آنچه سبب شده قیمت مسکن چنین افزایش یابد تنها گران شدن ارز و سکه نیست بلکه استفاده از سکه و دلار به جای پول رایج کشور جهت اخذ اجاره بها و فروش مسکن می باشد که برخی از مالکان واحد های مسکونی برای رسیدن به سود حداکثری بدان متوسل شده اند. طبق آن چه صراحتا […]

آنچه سبب شده قیمت مسکن چنین افزایش یابد تنها گران شدن ارز و سکه نیست بلکه استفاده از سکه و دلار به جای پول رایج کشور جهت اخذ اجاره بها و فروش مسکن می باشد که برخی از مالکان واحد های مسکونی برای رسیدن به سود حداکثری بدان متوسل شده اند.

طبق آن چه صراحتا در قانون مدنی و قانون نظام صنفی آمده، حق معامله مسکن با دلار و سکه از صاحب خانه ها سلب شده و این صاحبان کالا و خدمات تنها حق دارند معامله محصولات و خدماتشان را از طریق پول رایج کشور عملی سازند. تنها در صورتی می توان به هنگام معامله مسکن از ارز و یا دلار استفاده نمود که طرف معامله فردی غیرایرانی باشد.

با توجه به نوسانات بازار که مدت هاست شاهدش هستیم ثباتی در قیمت ارز و سکه به چشم نمی خورد و در چنین شرایطی استفاده از دلار یا طلا به عنوان اجاره بهای مسکن به هیچ عنوان عادلانه و معقول نخواهد بود چرا که مستأجر را ملزم به پرداخت هزینه های بیشتر به تبع گران شدن سکه و ارز می سازد که کمتر مستأجری است چنین شرطی را بپذیرد.

به گفته یکی از مشاورین املاک فعال در مناطق مرکزی تهران، درخواست دلار و سکه جهت پرداخت اجاره بها در روز های نخست تنها در مناطق شمالی تهران دیده می شد این درحالی است که با گران شدن سکه و ارز مدتی است در دیگر قسمت های تهران نیز نمود پیدا کرده است. با این حال به ندرت دیده شده مستأجری چنین شرایطی را بپذیرد و به آن تن دهد، بدیهی است با اجتناب مستأجران از پذیرش این  شرط، تیر مالکان به سنگ خواهد خورد.

این مشاوره ملاک اذعان نمود چنانچه بنگاه ها در برابر خواسته های غیرمنطقی صاحبان املاک بایستند و شروط آن ها را به سادگی قبول نکنند، چنین پیشنهاداتی راه به جایی نخواهند برد و به مرحله عمل نخواهند رسید. برخی دیگر از مالکان پول فروش ملک خود را به دلار طلب می کنند و چنانچه یک خانه ۴۰۰ میلیون تومانی را معامله کنند از خریدار می خواهند مبلغ را به دلار پرداخت کند. آن چه مالکان را به چنین فکری انداخته، بی ارزش شدن پول ملی و التهاباتی است که در بازار ارز شاهدش هستیم.

شایعاتی در این خصوص که مشاورین املاک نیز چندان از شرایط به وجود آمده ناراحت نیستند و با معامله مسکن از طریق سکه و ارز موافقند به گوش می رسد، حال آن که یکی از مشاورین املاک غرب تهران اذعان می کند: مشاورین املاک صرفا در امر خرید و فروش مسکن نقش یک واسطه را بازی می کنند و معامله را به گونه ای که خریدار و فروشنده راضی باشند پیش می برد و در این میان نقش دیگری ندارد. وی بار دیگر تأکید کرد مشاور املاک یک واسطه است که صرفا نظر خریدار و فروشنده را منتقل می کند و خود قیمتی را پیشنهاد نمی دهد.

این مشاور املاک ادامه داد: مالک به بنگاه معاملاتی مراجعه می کند و قیمت مدنظرش را ارائه می نماید، خریدار نیز بر حسب وسع مالی و توان خرید، در راستای انتخاب یک ملک اقدام می کند و در این میان مشاور املاک نقشی در تعیین قیمت فروش نداشته و در این میان بر اساس معامله ای که صورت می گیرد حق کمیسیونی دریافت می نماید. این مشاور املاک در ادامه افزود: در این صنف نیز همچون دیگر اصناف بی تردید تخلف هایی وجود دارد که انکار آن درست نیست با این حال چنین ادعایی و پوشش آن به تمام افراد فعال در این حوزه هرگز صحیح نمی باشد.

وی تصریح کرد: این وضعیت در میان اندکی از مالکان به چشم می خورد و چنین نیست که حجم زیادی از مالکان خواهان ارز به جای پول رایج ملی باشند، هرچند با گران شدن سکه و ارز، تعدادشان افزایش یافته با این حال اجتناب خریداران سبب شده مالکان نیز دلسرد شوند چرا که خریدار برای تبدیل کردن پولش به ارز باید وقت بیشتری بگذارد و هزینه هایی پرداخت نماید. به علاوه مستأجران نیز توان پرداخت چنین هزینه هایی ندارند به ویژه در شرایط کنونی که وضعیت بسیار دشوارتر شده و عرصه بر آن ها تنگ تر شده است. از این رو به ندرت پذیرش چنین مواردی از سوی خریداران و مستأجران دیده شده است.

  • منبع خبر : شهر خبر