مجید فراهانی پس از حضور در ۸۳ امین جلسه شورای شهر تهران در راستای تأمین واحد مسکونی برای افراد کم درآمد، بازسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده را ضروری قلمداد کرد. وی پس از این که نیاز به مسکن را به عنوان یکی از مهم ترین نیاز های بشر یادآور شد و اذعان نمود […]

مجید فراهانی پس از حضور در ۸۳ امین جلسه شورای شهر تهران در راستای تأمین واحد مسکونی برای افراد کم درآمد، بازسازی و مقاوم سازی بافت های فرسوده را ضروری قلمداد کرد.

وی پس از این که نیاز به مسکن را به عنوان یکی از مهم ترین نیاز های بشر یادآور شد و اذعان نمود هر فرد علاوه بر این که به هوا نیاز دارد، پوشاک می خواهد و برای بقا ناچار به استفاده از غذاست، بی تردید به مسکن و محلی برای سکونت هم احتیاج دارد. وی در ادامه صحبت هایش تصریح کرد: در قانون اساسی هم صراحتا به این حق اشاره شده و طبق اصل ۲، ۳۱ و ۴۳ از این قانون دولت باید این نیاز را برای تمامی اقشار جامعه فراهم نماید.

ایشان وضعیت بد بازار مسکن را طی سال های اخیر متذکر شدند و این طور ادامه دادند: شاخص قیمت مسکن به درآمد در سه ماهی که گذشت با رشد بسیار زیادی همراه بوده است. وی با تأکید بر این که این رشد در نیمه ابتدایی سال ۹۷ روندی صعودی را در پیش گرفته اظهار کرد: خرید مسکن برای بسیاری از اقشار متوسط و کم درآمد جامعه واقعا دشوار شده است.

فراهانی نتیجه این رشد سرسام آور و گران شدن خانه ها را مهاجرت دانست و این طور گفت: برخی ها ناگزیر شده اند واحد های مسکونی با متراژ های پایین تر را انتخاب کنند کما این که عده ای هم مهاجرت به برخی مناطق دیگر تهران را در پیش گرفته اند. وی در ادامه اظهار کرد مهاجرت از پرند تا پردیس در تهران می تواند عواقبی همچون افزایش آلودگی ها، بیشتر شدن ترافیک و مواردی از این قبیل را به همراه داشته باشد.

مجید فراهانی بار دیگر مسئله شاخص قیمت مسکن به درآمد را به میان کشید و اذعان کرد: این شاخص با رشد بسیار زیادی همراه بوده است تا جایی که در خصوص اقشار کم درآمد معادل ۳۰ درصد شده که به نسبت کشور های توسعه یافته سه برابر بیشتر است. فراهانی برای این که اهمیت این مسئله را واضح تر نشان دهد ادامه داد: آن که در ایران جزو اقشار کم درآمد به حساب می آید به نسبت فردی که با همین شرایط در یک کشور پیشرفته زندگی می کند شانس بسیار کمتری برای صاحب خانه شدن دارد. فراهانی گفت: برای سر و سامان دادن به این وضعیت شهرداری و دولت باید با هم همکاری کنند ضمن این که به مشارکت بخش های خصوصی هم احساس نیاز می شود.

ایشان اشاره ای هم به مسئله بافت های فرسوده داشتند و این طور گفتند: اگر بازسازی و بهسازی بافت های فرسوده را به طور جدی دنبال نماییم، آن گاه حاشیه نشینی هم کمتر می شود که به نوبه خود مسئله مهمی است. فراهانی اذعان نمود برای رسیدن به نتیجه ای خوب بی تردید باید برنامه ریزی ها به مرحله عمل برسند و اجرایی گردند.

فراهانی بار دیگر نام قانون اساسی را به میان آورد و اظهار کرد توجه به بازسازی بافت های فرسوده در قانون اساسی نیز مطرح شده است و عنوان کرد: طبق آن چه در بند ۳ از ماده ۷۱ این قانون آمده من توجه به این بافت ها را به شهرداری تهران و همچنین وزارت راه و شهرسازی کشور تذکر می دهم.

وی در پایان صحبت هایش خاطر نشان کرد: امید است با همکاری ها و تلاش های همه جانبه وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران بازسازی این بافت ها انجام گیرد تا اقشار کم درآمد راحت تر بتوانند به خرید مسکن بپردازند و این نوع بافت ها در برابر حوادثی چون زلزله و موارد مشابه ایمن و مقاوم گردند.

  • منبع خبر : افکار نیوز