گزارش ها از زیان ۵۷ میلیارد دلاری (۲۱۲ میلیارد ریال سعودی) کشور عربستان در بخش مسکن با توجه به رکود اقتصادی که گریبانگیر این کشور شده بود خبر می دهند. با استناد به آمار های منتشر شده توسط اداره آمار کشور عربستان، حجم معاملات صورت گرفته در هشت ماه ابتدایی سال جاری در عربستان نسبت […]

گزارش ها از زیان ۵۷ میلیارد دلاری (۲۱۲ میلیارد ریال سعودی) کشور عربستان در بخش مسکن با توجه به رکود اقتصادی که گریبانگیر این کشور شده بود خبر می دهند.

با استناد به آمار های منتشر شده توسط اداره آمار کشور عربستان، حجم معاملات صورت گرفته در هشت ماه ابتدایی سال جاری در عربستان نسبت به همین برهه زمانی در سال گذشته با کاهش ۳۵٫۸ درصدی همراه بوده است. طبق آمار و ارقام ثبت شده ارزش معاملات بخش مسکن در عربستان طی این دوره از ۱۳۷ میلیارد ریال سعودی به ۸۸ میلیارد ریال کاهش یافته است.

طبق این گزارش ارزش معاملات در بخش املاک تجاری عربستان طی هشت ماه ابتدایی سال گذشته ۴۷ میلیارد ریال سعودی بوده است این درحالی است که در همین برهه از سال جاری، ارزش معاملات ۴۶ درصد کاهش یافته است و به رقم ۲۵٫۴ میلیارد ریال رسیده.

طبق مقایسه هایی که با میزان معاملات در هشت ماه نخست سال جاری با این برهه در سال ۲۰۱۴ انجام شده ۷۰ درصد کاهش گزارش شده است.

فعالان و کارشناسان اقتصادی این وضعیت را نتیجه شرایط اقتصادی کشور عربستان می دانند که ۴ سال است وضعیت مطلوبی ندارد و با مشکلات عدید دست به گریبان است.

این کارشناسان بر این باورند آن چه شرایط اقتصادی عربستان را با رکود همراه ساخته از بین رفتن سرمایه های داخلی و کاهش حجم سرمایه های خارجی بوده است و تشریح می کنند: فعالیت های سرکوبی دولت و اقداماتی همچون حمله به یمن دائما در حال بدتر کردن اوضاع است.

به عقیده کارشناسان حوزه اقتصاد عربستان، آن چه سبب شده عربستان با کاهش بودجه ۹ میلیارد دلاری در ابتدای سال ۲۰۱۸ روبرو باشد عدم به کارگیری مدیریت صحیح، بی توجهی به اصلاحات ساختاری، اختصاص میلیارد ها بودجه در جهت تأمین سلاح و آغاز جنگ در یمن بوده است.

این عوامل شرایط اقتصادی بسیار دشواری را برای مردم عربستان رقم زده است به طوری که رشد نرخ بیکاری به ۱۵ درصد رسیده. علاوه بر این افزایش قیمت مواد غذایی، برق، آب و بنزین سیل اعتراضات شدید مردم را به همراه داشته است با این حال این طور که مشخص است دولت عربستان از بهبود اوضاع عاجز می باشد.

  • منبع خبر : شهر خبر