حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، از رکود تورمی در بازار مسکن خبر داد و دلیل آن را افزایش ۵۵ درصدی قیمت مسکن در روز های پایانی سال ۹۶ و روز های آغازین سال جاری اعلام کرد. عقبایی در ادامه صحبت هایش در خصوص کاهش قدرت خرید متقاضیان صحبت کرد و دلیل کاهش معاملات […]

حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، از رکود تورمی در بازار مسکن خبر داد و دلیل آن را افزایش ۵۵ درصدی قیمت مسکن در روز های پایانی سال ۹۶ و روز های آغازین سال جاری اعلام کرد.

عقبایی در ادامه صحبت هایش در خصوص کاهش قدرت خرید متقاضیان صحبت کرد و دلیل کاهش معاملات مسکن را رشد ۵۵ درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته خواند. وی افزود افت شدید معاملات مسکن در تیر و مرداد سال جاری، اتفاقی کاملا مشهود و واضح بوده است که علتش بی تردید به گران شدن مسکن بر می گردد.

وی با تأکید بر این که بازار مسکن قابل مقایسه با بازار ارز و سکه نیست تصریح کرد: با گران تر شدن سکه و دلار نمی توان رشد قیمت مسکن را پیش بینی کرد، در واقع بازار مسکن دیگر توان جهش قیمت ها را ندارد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار داشت: هر بازاری تا حدی می تواند افزایش قیمت ها را تاب بیاورد و از یک جایی به بعد ظرفیتش لبریز می شود، در بازار مسکن نیز دقیقا چنین وضعیتی حاکم شده است. وی افزود: گران تر شدن سکه و ارز نباید افزایش قیمت مسکن را به همراه داشته باشد چرا که اگر گرانی بیش از این به بخش مسکن نفوذ کند رکود سنگینی به بار خواهد آمد.

وی بار دیگر تأکید کرد بازار مسکن قابل قیاس با بازار ارز و سکه نیست و چنانچه مسکن همگام با دلار و سکه ازین گران تر شود، رکود تورمی در راه خواهد بود.

حسام عقبایی تصریح کرد: ظرفیت بازار مسکن برای تحمل گرانی به پایان رسیده و بخش مسکن توان افزایش قیمت در نیمه دوم سال را نخواهد داشت. وی اذعان نمود: در روز های پایانی سال ۹۶ و روز های ابتدایی سال جاری با افزایش قیمت ها، شاهد کاهش معاملات در بخش مسکن بودیم حال آن که قدرت خرید مردم بیش از پیش کاهش یافته و بازار مسکن رو به رکود است.

وی با اشاره به نقش ۲۰ درصدی مصالح ساختمانی بر احداث واحد های مسکونی اظهار داشت: ۲۰ درصد از قیمت تمام شده مسکن وابسته به مصالح ساختمانی استفاده شده در ساخت است. نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پایان بار دیگر تأکید کرد: مقایسه بازار مسکن و ارز کار صحیحی نیست و چنانچه قیمت در بازار سکه و ارز باز هم با افزایش نجومی همراه باشد، بخش مسکن نباید از آن تأثیر بپذیرد.

  • منبع خبر : افکار نیوز