خبر ها ورود کامل بانک مسکن به رکود در شهریور ماه سال جاری را تأیید می کنند که دلیلش را می توان گران شدن ۶۲ درصدی مسکن و افت شدید معاملات دانست. همزمان با رشد ۶۲ درصدی قیمت مسکن در بازار، گزارشات از افت ۳۳ درصدی معاملات خبر می دهند به طوری که همه جا […]

خبر ها ورود کامل بانک مسکن به رکود در شهریور ماه سال جاری را تأیید می کنند که دلیلش را می توان گران شدن ۶۲ درصدی مسکن و افت شدید معاملات دانست.

همزمان با رشد ۶۲ درصدی قیمت مسکن در بازار، گزارشات از افت ۳۳ درصدی معاملات خبر می دهند به طوری که همه جا صحبت از رکود شدید بازار مسکن به گوش می رسد. جهش قیمت های مسکن با شیبی تند در حال پیشرفت بود که در مرداد ماه کمی آرام گرفت به طوری که این رشد از ۷٫۱ درصد در تیرماه سال جاری به ۶٫۱ در مرداد ماه رسید. آن چه افت بیشتر معاملات طی ماه های آتی و افزایش قیمت مسکن را نوید می دهد، کاهش قدرت خرید متقاضی، کم شدن تعداد معاملات مسکن و خروج سوداگران است.

سازندگان رغبتی به ساخت و ساز ندارند

آن چه به اوضاع بد کنونی دامن می زند عدم تعادل عرضه و تقاضا است به گونه ای که از سوی عرضه کنندگان هم یک حرکت جدی به چشم نمی خورد و سازندگان تمایلی به ساخت و ساز از خود نشان نمی دهند. با توجه به گران شدن مصالح ساختمانی و کاهش تقاضای مشتری برای خرید مسکن، بسیاری از زمین های کلنگی به حال خود رها شده اند و سازندگان فعالیت های ساخت و ساز را کنار گذاشته اند. مشاوران املاک با تأکید بر این که از سوی فروشندگان قیمت های نجومی پیشنهاد می شود، ورود بازار مسکن به رکود تورمی را قابل پیش بینی خوانده اند.

در حالی شاهد رکود در بازار مسکن هستیم که رشد قیمت مسکن به نسبت قیمت ارز و سکه ۲۰۰ برابر کمتر بوده است چرا که بازار مسکن فاقد ظرفیت لازم برای جهش قیمت همراستا با دو بازار دیگر است. نائب رئیس مشاوران املاک تهران، حسام عقبایی، آینده بازار مسکن را با توجه به این که از نظر رشد قیمتی، ۲۰۰ درصد از سکه و ارز پایین تر بوده است، اینگونه پیش بینی می کند:

بازار سکه و ارز قابل مقایسه با بازار مسکن نیست. عقبایی می گوید: به رغم این که افزایش قیمت در بازار ارز و سکه ۱۵۰ تا ۲۰۰ برابر بیشتر از بازار مسکن بوده است با این حال باز هم افرادی وجود دارند که از پس هزینه خرید این موارد بر می آیند این درحالی است که جهش ۶۲ درصدی قیمت مسکن، عرصه را بر خریداران بسیار تنگ کرده، به عبارت بهتر قیمت یک مسکن به نسبت یک سکه بسیار بیشتر است و کثیری از افراد از پرداخت چنین هزینه ای عاجزند. عقبایی افزایش ۶۲ درصدی قیمت مسکن طی بازه ۶ ماهه را بی سابقه خواند و گفت: سکه و طلا جنبه سرمایه ای دارند حال آن که مسکن یک نیاز اساسی برای همه اقشار جامعه است بنابراین نمی توان این بازار ها را با هم مقایسه کرد.

علت اصلی افزایش قیمت مسکن چیست؟

جهش قیمت مسکن وابسته به فاکتور های زیادی است که از جمله آن ها می توان رشد قیمت در بازار هایی چون ارز و سکه، افزایش نقدینگی، کاهش احداث خانه های کوچک متراژ و تمرکز بر واحد های مسکونی بزرگ متراژ، بالا رفتن هزینه های ساخت و ساز، شهرسازی های نامتقارن، اساس و ساختار بازار مسکن و همچنین عوامل روانی حاکم بر این بازار را نام برد.

و اما طرح مالیات بر عایدی سرمایه املاک

درست زمانی که حجم نوسانات و فشار های روانی، بازار مسکن را به زانو در آورده است، در هفتم شهریور طرحی اعلام وصول می شود که أخذ مالیات بر عایدی سرمایه نام دارد. این طرح با هدف پایان دادن به فعالیت سوداگران، مولدسازی و افزایش عرضه، آرام کردن بازار مسکن و حمایت از آحاد جامعه به خصوص قشر کم درآمد در راستای خانه دار شدن، با آرای ۱۱۷ نماینده مجلس اعلام وصول گردید.

دولت برای کنترل بازار مسکن چه تدابیری اندیشیده است؟

لوایحی طی هفته های گذشته توسط عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به مجلس شورای اسلامی ارائه گردید. طبق این لوایح، وزارت راه و شهرسازی، افزایش زمان قرارداد اجاره به دو سال جهت حمایت از مستأجران، اجرای طرح های مالیاتی برای پایان دادن به فعالیت سوداگران بازار مسکن، لحاظ کردن یک سقف ۱۰ درصدی برای افزایش اجاره بهای مسکن و همچنین لایحه دوفوریتی پیشنویس طرح پیش فروش ساختمان را رسما خواستار شد.

مشاوران املاک ورود بازار مسکن به رکود را تأیید می کنند

به گفته نایب رئیس مشاوران املاک تهران، حسام عقبایی، به دنبال افزایش ۶۲ درصدی قیمت مسکن، حجم معاملات ریزش بی سابقه ای را از تیرماه سال جاری تجربه کرده است. وضعیت به گونه ای بوده که بازار مسکن قبل از زمان پیش بینی شده وارد یک رکود عمیق گردید و افت حجم معاملات در بنگاه های املاک کاملا چشمگیر و غافلگیر کننده بوده است.

عقبایی دلایل این امر را جهش ناگهانی قیمت ها، افت قدرت خرید متقاضیان و همچنین ورود سوداگران و خروج آن ها از این بازار معرفی نمود و بازار مسکن را در مردادماه سال جاری به سبب حجم ناچیز معاملات قفل شده اعلام کرد.

وقتی معاملات مسکن در مرداد ماه کاهش ۳۳ درصدی را تجربه می کند

قیمت هر متر مربع واحد مسکونی که در مرداد سال جاری در بنگاه های املاک تهران معامله شده، چیزی حدود ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است که به نسبت مرداد سال ۹۶ رشد ۶۲٫۱ درصدی را خبر می دهد و به نسبت تیر سال ۹۷ جهش ۶٫۱ درصدی داشته است. جهش قیمت واحد های مسکونی در منطقه ۵ تهران ۸۱٫۸ درصد بوده که بیشترین رقم را به نام خود زده و در منطقه ۱۲ تهران ۲۵٫۳ درصد اعلام شده که کمترین رشد قیمت را نسبت به مرداد ماه سال گذشته در تهران گزارش می دهد. بر اساس گزارش هایی که رسما از سوی بانک مرکزی ایران اعلام شده، خرید و فروش مسکن نیز افت کاملا مشهود و چشمگیری داشته است به گونه ای که تعداد آپارتمان هایی که در مرداد ماه سال جاری در تهران معامله شده اند تنها ۱۲ هزار واحد بوده که به نسبت همین برهه زمانی در سال گذشته کاهش ۳۳٫۲ درصدی را نشان می دهد و به نسبت تیر سال جاری ۱۱٫۲ درصد کاهش را تأیید می کند.

  • منبع خبر : خبر فوری