتی برای کنترل واحد های مسکونی خالی ابراز ناراحتی کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک پس از حضور در گفتگوی ساعت ۱۸:۳۰ از شبکه خبر، پیرامون علل بالا رفتن قیمت مسکن و راهکار هایی که می توانند این آتش را فروکش کنند صحبت کرد. وی در ادامه در خصوص میزان نیاز جامعه به مسکن توضیحاتی ارائه داد و افزود: باید قبل از آغاز ساخت و ساز واحد های مسکونی، پیش بینی کرد مردم به چه تعداد مسکن نیاز دارند. ایشان تشریح کردند با استناد به گزارش های ساخت و ساز و تعداد خانوار هایی که اجاره نشین هستند، نیاز سالانه کشور به مسکن قابل برآورد است.

قلی خسرودی در ادامه صحبت هایش اذعان نمود کشور در سال های ۶۸، ۸۶، ۹۱ و ۹۷ با افزایش بی سابقه قیمت مسکن روبرو بوده است اما کماکان واحد های مسکونی خالی وجود دارند و آن طور که باید به این مسئله رسیدگی نشده است. وی مهم ترین راهکار برای جلوگیری از منازل خالی را اعمال قوانین مالیاتی اعلام کرد و اظهار نمود باید برای واحد های مسکونی خالی مالیات در نظر گرفته شود. به گفته قلی خسروی چنانچه شهرداری تعداد جواز ساخت و ساز ها را در اختیار اداره مالیات قرار دهد می توان جلوی خانه های خالی را گرفت و جو بازار مسکن را آرام کرد.

وی بار دیگر تأکید کرد خالی نگه داشتن مسکنی که ساخته شده، به این امید که بر ارزشش افزوده شود و بتوان آن را بعد ها گران تر فروخت احتکار است و اظهار کرد راه مقابله با احتکار انجام اقداماتی است که انگیزه این مالکان را از بین می برد.

قلی خسروی اشاره ای هم به شیوه کنترل منازل خالی در کشور های پیشرفته داشت و اذعان نمود در چنین کشور هایی به هر واحد مسکونی یک کد رهگیری اختصاص داده می شود با این هدف که بتوان وضعیتش را مبنی بر فروش یا اجاره رصد کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود ساخت و ساز ها را باید بر اساس نیاز و تقاضای جامعه انجام داد و از فراهم نبودن زیرساخت های لازم برای پیش فروش کردن خانه ها خبر داد.

قلی خسروی از دلایل گران شدن قیمت مسکن در سال ۹۷ نیز پرده برداشت و علل آن را کاهش میزان ساخت و ساز و نبود قوانین مالیاتی دقیق اعلام کرد. وی با اشاره به این که بیشتری جهش قیمت در تهران مربوط به مناطق، ۵، ۱۲ و همچنین ۲۲ بوده است بیان کرد علت این امر جمعیت مناطق مذکور، فاصله کوتاه آن ها با بازار تهران و نوع بافت منطقه است.

وی عنوان کرد مشاورین املاک هیچ نقشی در بالا رفتن قیمت مسکن نداشته اند و افزود این توان و قدرت مردم است که برای خرید خانه کاهش یافته است.

در پایان قلی پور نیاز به مسکن را نیازی اصلی و اساسی دانست و تصریح کرد برای حل مشکل بازار اجاره می توان همچون تدبیری که در ترکیه اندیشیده شد، بخش هایی را تحت عنوان مناطق اجاره نشین در کشور نظر گرفت.

  • منبع خبر : صبحانه آنلاین