از مهم ترین هزینه هایی که بسیاری از مردم در همه جای دنیا با آن روبرو هستند اجاره آپارتمان است. عموما برای اجاره آپارتمان های واقع در پایتخت کشور ها باید پول بیشتری به نسبت شهرستان ها کنار گذاشت با این حال یک قاعده کلی نیست و در برخی کشور ها خلاف این مسئله به […]

از مهم ترین هزینه هایی که بسیاری از مردم در همه جای دنیا با آن روبرو هستند اجاره آپارتمان است. عموما برای اجاره آپارتمان های واقع در پایتخت کشور ها باید پول بیشتری به نسبت شهرستان ها کنار گذاشت با این حال یک قاعده کلی نیست و در برخی کشور ها خلاف این مسئله به چشم می خورد. به عنوان نمونه می توان امریکا را نام برد که بیشترین هزینه اجاره آپارتمان در این کشور به شهر فرانسیسکو، پایتخت تکنولوژی امریکا، نسبت داده شده و بعد از آن نیویورک در جایگاه دوم است.

مدتی پیش آماری توسط نومبیو، مرکز جمع آوری داده، منتشر شد که اجاره بهای آپارتمانی با متراژ ۹۰ متر و واقع در نزدیک مرکز شهر های متفاوت جهان را روایت می کرد. در گزارشات ارائه شده توسط این مرکز برای این که امکان مقایسه راحت تر بین هزینه ها وجود داشته باشد اجاره بهای آپارتمان در نیویورک به عنوان شاخص و معادل ۱۰۰ در نظر گرفته شده است. بنابراین چنانچه هزینه اجاره بهای آپارتمان در شهری طبق گزارش این مرکز کمتر از ۱۰۰ معرفی شده به این معناست که مستأجران به ازای پرداخت هزینه های کمتر به نسبت نیویورک در آپارتمانی از آن شهر ساکن می شوند و چنانچه از ۱۰۰ بیشتر گزارش شده باشد حکایت از گران تر بودن اجاره بهای آپارتمان در مقایسه با نیویورک دارد.

آمار و ارقام گذشته شده بر اساس قیمت ها در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی می باشد. لازم به توضیح است که این ارقام بر اساس قدرت خرید نبوده و بر پایه وضعیت اجاره بهای آپارتمان قبل از گران شدن خانه در ایران و بی ارزش شدن پول ملی تدوین شده است.

بر اساس آمار هایی که از سوی این مرکز در خصوص مضنه اجاره آپارتمان در ۵۲۲ شهر مشهور جهان منتشر شده تنها اجاره بهای آپارتمان در سانفرانسیسکو از آن چه در نیویورک به ثبت رسیده گران تر بوده است. اجاره بهای آپارتمان در سانفرانسیسکو معادل ۱۰۷٫۰۹ اعلام شده که این گونه تعبیر می شود: اجاره کردن یک آپارتمان ۹۰ متری در نزدیکی مرکز شهر سانفرانسیسکو به مبلغی ۷٫۰۹ درصد بیش از آن چه در نیویورک کفایت می کند نیاز دارد. طبق گزارش این مرکز اجاره بهایی که برای آپارتمانی با وضعیت مشابه در شهر های لندن، واشنگتن، ونکور کانادا و سیدنی استرالیا ثبت شده به ترتیب ۶۹٫۳۱، ۷۰٫۳۶، ۴۹٫۰۲ و ۶۰٫۳۰ می باشد.

قطر بیشترین اجاره بها را در خاورمیانه دارد

طبق این گزارش، در نیمه ابتدایی سال ۲۰۱۸ میلادی، پایتخت قطر، دوحه، بیشترین میزان اجاره بهای آپارتمان را به نام خود زده است و از میان ۵۲۲ شهری که توسط این مرکز بررسی شده با شاخص بهای ۵۱٫۰۵ مقام ۳۶ را از آن خویش کرده است. دوبی با شاخص اجاره بهای ۴۶٫۹۱ پس از دوحه در صدر لیست شهر های خاورمیانه جا خوش کرده است. می توان این رقم را این گونه تفسیر کرد: آن چه به عنوان اجاره بهای آپارتمان در دوبی از مستأجرین برای یک خانه ۹۰ متری و نزدیک مرکز شهر دریافت می شود از مقدار دریافتی در نیویورک ۵۳ درصد کمتر است. لازم به ذکر است که اجاره بهای آپارتمان در دوبی از کمبریج بریتانیا، تورنتو کانادا و دالاس آمریکا بیشتر بوده است.

جایگاه تهران کجاست؟

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی این مرکز که اجاره بهای آپارتمانی ۹۰ متری را در نزدیکی شهر های مختلف دنیا گزارش می کند تهران در جایگاه ۲۹۸ قرار دارد. شاخص اجاره بهای آپارتمان در تهران معادل ۱۹٫۰۶ گزارش شده است که حکایت از آن دارد آن چه مستأجرین ایرانی برای اجاره یک آپارتمان ۹۰ متری در نزدیکی مرکز شهر تهران در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ پرداخت کرده اند از هزینه پرداختی در نیویورک ۸۰ درصد کمتر بوده است. شاخص اجاره بهای آپارتمان در تهران از ونکور کانادا و واشنگتن به ترتیب ۳۰ و ۵۰ درصد کمتر می باشد و میزان اجاره بهای آپارتمان در تهران حدودا با شاخص اجاره بهای آپارتمان در بمبئی هند، پاتایا تایلند و والنسیای استرالیا در یک سطح قرار دارد.

در این میان شاخص اجاره بهای آپارتمان در کوالالامپور مالزی از تهران نیز کمتر می باشد و معادل ۱۶٫۲۰ اعلام شده است. ضمن این که اجاره بها در تهران بیش از کبک سیتی کانادا گزارش شده است.

در آنتالیای ترکیه این شاخص اجاره بها معادل ۴٫۳۰ اعلام شده و در پایتخت ترکیه، آنکارا، این رقم به ۴٫۵۸ می رسد. در اسلام آباد پاکستان نیز شاخص اجاره بهای ثبت شده معادل ۷٫۱۳ بوده است ضمن این که اجاره آپارتمان در قاهره به عنوان پایتخت مصر کمتر از ۶ اعلام شده است.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین