مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، با تأکید بر ضرورت توجه به بافت های فرسوده، بازسازی این بافت های ناکارآمد را زمینه ساز حل مشکل قیمت مسکن معرفی کرد و تبلیغات مؤثر برای ترغیب خانوار ها جهت زندگی در این مناطق را الزامی اعلام نمود. وی از آواره شدن اجاره نشین ها خبر […]

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، با تأکید بر ضرورت توجه به بافت های فرسوده، بازسازی این بافت های ناکارآمد را زمینه ساز حل مشکل قیمت مسکن معرفی کرد و تبلیغات مؤثر برای ترغیب خانوار ها جهت زندگی در این مناطق را الزامی اعلام نمود.

وی از آواره شدن اجاره نشین ها خبر داد، آن را نتیجه گرانی های اخیر مسکن دانست و افزود: التهابات چشمگیر بازار ارز و تورمی که جامعه را فراگرفته بی تردید اقشار کم درآمد جامعه را نشانه گرفته و عرصه را بر آن ها تنگ تر نموده است. با شرایط فعلی، اجاره نشین ها تحقق آرزوی خانه دار شدن را بیش از پیش سخت می پندارند کما این که ناگزیرند پرداخت اجاره بهایی چند برابر سال پیش را متقبل شوند.

هرچند تعداد معدودی از مالکان دوران سخت کنونی را درک می کنند و با مستأجرین مدارا می نمایند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بار دیگر نابسامانی بازار مسکن را یادآور شد و خاطر نشان کرد: آن که ملکی را به عنوان یک سرمایه خریداری کرده درصدد است با اجاره دادن آن به سود برسد هرچند به واسطه این قرار داد، سود تنها عاید موجر نمی شود و مستأجر هم در سود شریک است.

رضایت صاحب خانه باید در قرارداد اجاره قید گردد

قلی خسروی اشاره ای به احکام اسلام در این خصوص نمود و تصریح کرد: قرارداد اجاره ای که بدون رضایت صاحب خانه بسته شود، به حیث شرعی مشکل دارد. وی با تأکید بر این که اسلام حتی نماز خواندن در ملکی که منفعتش متعلق به دیگری است را برابر با نماز خواندن در ملکی غصبی دانسته بحث را این طور شفاف سازی کرد: در خانه اجاره ای، حتی مالک هم حق ندارد بدون اجازه مستأجر نماز بخواند و اگر چنین کند نمازش بنا بر احتیاط واجب باطل خواهد بود.

قلی خسروی از شرایط تسهیلات مسکن می گوید

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در ادامه اشاره ای به راهکار های کاهش قیمت مسکن داشت و اذعان نمود: پرداخت تسهیلات باید به گونه ای باشد که شرایط را برای مردم راحت تر کند، اگر وامی در نظر گرفته می شود باید نرخ بهره پایینی داشته باشد. به علاوه پرداخت تسهیلات در حوزه ساخت و ساز، عرضه مسکن را سرعت می بخشد و می تواند بر قیمت مسکن اثر چشمگیری بگذارد.

وی در ادامه پیرامون یکی از معضلات مسکن صحبت کرد و گفت: نبود امکانات در برخی روستا ها و شهر ها راهی جز مهاجرت برای مردم آن منطقه باقی نگذاشته و همین امر سبب شده قیمت گذاری برای اجاره بهای مسکن و یا فروش آن دشوار قلمداد گردد. وی از دیگر عواملی که گرانی را تحریک می کند، کاهش ساخت و ساز اعلام کرد و افزود: چنانچه عرضه کم شود قیمت واحد های مسکونی به ناچار افزایش می یابد بنابراین تسریع ساخت و ساز قیمت مسکن را کنترل خواهد کرد.

وی اشاره ای به جهش قیمت در سال ۸۶ داشت و عنوان کرد: گرانی در آن سال تمام نگاه ها را به سمت مسکن معطوف ساخت به گونه ای که مقصر اصلی و عامل وخیم شدن وضعیت اقتصاد را مسکن اعلام کردند درصورتی که واقعیت جز این بود، حتی اگر فرض را هم بر این بگذاریم که مسکن عامل گرانی سال ۸۶ بوده، باید بپذیریم مشاوران املاک در آن دخالتی نداشته اند چرا که وزارت راه و شهرسازی مسئول سیاست های اجرایی در حوزه مسکن است.

کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن

مصطفی قلی خسروی، با تأکید بر این که مشاوران املاک در گران شدن مسکن بی طرفند و نقشی در افت تعداد معاملات ندارند، عامل این امر را کاهش قدرت خرید متقاضیان اعلام کرد.

وی در ادامه مسکن را به عنوان یکی از مهم ترین نیاز آحاد جامعه معرفی نمود و تصریح کرد: همچون دیگر کشور ها می توانیم برای بهبود وضعیت بازار اجاره، مناطقی را به اجاره نشین ها اختصاص دهیم.

وی بار دیگر تأکید کرد عرضه باید با تقاضا در تعادل باشد و یکی از بهترین روش هایی که به افزایش ساخت و ساز منجر می شود شروع احداث مسکن های اجتماعی است. وی افزود: حتی اگر زیرساخت های احداث این نوع واحد های مسکونی هم فراهم نیست بهترین کار، آغاز این پروژه خواهد بود.

باید از اتلاف هزینه کرد انبوه سازان جلوگیری کرد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران اظهار داشت: در مناطقی که واحد های مسکونی در حجم های انبوده به مرحله ساخت رسیده اند باید امکاناتی به کار گرفته شود تا مردم به خرید مسکن در آن مناطق ترغیب شوند به این امید که هزینه و تلاش انبوه سازان پوچ نگردد. بهتر است مالیات افرادی که هم ملکی را برای اجاره گذاشته اند و هم در بخش تولید فعالیت می کنند بخشیده شود، همچون کشاورزانی که با زراعت نیاز مردم را تأمین می کنند یا کارخانه دارانی که در زمینه برآورده سازی نیاز های جامعه فعالیت می نمایند. با عملی شدن این اقدام، صاحب خانه ها به کاهش اجاره بها ترغیب خواهند شد.

بازسازی بافت های فرسوده کاملا ضروری است

مصطفی قلی خسروری، احیای بافت های فرسوده را به عنوان راهی دیگر جهت کاهش قیمت مسکن معرفی کرد و تبلیغ جهت ترغیب خانوار ها برای زندگی در این مناطق را ضروری خواند. وی مشارکت و همکاری مردم در این زمینه را هم الزامی دانست و عنوان کرد: حتی اگر بودجه مربوط به ۵ سال کشور هم دولت در راستای بازسازی بافت های فرسوده هزینه کند، باز هم این احتمال وجود دارد که کم باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران، خاطر نشان کرد: اخذ مالیات از واحد های مسکونی و خانه هایی که در تهران خالی هستند کاملا اشتباه است. وی سخنانش را این طور ادامه داد: در رژیم قبلی مالیاتی برای منازل مسکونی خالی در نظر گرفته شد اما به خارج شدن کنترل وضعیت از دست دولت منتهی گردید. در دولت جمهوری اسلامی هم در این راستا تلاش هایی صورت گرفت و تصمیم بر این شد که برای تشخیص چنین خانه هایی از قبوض آب و برق استفاده نمایند، اما مالکان خانه برق ها را به مدت طولانی روشن می گذاشتند بلکه بتوانند مأمورین مالیاتی را دور بزنند از این رو اعمال چنین مالیات هایی نیازمند بررسی های خیلی دقیق تر و جامع تری است.

  • منبع خبر : تی نیوز