بانک عامل حوزه مسکن، از افزایش ۴۳ درصدی تسهیلات این بانک طی ۵ ماه ابتدایی سال جاری خبر داد و اذعان نمود: از میان ۸۳ هزار میلیارد ریال وامی که در این برهه زمانی پرداخت شده ۹۰ درصد آن مربوط به وام مسکن بوده است. رحیمی انارکی پس از ارائه توضیحاتی در خصوص عملکرد […]

 

بانک عامل حوزه مسکن، از افزایش ۴۳ درصدی تسهیلات این بانک طی ۵ ماه ابتدایی سال جاری خبر داد و اذعان نمود: از میان ۸۳ هزار میلیارد ریال وامی که در این برهه زمانی پرداخت شده ۹۰ درصد آن مربوط به وام مسکن بوده است.

رحیمی انارکی پس از ارائه توضیحاتی در خصوص عملکرد بانک عامل حوزه مسکن در ۵ ماهی که از سال ۹۷ گذشته است، تجهیز منابع بانک را معادل ۱۱۱ هزار میلیارد ریال خواند و افزود: ۹۰ هزار میلیارد ریال از این مبلغ از محل وصول مطالبات بوده و بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد آن مربوط به محل افزایش سپرده می باشد.

رحیمی انارکی اذعان نمود: بانک مسکن یک و سال نیمی است که خود را از رقابت نرخ سود با دیگر بانک ها کنار کشیده و عنوان نمود: در ۵ ماه گذشته مقدار تسهیلاتی که بانک مسکن در اختیار متقاضیان قرار داده معادل ۸۳ هزار میلیارد ریال بوده است که از این تعداد، ۹۵ درصد به حوزه مسکن اختصاص داده شده و رشدی ۴۳ درصدی را نوید می دهد.

وی از انعقاد ۲۰۶ هزار قرارداد پرده برداشت که رشد ۴۳ درصدی را به نوعی دیگر تکرار می کند.

ایشان در ادامه صحبت هایشان از افتتاح ۱۰۳ هزار فقره حساب جدید در صندوق پس انداز مسکن یکم خبر دادند و افزودند: میزان تسهیلات پرداخت شده از محل صندوق در خصوص خرید و احداث ۲۱۴۴۰ واحد مسکونی معادل ۱۶۵۵۴ میلیارد ریال بوده است که از این مقدار ۱۰ درصد در خصوص بافت های فرسوده به کار گرفته شده است.

انارکی از تعداد حساب های صندوق پس انداز مسکن یکم تا تاریخ ۶ شهریور ماه سال ۹۷ نیز پرده برداشت و آن را معادل ۴۹۶ هزار فقره معرفی نمود و ادامه داد: از این تعداد ۸۵ هزار فقره موفق به دریافت تسهیلات بانک مسکن شده اند، ۵۲ هزار فقره از درخواست خود انصراف داده اند و تعداد ۳۵۹ هزار فقره باقی مانده در صف انتظار برای اخذ تسهیلات بانک مسکن می باشند.

انارکی اشاره ای هم به مساکن مهر داشت و افزود: مبلغ پرداخت شده در قالب تسهیلات مشارکت مدنی ۳۵۰۰ میلیارد ریال بوده است که ۴ هزار و ۷۰۰ منزل مسکونی را تحت پوشش قرار می دهد ضمن این که در سال جاری برای ۲۴ هزار واحد مسکونی تسهیلات لحاظ شده است. وی در ادامه تصریح کرد: پروژه مسکن مهر روند کندی را در پیش گرفته و تقسیط واحد های آن به سختی صورت می گیرد.

وی به تسهیلات پرداختی در حوزه مشارکت مدنی هم اشاره کرد و عنوان نمود: بیشترین تسهیلات سال جاری مربوط به حوزه احداث مسکن بوده است و ادامه داد سقف ما به التفاوت تسهیلات مسکن مهر در سال گذشته به ۴۰ میلیون تومان می رسید.

انارکی عنوان کرد میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای خرید در بخش مشارکت مدنی در سال جاری، ۹۰ هزار مسکن بوده در حالی که این عدد در سال پیش ۵۳ هزار واحد را در بر می گرفته است.

ایشان اذعان نمودند در مجموع در بخش مشارکت مدنی در سال گذشته، ۵۳ هزار واحد مسکونی را تحت پوشش تسهیلاتمان قرار دادیم، که امسال با یک رشد ۴۱ درصدی به ۲۱۸ هزار واحد رسیده است.

به گفته انارکی از محل اوراق حق تقدم نیز تسهیلاتی در اختیار زوجین قرار گرفته، که در تهران ارزشی معادل ۱۲۰ میلیون تومان دارد و در مرکز استان ها و شهر هایی که جمعیت آن ها بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر می باشد این رقم به ۸۰ میلیون تومان می رسد. مقدار تسهیلات ارائه شده به زوجین در دیگر شهر ها ۸۰ میلیون تومان بوده است.

انارکی در ادامه ضمن تأکید به این که در بازار مسکن شاهد رکود بوده ایم افزود: برای خارج کردن مسکن از این رکود برنامه هایی در دست انجام می باشد که بر افزایش تقاضا و عرضه متمرکز شده است.

انارکی اشاره ای هم به ارقام و آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی داشت و این طور گفت: متوسط افزایش قیمت به نسبت سال گذشته ۶۰ درصد گزارش شده است.

انارکی در پایان صحبت هایش پیرامون نرخ سود هم صحبت کرد و اذعان نمود: در راستای کاهش نرخ سود آن چه مورد توجه قرار می گیرد قیمت تمام شده پول است. آن زمان که بتوانیم قیمت تمام شده را کم کنیم در جهت کاهش نرخ سود نیز فعالیت هایی انجام خواهیم داد هرچند نرخ سود برای تسهیلات مسکن در بافت فرسوده به ۱۶ درصد کاهش یافته است.

  • منبع خبر : مهرنیوز