به رغم این که وزیر صنعت، معدن و تجارت از حمایت مصرف کنندگان نهایی سخن می گوید و دستوراتی را خصوص قیمت های دستوری صادر کرده است، در سمتی دیگر شاهد مصرف کنندگانی هستیم که به شدت از افزایش قیمت مصالح ساختمانی ناراضی و گله مندند. دبیرکل انبوه سازان کشور، فرشید پورحاجت، با تأکید بر […]

به رغم این که وزیر صنعت، معدن و تجارت از حمایت مصرف کنندگان نهایی سخن می گوید و دستوراتی را خصوص قیمت های دستوری صادر کرده است، در سمتی دیگر شاهد مصرف کنندگانی هستیم که به شدت از افزایش قیمت مصالح ساختمانی ناراضی و گله مندند.

دبیرکل انبوه سازان کشور، فرشید پورحاجت، با تأکید بر این که قیمت عرضه برخی مصالح ساختمانی در بورس به ازای هر یک کیلوگرم، ۳ هزار تومان می باشد اذعان نمود قیمتی که ما برای خرید همین مصالح پرداخت می کنیم بسیار گرانتر این مبلغ است. ایشان پیرامون قیمت ورق های فولادی، میلگرد و تیرآهن این طور گفتند: مصرف کنندگان نهایی در ماه گذشته برای خرید این مصالح ساختمانی به ازای هر یک کیلوگرم ۵ هزار تومان پرداخت کرده اند ضمن این که آن چه ثبت شده نشان می دهد قیمت خرید یک کیلو تیرآهن حتی به ۵۶۰۰ تومان هم رسیده است.

دبیرکل انبوه سازان کشور، در ادامه از وضعیت فعلی مصالحی چون فولاد اظهار ناراحتی کرد و افزود: قیمت فولاد در زمان تولید و در زمان تحویل به مصرف کننده نهایی تفاوت های فاحشی دارد. وی با تأکید بر این که قیمت های دستوری هیچگاه نتوانسته اند بازار را بهبود ببخشند و به فضای رقابتی ختم شوند، از دخالت دولت در بخش های خصوصی انتقاد کرد و عنوان نمود: باید اجازه داد بازار راهش را پیدا کند. فرشید پور حاجت اذعان نمود: این روز ها به کرات خبر هایی به گوش می رسند مبنی بر این که وزیر صنعت، معدن و تجارت در راستای بهبود شرایط به نفع مصرف کنندگان نهایی، دستوراتی را مبنی بر تعیین نرخ قیمت تیرآهن، ورق فولادی و میلگرد بر اساس دلار ۴۲۰۰ تومانی، صادر نموده است این در حالی است که آن چه ما به عنوان مصرف کنندگان نهایی با آن روبرو هستیم بسیار متفاوت است و قیمتی که شاهدش هستیم حدودا دو برابر قیمت اعلام شده می باشد.

ایشان در ادامه اشاره ای به نرخ ارز داشتند و تصریح کردند: آن چه سبب شده قیمت فولاد با جهشی این چنینی همراه باشد صعود قیمت ارز بوده است. وی تشریح کرد از آن جا که قیمت ارز به نسبت سال پیش گران تر شده، فولاد هم با قیمت بیشتری روانه بازار های فروش گردیده است. وی اذعان نمود قیمت فولاد درب کارخانه با قیمتی که مصرف کننده نهایی خریداری می کند تفاوت زیادی دارد و اظهار داشت فولاد راحتی با قیمت ۵۶۰۰ هم طی روز های گذشته خریداری کرده اند.

دبیرکل انبوه سازان کشور این طور ادامه داد: به عقیده ما پرداخت قیمت آب و برق توسط شرکت های فولادی نیز الزامی است همانطور که مردم چنین قیمت هایی را می پردازند هرچند چنین شرکت هایی اغلب خود دارای نیروگاه های تولید کننده برق هستند. پورحاجت اذعان نمود: با آزاد شدن قیمت فولاد، فعالیت دلالان کم خواهد شد و تصریح کرد: چنانچه دولت قیمت گذاری های دستوری را کنار بگذارد بی تردید شاهد کاهش قیمت های فولاد خواهیم بود و مصرف کنندگان نهایی به ازای قیمت های کمتری موفق به خرید مصالح ساختمانی خواهند شد.

پورحاجت در خصوص بازارهای کالایی این طور گفت: وجود معاملات شفاف در حوزه هر کالایی از جمله فولاد می تواند قیمت را به ثبات و پایداری برساند. وی با تأکید بر این که در تمام کشور های دنیا قیمت کالا ها را بر اساس قرارداد های آتی یا نقدی مشخص می کنند اذعان نمود: دلیل چنین اتفاقی به وجود رقابت های صحیح و معاملات کاملا شفاف و بدون ابهام کالا ها بر می گردد.

پورحاجت بار دیگر مخالفت خود را با دخالت دولت در بخش های خصوصی اعلام نمود و افزود: متأسفانه قیمت فولاد هایی که ما به عنوان مصرف کنندگان نهایی خریداری می کنیم دو برابر قیمت های اعلام شده است و بدتر این که گاها همین فولاد گران هم برای خرید وجود ندارد. وی ادامه داد: در حال حاضر نه برای خرید در بورس، کد بهین یاب وزارت صنعت داریم و نه فولاد یارانه ای در اختیارمان است و این قیمت های دستوری که دولت اعلام کرده هیچ تأثیری در روند کار ما نداشته است و تنها چیزی که به عینه شاهدش هستیم گران شدن قیمت مصالح تا مرز دو یا حتی سه برابری است.

پورحاجت پرسشی با این محتوا که “چرا کد بهین یاب وزارت صنعت دریافت نکرده اند تا از مزایایش بهره مند گردند ” را این طور پاسخ داد: تعدادی از انبوه سازان در راستای دریافت این کد اقدام نمودند اما ظاهرا اخذ این کد، پیش شرط هایی دارد همچون دریافت کد در دو سال گذشته. بنابراین واقعیت این است که کد جدیدی صادر نمی شود و آن ها که در دو سال گذشته چنین کدی را دریافت کرده اند به ازای دریافت کد جدید باید به خرید میانگین سال های ۹۴ و ۹۵ بپردازند! پورحاجت تصریح کرد: سال های ۹۴ و ۹۵ اوج رکود مسکن بوده و میزان ساخت و ساز در این دو سال با افت شدیدی همراه بوده است بنابراین طی دو سال مذکور، سهمیه انبوه سازان از مصالح عرضه شده با قیمت های دستوری دولت را می توان معادل صفر دانست.

پورحاجت توضیحاتی هم پیرامون قیمت مصالح کشور ارائه نمود و تشریح کرد: فولاد مورد نیاز برای هر متر مربع از ساختمان حدود ۷۰ کیلوگرم است که با توجه به قیمت فعلی فولاد که ۵۶۰۰ تومان به ازای یک کیلوگرم می باشد می توان این طور گفت هر متر مربع ساختمان چیزی حدود ۴۰۰ هزار تومان فولاد نیاز دارد که این رقم در سال گذشته تنها ۱۰۰ هزار تومان بوده است.

پورحاجت در پایان صحبت هایش افزایش قیمت فولادی که به دست مصرف کننده نهایی می رسد را هم راستا با دیگر بازار ها چون سکه و ارز ندانست و تشریح کرد: قیمت تمام شده واحد های مسکونی دهک سوم و چهارم تابع فاکتور های متفاوتی از جمله مصالح، دستمزد ها، زمین، خدمات و مواردی از این دست می باشد. بنابراین در شرایطی که مسکن با افزایش قیمت ۵۰ درصدی همراه بوده است می توان ادعا کرد قیمت فولاد ۳۰۰ برابر گران تر شده به گونه ای که هزینه مورد نیاز برای ساخت یک متر مربع از واحد مسکونی چیزی حدود ۲٫۵ میلیون تومان است.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز