به گفته سجادی آن چه سبب شده نقش بنگاهداری بانک ها افزایش یابد اعمال برخی فشار های سیاسی مبنی بر عدم دریافت مطالبات از واحد های تولیدی است. عبدالخالق سجادی، یکی از کارشناسان حوزه بانکی، پیرامون نقش بنگاهداری بانک ها توضیحاتی ارائه نمود و تصریح کرد: به گفته بانک مرکزی دو سوم از منابع بانکی […]

به گفته سجادی آن چه سبب شده نقش بنگاهداری بانک ها افزایش یابد اعمال برخی فشار های سیاسی مبنی بر عدم دریافت مطالبات از واحد های تولیدی است.

عبدالخالق سجادی، یکی از کارشناسان حوزه بانکی، پیرامون نقش بنگاهداری بانک ها توضیحاتی ارائه نمود و تصریح کرد: به گفته بانک مرکزی دو سوم از منابع بانکی به اموری همچون پرداخت تسهیلات اختصاص داده می شود و یک سوم دیگر در زمینه بنگاهداری کاربرد دارد.

وی در ادامه صحبت هایش دلیل بنگاهداری بانک ها را چنین تشریح کرد: با توجه به وضعیت بد اقتصادی کشور و از آن جا که بسیاری از شرکت های تولیدی رونقشان را از دست داده اند و از بازپرداخت تسهیلات أخذ شده از بانک ها عاجزند، و از طرفی با توجه به قوانینی که بانک ها را زیر منگنه قرار داده و آن ها را از وصول مطالبات باز داشته است، بانک ها درصدد تملک چنین واحد هایی برآمده اند که همین امر نقش بانک را به عنوان یک بنگاه معاملاتی افزایش می دهد و بنگاهداری آن ها را به اوج می رساند.

وی از عدم تمایل متقاضیان به خرید این املاک مازاد خبر داد و تأکید کرد بار ها پیش آمده از میان تمام املاکی که به مزایده گذاشته می شوند تنها ۱۰۰۰ میلیارد تومان به فروش می رسد. سجادی عدم امنیت چنین املاکی را به عنوان دلیل مطرح نمود و تمایل افراد برای خرید چنین سرمایه هایی را بسیار ناچیز شمرد.

وی یکی از راه های منتهی به کاهش بنگاهداری بانک ها را ایجاد زمینه های لازم برای فروش املاک و سرمایه های بانک ها اعلام کرد و افزود: در حال حاضر استقبالی از سوی سرمایه گذاران بزرگ کشور مشاهده نمی شود و متقاضیان راغب به خرید املاک مازاد بانک ها نیستند.

سجادی با تأکید بر این که بانک یک واسطه است و باید نقدینگی را در تمام بخش های کشور به جریان در بیاورد، رقابت بانک با بنگاه های بزرگ اقتصادی کشور را فعالیتی کاملا اشتباه خواند و افزود: گردآوری سپرده ها منحصرا در اختیار بانک است بنابراین ضرورتی ندارد بانک در سودآوری دیگر بنگاه ها هم شریک شود.

سجادی تأکید کرد در حال حاضر جمع تورم به ۸۰۰ درصد رسیده که با احتساب ضریب فزاینده پایه به ۳ هزار درصد تغییر می کند. وی افزود با توجه به این که نسبت سود با چنین تورمی همخوانی ندارد یا به عبارت بهتر در تعادل نیست بانک ها برای رسیدن به سود بیشتر به بنگاهداری روی می آورند و به سرمایه گذاری های این چنینی دست می زنند.

این کارشناس حوزه بانکی ضمن اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر کنار گذاشتن فعالیت بنگاهداری بانک ها، تصریح کرد: در کشور های در حال توسعه بانک های تجاری به انجام اموری همچون پرداخت تسهیلات، ایجاد ضریب فزاینده پولی و مواردی از این قبیل می پردازند حال آن که فعالیت هایی چون سرمایه گذاری را به دست بانک های توسعه ای می سپارند که متأسفانه این اقدام در کشور ما مغفول مانده است.

سجادی در پایان صحبت هایش نظارت دقیق تر بانک مرکزی را خواستار شد و رسیدگی مسئولین کشور به اصلاح ساختار های بانکی را مطالبه نمود.

  • منبع خبر : تی نیوز