رئیس اتحادیه مشاوران املاک، مصطفی قلی خسروی، در پاسخ به این پرسش که آیا رکود در بازار مسکن به همین شیوه ادامه می یابد؟ مخالفت خود را با استفاده از لفظ رکود اعلام کرد و افزود: زمانی می توان رکود را در بازار مسکن تأیید کرد که معاملات به صفر برسند درحالی که آن چه […]

رئیس اتحادیه مشاوران املاک، مصطفی قلی خسروی، در پاسخ به این پرسش که آیا رکود در بازار مسکن به همین شیوه ادامه می یابد؟ مخالفت خود را با استفاده از لفظ رکود اعلام کرد و افزود: زمانی می توان رکود را در بازار مسکن تأیید کرد که معاملات به صفر برسند درحالی که آن چه شاهدش هستیم صرفا کاهش ۱٫۷ درصدی معاملات به نسبت مردادماه سال ۹۶ است.

وی با تأکید بر این که بازار مسکن در حال حاضر کساد است، این اتفاق را با توجه به کاهش قدرت خرید متقاضیان امری طبیعی خواند.

وی اظهار داشت: زمانی می توان رسیدن به ثبات در بازار مسکن را نوید داد که شاهد چنین ثباتی در بازار های موازی همچون سکه و ارز هم باشیم، با این حال امید است با رسیدن به چنین ثباتی، آرامش به بازار مسکن برگردد.

وی وجود قیمت های حباب گونه در بازار مسکن را به کلی رد کرد و اذعان نمود: آن چه افزایش قیمت ها را رقم می زند شرایط عرضه و تعادل مسکن است، آن گاه که عرضه از تقاضا کمتر شود جهش قیمت ها برجسته می گردد.

قلی خسروی اشاره ای هم به اخبار روز های اخیر مبنی بر معامله مسکن از طریق دلار و سکه داشت و تصریح کرد: ما تاکنون چنین مواردی را شاهد نبوده ایم، مطرح کردن این گونه موضوعات شرایط را بدتر می کند و بهترین راه عدم انتشار این گونه مسائل است.

وی استفاده از ارز و سکه جهت معامله مسکن را امری کاملا اشتباه و زیانبار خواند و نتیجه آن را بی ارزش شدن پول رایج کشور اعلام کرد. قلی خسروی این طور ادامه داد: چنانچه دیده شود مشاور املاکی چنین شرایطی را پذیرفته و از این طریق معامله مسکن را انجام داده با وی برخورد جدی خواهد شد.

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک، جهش قیمت دلار طی روز های گذشته را سرسام آور اعلام کرد و آن را به مثابه طوفان، ویران کننده دانست با این حال این اتفاق را یک لجبازی سیاسی خواند و از بهتر شدن شرایط خبر داد. قلی خسروی تأکید کرد این شرایط ماندگار نیست و ما به طور حتم این طوفان را پشت سر خواهیم گذاشت و به شرایط گذشته باز خواهیم گشت.

قلی خسروی بار دیگر کمبود عرضه در بازار مسکن را متذکر شد و این بار با استفاده از اعداد و ارقام آن را جزئی تر تشریح کرد. مصطفی قلی خسروی ضمن تأکید بر این که کشور به ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی نیاز دارد، افزود: با وجود چنین کمبودی، آن چه شاهدش هستیم کاهش تعداد ساخت و ساز مسکن طی ۵ سال اخیر است. وی بهترین راه برای پایان دادن به چنین شرایطی را اعطای وام ها و تسهیلات مناسب به سازندگان و انبوه سازان کشور اعلام کرد.

قلی خسروی در پایان صحبت هایش اذعان نمود: بالغ بر ۷۵ درصد مصالح ساختمانی مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود بنابراین افزایش قیمت ها کاملا غیرمنطقی است. وی پیگیری ها و رسیدگی های دقیق وزارت صنعت در خصوص افزایش بی قاعده قیمت ها را خواستار شد.

  • منبع خبر : تی نیوز