رسول جهانگیری، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان، ضمن اشاره به وضعیت بازار مسکن در تابستان سال جاری اذعان نمود: تنها در صورتی می توان ادعا کرد رونق به بازار مسکن بازگشته که شاهد افزایش ساخت و ساز به موازات بالا رفتن تقاضا برای خرید ملک باشیم درصورتی که افزایش مراجعات مردم به بنگاه های املاک […]

رسول جهانگیری، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان، ضمن اشاره به وضعیت بازار مسکن در تابستان سال جاری اذعان نمود: تنها در صورتی می توان ادعا کرد رونق به بازار مسکن بازگشته که شاهد افزایش ساخت و ساز به موازات بالا رفتن تقاضا برای خرید ملک باشیم درصورتی که افزایش مراجعات مردم به بنگاه های املاک کاملا کذب و دروغین بوده است.

جهانگیری این طور ادامه داد: چند سالی است که رکود در بازار مسکن به چشم می خورد با این حال با توجه به افزایش قیمت هایی که در بازار سکه و ارز شاهدش بودیم، مدتی مردم سرمایه های سرگردانشان را به بازار مسکن اختصاص دادند که همین امر افزایش مراجعات افراد به بنگاه های معاملاتی را به دنبال داشت و باعث رونقی دو سه ماهه شد.

وی افزود:زمانی که بازار سکه و ارز با افزایش قیمت همراه شد مردم به این باور رسیدند که ارزش سرمایه هایشان در حال رنگ باختن است و به واسطه همین امر در راستای خرید ارز و سکه اقدام کردند و بخشی از پولشان را هم در بازار مسکن سرمایه گذاری نمودند.

وی رونق مسکن و افزایش تقاضای خریدار در بازه ای موقت را تحت تأثیر افزایش نرخ سکه و دلار دانست و افزود: چنین شرایطی این باور را در خاطر فروشنده زنده کرد که با اجتناب از فروش پس از مدتی می تواند ملکش را گران تر بفروشد و به سود بیشتری برسد. جهانگیری بار دیگر تأکید کرد این افزایش تقاضا در بازار خرید کاملا کاذب بوده است.

وی اذعان نمود: زمانی می توان با قاطعیت خروج مسکن از رکود را خبر داد که ساخت و ساز ها اوج بگیرند و صدور پروانه های ساخت افزایش یابند حال آن که مدتی است چنین اخباری به گوش نرسیده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان، اشاره ای هم به خانه های خالی داشت و این طور گفت: دلیل این که شمار زیادی از واحد های مسکونی خالی هستند متراژ بالای آن هاست حال آن که مشتری متراژ متوسط و کوچک را می پسندد و در راستای خرید چنین خانه هایی اقدام می کند، به عبارتی چنین خانه هایی بر اساس نیاز روز ساخته نشده اند و به همین خاطر خالی مانده اند.

جهانگیری با تأکید بر این که تعداد خانوار ها رو به کاهش است و استقبال از خانه هایی با متراژ بالا بسیار کاهش یافته، از دیگر دلایل این امر، قدرت خرید متقاضیان را عنوان نمود.

وی تصریح کرد: با رونق گرفتن بازار مسکن، کسب و کار نیز رونق خواهد گرفت به عبارتی صد ها شغل به صورت مستقیم یا غیر مستقیم وابسته به بحث مسکن می باشند، از این رو رکود بازار مسکن، رکود اشتغال را به همراه خواهد داشت.

جهانگیری در ادامه صحبت هایش پای تسهیلات بانکی را به میان کشید و یکی از راه های خروج مسکن از رکود را حمایت های دولت در قالب پرداخت وام های مناسب جهت خرید و احداث مسکن اعلام کرد.

جهانگیری بر ضرورت حمایت از خریدار واقعی تأکید کرد و افزود: ارائه وام و تسهیلات بانکی می بایست متناسب با نیاز خریداران و متقاضیان صورت بگیرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان، قیمت مسکن در اصفهان را تأثیر پذیر از قیمت ها در تهران دانست و تصریح کرد: افزایش قیمت در اصفهان عموما مدتی پس از تغییر قیمت ها در تهران خود را نشان می دهد.

ایشان بحث اثرگذاری بازار مسکن تهران بر بازار اصفهان را جزئی تر تشریح کردند و گفتند: زمانی که مسکن در تهران گران می شود، بازار اصفهان در برابر این افزایش قیمت تا مدتی تاب می آورد اما دیری نمی پاید که این گرانی در بازار اصفهان نیز نمود می یابد، در مورد رکود مسکن نیز شرایط مشابهی حاکم است، بازار اصفهان نخست در برابر چنین رکودی ایستادگی کرد اما پس از مدتی همچون دیگر بخش های کشور این واقعیت را پذیرفت.

وی در ادامه با تأکید بر این که مردم اصفهان جو حاکم را اقتصادی تحلیل و بررسی می کنند افزود: طوفان گران شدن مسکن ۵ یا ۶ ماه پیش بود که تهران را فراگرفت این در حالی است که ۲ الی ۳ ماهی می شود این مسئله در اصفهان نمود پیدا کرده است. بنابراین با رکود معاملات مسکن در تهران، این اتفاق طی یک الی دو ماه آینده در بازار اصفهان مشخص می گردد.

جهانگیری با اشاره به برخی اخبار مبنی بر کاهش شدید قیمت مسکن، آن را کاملا رد کرد و تصریح نمود: تنها بحث رکود مسکن است که می تواند به طور جزئی قیمت ها را تحت تأثیر قرار دهد وگرنه هزینه ساخت مسکن شدیدا زیاد شده و انتظار افت قیمت مسکن در چنین شرایطی منطقی نخواهد بود.

جهانگیری گفت: با توجه به نوساناتی که بر بازار مسکن حاکم شده و افزایش قیمت هایی که به یکباره و بی دلیل شاهدش هستیم دور از انتظار نیست حجم معاملات مسکن روندی نزولی در پیش بگیرد.

وی در پایان افزود: امید است رونق به بازار مسکن برگردد اما نه رونقی که ناشی از اوج گرفتن قیمت دلار و سکه باشد بلکه رونقی که به افزایش ساخت و ساز برگردد هرچند در شرایط کنونی که بیشتر بازار ها تحت تأثیر قیمت تمام شده سکه و ارز هستند، چنین انتظاری چندان منطقی و معقول است.

  • منبع خبر : تی نیوز