شهرام رحیم بخش، عضو هیأت رئیسه اتحادیه مشاوران املاک همدان، اظهار داشت: قیمت مسکن در مناطق متوسط و بالای شهر رشد بیشتری را به خود دیده است به گونه ای که می توان این افزایش قیمت را سرسام آور خواند و فراتر از تصور قلمداد نمود. وی تأکید کرد رشد قیمت تنها به بخش خرید […]

شهرام رحیم بخش، عضو هیأت رئیسه اتحادیه مشاوران املاک همدان، اظهار داشت: قیمت مسکن در مناطق متوسط و بالای شهر رشد بیشتری را به خود دیده است به گونه ای که می توان این افزایش قیمت را سرسام آور خواند و فراتر از تصور قلمداد نمود. وی تأکید کرد رشد قیمت تنها به بخش خرید و فروش مسکن محدود نمی شود بلکه در بازار اجاره مسکن نیز گران شدن قیمت ها کاملا مشهود است.
وی با تأکید بر این که قیمت نهاده های ساختمانی بسیار گران شده است، افزایش قیمت مسکن را طبیعی خواند و اذعان نمود با این اوصاف شاید بخش کمی از قیمت ها را بتوان حباب گونه دانست.
رحیم بخش تصریح کرد: با وجود زیاد بودن شمار خریداران و متقاضیان مسکن، فروشندگان از فروش اجتناب می کنند بنابراین با توجه به شرایط فعلی انتظار می رود معاملات مسکن تا پایان سال ۹۷ رکود بیشتری را تجربه کند هرچند قیمت مسکن احتمالا با روندی صعودی همراه خواهد بود.
عضو هیأت رئیسه اتحادیه مشاوران املاک همدان، عنوان نمود: آن چه سبب می شود مالکان رغبتی به فروش ملکشان نداشته باشد نوسانات بازار و ترس از عدم توانایی خرید مجدد مسکن است.
وی در ادامه صحبت هایش این طور گفت: بهتر است آن ها که خریدار واقعی هستند و به مسکن نیاز دارند در این راستا اقدام نمایند هرچند کار ساده ای نیست و به مراتب پیچیده است.
وی با تأکید بر این که متقاضیان تمایلی به خرید آپارتمان های نوساز یا کم سن ندارند اذعان نمود: بیشتر خریداران واقعی تنها به تهیه یک سقف می اندیشند قبل از آن که قدرت خریدشان را بیش از این از دست بدهند.
وی در ادامه از افزایش ۳۳ درصدی قیمت مسکن در همدان خبر داد و تصریح کرد: بازار اجاره نیز با افزایش قیمت همراه بوده است به گونه ای که از ابتدای سال جاری شاهد گران شدن ۳۴ درصدی اجاره بها بوده ایم.
ایشان تأکید کردند به گفته کارشناسان دولت عرضه یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن به طور سالانه امری ضروری است چرا که تنها در این صورت است که می توان شکاف میان عرضه و تقاضا را از بین برد. با این حال آن چه ارقام و اعداد نشان می دهند عرضه تنها ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سال است که از آن چه کارشناسان دولت درخواست نموده اند بسیار کمتر است.
عضو هیأت رئیسه اتحادیه مشاوران املاک همدان، تشریح کرد، با وجود این که متقاضیان در همدان به دنبال خانه های متوسط یا کوچک متراژ آن هم به صورت چند سال ساخت هستند، اما خانه هایی که برای فروش وجود دارند اغلب آپارتمان های کلیدنخورده و بزرگ متراژ هستند که این مسئله به خوبی عدم توجه سازندگان به نیاز متقاضی را نشان می دهد.
رحیم بخش اذعان نمود: ۵ ماهی است که بازار مسکن دچار التهاب و نوسانات شدیدی شده و این امر در شهر های بزرگ و همدان با وضوح بیشتری قابل تشخیص است. وی تصریح کرد: همین بی ثباتی سبب شده مالکان از فروش ملک منصرف شوند و دست به احتکار بزنند. ایشان اشاره ای هم به شکایات مرجوعه به اتحادیه داشتند و این طور گفتند: فسخ قرارداد ها کار بسیار دشواری است و به پشت سر گذاشتن مراحل قانونی اش نیاز دارد.
وی در ادامه به پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها در خصوص بافت های ناکارآمد و فرسوده اشاره نمود و این اقدام را راهی جهت آرام کردن بازار مسکن اعلام کرد.
ایشان بار دیگر به مسئله رکود در بازار مسکن تأکید کردند و افزودند: گزارش های منتشر شده در خصوص تعداد معاملات صورت گرفته، رکود را در این بازار به وضوح نشان می دهد.
وی از افزایش معاملات در همدان خبر داد و با تأکید بر این که چنین رشدی را نمی توان به معنای رونق اقتصادی دانست اظهار داشت: آمار ها افزایش خرید و فروش مسکن از ابتدای سال ۹۷ در همدان را گزارش می دهند هرچند به نسبت سال های ۸۴، ۸۵ و یا سال ۹۰ شاهد رونق اقتصادی نیستیم.
وی با استناد به ارقام ارائه شده، حجم معاملات صورت گرفته در حوزه مسکن از ابتدای سال جاری به نسبت این برهه زمانی در سال گذشته را با رشد ۲۸ همراه دانست و افزود: به حیث ارزشی نیز چنین رشدی را طی مدت مذکور شاهد بوده ایم.

  • منبع خبر : تی نیوز