مدت هاست واگذاری اموال مازاد بانک ها نقل محافل شده است و همه جا از فروش شرکت ها و اموال آزاد بانک ها صحبت می کنند. به رغم این که مقام معظم رهبری پیرامون جلوگیری از بنگاهداری بانک ها بار ها صحبت کرده اند و بانک مرکزی هم تدابیری اندیشیده و خطر قرمز هایی تعریف […]

مدت هاست واگذاری اموال مازاد بانک ها نقل محافل شده است و همه جا از فروش شرکت ها و اموال آزاد بانک ها صحبت می کنند. به رغم این که مقام معظم رهبری پیرامون جلوگیری از بنگاهداری بانک ها بار ها صحبت کرده اند و بانک مرکزی هم تدابیری اندیشیده و خطر قرمز هایی تعریف کرده است با این حال، برخلاف آن چه انتظار می رفت نه تنها اقداماتی به آن صورت در این زمینه انجام نشده بلکه اموال فروخته شده نیز در اختیار مراکز شبه دولتی قرار گرفته است.

بسیاری از سیاستگذاران و همچنین فعالان دولتی تلاش کرده اند تا نقش بنگاهداری بانک ها را کاهش دهند تا جایی که در یکی از بند های قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار به این مسئله صراحتا اشاره شده است.

مدت ها بود بانک ها نقدینگی را در راه هایی جز اشتغال زایی به کار می گرفتند، بانک را به بنگاهی بدل کرده بودند که از طریق آن سهام شرکت ها را می خریدند، شرکت جدید خریداری می کردند و به فعالیت های مشابه دست می زدند، حتی گزارش هایی مبنی بر این وجود دارد که بانک ها در راستای خرید ملک های گران یک منطقه با شهرداری همکاری داشته اند.

 

وقتی مدیران بانکی هم برای فروش گران تر اموال مازاد خود وسوسه می شوند

طبق گزارش هایی که طی روز های اخیر اعلام شده، طی ۶ ماه اخیر بانک ها چیزی حدود ۶ هزار میلیارد تومان از اموال مازاد خود را به فروش رسانده اند، هرچند هنوز هم حجم شرکت ها، شعب و بنگاه های بانک ها زیاد است اما مسئله ای که وجود دارد این است که در حال حاضر یا برای این اموال مشتری وجود ندارد و یا این که با توجه به شرایط فعلی و بی ثباتی حاکم بر بازار، بانک ها بدشان نمی آید فعلا فروش اموال مازاد را کنار بگذارند. به هرحال با توجه به التهاب بازار سکه، ارز، مسکن دور از انتظار نیست در آینده ای نزدیک بتوانند آن را گران تر بفروشند به سودی بیشتر برسند.

باقری، معاون امور بانکی، پیرامون واگذاری اموال مازاد بانک ها و کنار رفتن بنگاهداری بانک ها می گوید: طبق آن چه در ۱۶ امین ماده از قانون رفع موانع تولید بیان شده، بانک ها برای فروش اموال مازاد و شرکت هایشان تنها سه سال فرصت دارند و ظرف این مدت بایستی شرکت ها و بنگاه هایشان را واگذار کنند.

ایشان در ادامه اشاره ای به گزارشات منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد داشتند و افزودند: در سال گذشته تعداد شرکت های واگذاری شده توسط بانک ها ده هزار میلیارد تومان بوده است. وی عنوان کرد در اختیار داشتن شرکت ها و بنگاه ها بر دردسر بانک ها می افزاید به همین خاطر از دی ماه سال ۹۶ در این خصوص برنامه هایی لحاظ گردید که فروش بخشی از اموال مازاد را به همراه داشت.

 

ترکیب واگذاری شرکت ها و اموال مازاد بانک ها

طبق گزارشاتی که از سوی وزارت اقتصاد منتشر شده است، در ۶ ماهی که از سال ۹۷ می گذرد، میزان فروش اموال مازاد بانک ها به ۶ هزار میلیارد تومان بوده است که می توان این طور برداشت کرد در هر ماه حدود هزار میلیارد تومان به فروش رفته است.

طبق آمار ها، از این ۶ هزار میلیارد تومان اموال مازاد فروخته شده ۴۶۰۰ میلیارد تومان مربوط به سهام بانک ها و ۱۴۰۰ مورد از آن در زمینه املاک بوده است.

 

املاک مازاد بانک ها به چه کسانی فروخته شده اند؟

درست است گزارشات حاکی از فروش اموال مازاد بانک ها هستند، اما باید به این نکته مهم دقت کرد که این اموال به دست چه کسانی سپرده شده و در واقع خریداران املاک مازاد چه کسانی بوده اند؟ آن طور که خبرگزاری ها اعلام کرده اند بخش اعظمی از این اموال به مراکز شبه دولتی فروخته شده و اصلا در اختیار بخش های اصلی اقتصاد کشور که همان خریداران واقعی هستند قرار نگرفته اند.

به گفته یکی از مقام های مسئول نظام بانکی، با توجه به التهاب بازار ارز و مسکن در برهه کنونی، این احتمال وجود دارد که بانک ها دست به ایجاد شرکت های صوری زده باشند با این هدف که املاک را در اختیار این شرکت ها قرار دهند و در روز های آتی که قیمت ها افزایش می یابند گران تر آن را خرید و فروش کنند. لازم به توضیح است که این املاک قبل از این که بازار مسکن و ارز این چنین رشد کند و سیری صعودی در پیش بگیرد قیمت گذاری شده بودند حال این که با توجه به تغییرات حاصله معامله هر کدام با سود کلانی همراه خواهد بود و خریداران صوری را با برد فوق العاده ای همراه خواهد کرد. باقری در ادامه تصریح کرد: فروش اموال مازاد بانک ها اقدام بسیار مهمی است اما مهم تر این است که این اموال به دست چه کسانی سپرده شود.

با توجه به شرایط پیش آمده انتظار می رود یک تیم نظارتی برای رسیدگی به نحوه فروش اموال مازاد بانک ها اختصاص داده شود تا بتوان ضمن اطمینان از واگذاری آن به خریداران مناسب، خاطرجمع بود اموالی که به ازای این معامله به بانک ها بر می گردد هم در راهی صحیح خرج می شود.

  • منبع خبر : تی نیوز