وحید کلانتری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص تعاونی های مسکن مهر توضیحاتی ارائه نمود و این طور گفت: تعداد مساکن مهر ساخته شده به وسیله تعاونی های مسکن ۲ میلیون واحد بوده است که طبق پیش بینی های انجام شده تا پایان سال جاری پرونده شان بسته خواهد شد. نمایشگاه توانمندی […]

وحید کلانتری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص تعاونی های مسکن مهر توضیحاتی ارائه نمود و این طور گفت: تعداد مساکن مهر ساخته شده به وسیله تعاونی های مسکن ۲ میلیون واحد بوده است که طبق پیش بینی های انجام شده تا پایان سال جاری پرونده شان بسته خواهد شد.

نمایشگاه توانمندی های بخش تعاون با همکاری ۸۰ تعاونی تولیدی و خدماتی از اقصی نقاط کشور با حضور وزیر کار، حمید کلانتری، در هتل المپیک تهران فعالیتش را آغاز نمود.

افتتاح این نمایشگاه توسط معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد. در این نمایشگاه بخش های تولیدی و خدماتی زیادی از توانمندی ها و قابلیت های خود رونمایی کرده اند.

سه مورد از تخصصی ترین سامانه هایی که در این نمایشگاه به مرحله افتتاح رسیدند شامل “رسیدگی به شکایت اعضای تعاونی ها”، و “صادرات و واردات تعاونی ها” می شوند. مطابق آن چه در قانون اساسی ثبت شده است سهم بخش تعاون از اقتصاد ملی معادل ۲۵ درصد می باشد که در حال حاضر ۶ درصد است و طبق پیش بینی های انجام شده امید است تا پایان برنامه ششم توسعه که از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ را شامل می شود به ۲۵ درصد برسد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اشاره ای به نقش تعاونی ها داشتند و اذعان نمودند با وجود این تعاونی ها و واگذار کردن پروژه ها و طرح های مختلف به آن ها، می توان شاهد نتایج بهتری بود. وی ادامه داد: تعداد تعاونی های ایجاد شده طی ۵ سال گذشته ۲۲۴۰۰ مورد بوده است که می توان ادعا کرد با رشدی ۷۶ درصدی همراه بوده است. ایشان در ادامه تعداد مشاغل ایجاد شده به واسطه تعاونی ها را ۳۵۳ هزار شغل اعلام کردند که باز هم از رشدی ۷۹ درصدی حکایت دارد.

وی گزارشات دقیق تری پیرامون تعداد تعاونی های ایجاد شده ارائه دادند و این طور گفتند: طی ۵ سالی که گذشت، ۴۴۰۰ تعاونی جدید در حوزه صنعت، ۴۴۰۰ تعاونی در بخش کشاورزی، ۲۵۶ تعاونی در حوزه حمل و نقل، ۶۸۰ تعاونی مربوط به فرش دستبافت، ۲۵۰ تعاونی در زمینه معدن و ۷۴۵۰ تعاونی در دیگر حوزه ها همچون بهداشت، آی تی و گردشگری ایجاد شده اند.

ایشان تعداد تعاونی هایی که در یک بازه یکساله و از شهریور ۹۶ تا شهریور سال جاری احداث شده اند را معادل ۴۲۰۰ تعاونی اعلام کردند که سبب ایجاد ۷۳۸۰۰ شغل شده است. بر اساس ویدئو کنفرانسی که روز گذشته در حضور سرپرست وزیر راه و رفاه اجتماعی صورت گرفت، ۴۲۵ طرح دیگر در حوزه ایجاد تعاونی ها در دست انجام است که در نهایت به ایجاد ۱۵۵۰۰ شغل ختم خواهد شد.

کلانتری پیرامون وام اشتغال تعاونی های روستایی هم توضیحاتی ارائه نمود و گفت: در طرحی مبنی بر روستا تعاون، از ۴۸۰۰ تعاون روستایی رونمایی شده که میزان تسهیلات پرداخت شده برای آن ها از طریق ۴ بانک عامل در بخش توسعه تعاون، کشاورزی، بانک زیرمجموعه وزارت ارتباطات و همچنین صندوق کارآفرینی امید به ارزش ۹۱۶ میلیارد تومان بوده است و هزینه ای معادل ۱۴۰ میلیارد تومان نیز در دست پرداخت قرار دارد.

وی در ادامه این طور گفت: تعداد اعضای تعاونی ها در حال حاضر به ۱۱ میلیون نفر می رسد که این اعضا، تعاونی ها و اداره های مربوطه را کنترل و هدایت می کنند و همین امر سبب شده کمترین فساد را در این بخش ها شاهد باشیم. وی اظهار داشت: تعاونی ها نقش پررنگی را در از میان برداشتن فقر در بخش های محروم ایفا می کنند و ادامه داد: تعاونی ها بر پایه پول های خرد مردم بنا شده اند ضمن این که می توانند اشتغال زایی را افزایش دهند نقدینگی را هم بهبود ببخشند. وی هر تعاونی را اثرگذار بر ایجاد ۱۴ تا ۱۵ شغل دانست و آن را عضوی از SME ها معرفی کرد.

ایشان در پایان صحبت هایشان نام تعاونی های مسکن را به میان آورند و درباره تعداد مساکن مهری که به دست این تعاونی ها تاکنون ساخته شده و به بهره وری رسیده این طور توضیح دادند: تعداد منازل مسکونی احداث شده توسط تعاونی ها ۲ میلیون واحد بوده است که انتظار می رود پرونده مساکن مهر ساخته شده به وسیله این تعاونی ها تا پایان سال جاری بسته شود.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز