به گفته کارشناسان استان همدان، طی یک دوره یکساله که از اردیبشهت سال ۹۶ تا اردیبهشت سال ۹۷ را شامل می شود قیمت مسکن با رشدی ۳۳ درصدی همراه بوده و معاملات انجام شده در حوزه مسکن طی همین دوره جهشی ۴۰ درصدی داشته است. به گفته این کارشناسان، مسکن از ابتدای سال جاری تاکنون […]

به گفته کارشناسان استان همدان، طی یک دوره یکساله که از اردیبشهت سال ۹۶ تا اردیبهشت سال ۹۷ را شامل می شود قیمت مسکن با رشدی ۳۳ درصدی همراه بوده و معاملات انجام شده در حوزه مسکن طی همین دوره جهشی ۴۰ درصدی داشته است. به گفته این کارشناسان، مسکن از ابتدای سال جاری تاکنون نیز شاهد رشد ۲۴ درصدی قیمت بوده است.  طبق پیش بینی های انجام شده از سوی مسئولان و کارشناسان، قیمت مسکن در سال گذشته هم راستا با نرخ تورم روندی افزایشی داشته است، با این حال از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون و همزمان با افزایش نرخ قیمت مسکن، تعداد معاملات در این حوزه با یک سیر نزولی همراه بوده است. طبق شواهد موجود انتظار می رود تا پایان سال ۹۷ کماکان رشد قیمت ها و کاهش معاملات مسکن وجود داشته باشد.

به گزارش اتحادیه مشاوران املاک همدان، رشد قیمت ها و میزان معاملات در حوزه مسکن در دو ماه اردیبهشت و فروردین سال ۹۷ از نرخ تورم فراتر رفت اما پس از آن کاهش عرضه مسکن و رکود در این حوزه نمود پیدا کرد. در مجموع می توان ادعا نمود افزایش نرخ مسکن تا به امروز به اندازه نرخ تورم عمومی بوده است.

طبق آمار ها از خرداد ۹۷ تا کنون تعداد فروشندگان واحد های مسکونی از خریداران کمتر بوده و آن چه مشهود است عدم تمایل فروشندگان به فروش ملکشان می باشد.

به رغم این که اخبار منتشر شده یکی از عوامل بالا رفتن نرخ تورم در استان همدان را رشد قیمت مسکن اعلام است اما آمار ها چنین اخباری را رد می کنند.

با استناد به بازار معامله مسکن، مهم ترین عاملی که سبب اوج گرفتن قیمت مسکن از اردیبهشت سال جاری شده است، گران شدن مصالح ساختمانی می باشد به گونه ای که انبوه سازان از در دسترس نبودن مصالح ساختمانی اظهار نارضایتی می کنند. برخی شرکت های تولیدی از فروش امتناع می وررند تا بتوانند با افزایش نرخ دلار، مصالح را گران تر به فروش برسانند.

رئیس انجمن انبوه سازان استان همدان، پارسامهر، عنوان کرد: به رغم این که مصالح ساختمانی با افزایش قیمت سرسام آوری همراه بوده است، با این حال برخی سازندگان ناگزیرند برای پیش بردن کارشان این مصالح را با هر قیمتی که شده خریداری کنند ضمن این که از گران تر شدن قیمت ها واهمه دارند.

به گفته برخی از کارشناسان، نمی توان قیمت مسکن را در آینده با نرخی صعودی همراه خواند، در واقع قیمت ها هم راستا با نرخ تورم پیش می روند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان، نادر افشار، از تورم نقطه به نقطه در مرداد سال ۹۷ خبر داد و آن را معادل ۳٫۶ درصد اعلام کرد. وی این طور ادامه داد: چنانچه میزان تورم تا انتهای سال جاری همین رقم باقی بماند شاخص نرخ تورم در سال ۹۷ معادل ۶٫۷۵ ثبت خواهد شد که رقم بسیار بالایی است.

با توجه به چنین آمار هایی چنانچه نرخ مسکن با افزایش نرخ تورم پیش رود، مسکن با افزایش ۷۵ درصدی قیمت به نسبت ابتدای سال ۹۷ روبرو خواهد شد.

  • منبع خبر : تی نیوز