طرح افزایش سقف تسهیلات مسکن در دست بررسی بانک مرکزی قرار دارد و نخستین مراحل کارشناسی را پشت سر گذاشته است. طبق پیش بینی های انجام شده چنانچه سدی مانع این طرح نشود در هفته های پیش رو شاهد صدور ابلاغیه ای در این خصوص خواهیم بود. با توجه به گزارشات منتشر شده مبنی بر […]

طرح افزایش سقف تسهیلات مسکن در دست بررسی بانک مرکزی قرار دارد و نخستین مراحل کارشناسی را پشت سر گذاشته است. طبق پیش بینی های انجام شده چنانچه سدی مانع این طرح نشود در هفته های پیش رو شاهد صدور ابلاغیه ای در این خصوص خواهیم بود.

با توجه به گزارشات منتشر شده مبنی بر افزایش نجومی قیمت های مسکن و کاهش خرید متقاضیان تا ۳۰ و حتی ۴۰ درصد، تنها راه پیش رو برای بالا بردن قدرت خریداران و پر کردن شکافی که میان توانایی مالی مردم و قیمت واحد های مسکونی ایجاد شده، پرداخت تسهیلات قلمداد می شود.

در اردیبهشت ماه سال جاری، شورای پول و اعتبار کشور با هدف رونق بخشیدن به بازار مسکن و حمایت از خانه اولی ها و همچنین در راستای معطوف ساختن نگاه مردم به بافت های فرسوده، سود تسهیلات بانکی را کاهش داد به گونه ای که نرخ بهره تسهیلات پرداخت شده در حوزه بافت های فرسوده به ۶ درصد و در دیگر بافت ها به ۸ درصد تغییر پیدا کرد. با این اوصاف به نظر می رسد بانک مرکزی نیز در جهت بهبود شرایط فعلی و بازگرداندن رونق به بازار مسکن از طرح افزایش سقف وام خرید مسکن استقبال نماید و موافقت با این طرح در مراحل پایانی اش باشد.

ابوالقاسم رحیمی انارکی به عنوان مدیرعامل بانک مسکن، پیش تر هم به این طرح اشاره کرده بود و افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن را راهی برای از میان برداشتن شکاف ایجاد شده بین قدرت خرید مردم و افزایش قیمت مسکن اعلام نموده بود.

بنابراین به نظر می رسد چنانچه مشکلی پیش نیاید و سدی در برابر این طرح قرار نگیرد به زودی شاهد موافقت رسمی بانک مرکزی و ارائه آیین نامه ها و ابلاغیه هایی در خصوص این طرح باشیم.

 

طرح افزایش تسهیلات مسکن به ۸۰ میلیون تومان

پیشنهاد مطرح شده از سوی بانک مسکن، افزایش وام خرید مسکن از طریق اوراق حق تقدم به ۸۰ میلیون تومان بوده است ضمن این که بانک مسکن خواستار اندیشیدن تدابیری اساسی در خصوص نرخ سود تسهیلات بوده تا عرصه بر خریداران تسهیل گردد. مقدار تسهیلات خرید مسکن از طریق اوراق حق تقدم به گفته انارکی در حال حاضر ۶۰ میلیون تومان است.

مدیرعامل بانک مسکن شرط کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن را کم شدن بهای تمام شده منابع اعلام کرد و افزود: اگر قیمت تمام شده منابع، روندی نزولی داشته باشد، نرخ سود وام مسکن هم بی تردید کاهش خواهد یافت.

میزان تسهیلات مسکن طی سال های اخیر روندی صعودی داشته بطوری که سقف وام مسکن با استفاده از اوراق به ۱۰۰ میلیون و با استفاده از صندوق پس انداز مسکن یکم برای زوج های جوان به ۱۶۰ میلیون تومان رسیده است با این حال جهش قیمت مسکن به گونه ای بوده که این تسهیلات در حال حاضر پاسخگوی نیاز آحاد جامعه نیست.

انارکی با تأکید بر این که گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی افزایش ۶۲ درصدی قیمت ها را تأیید می کند افزود: بانک مسکن با بررسی میزان افزایش قیمت مسکن و با علم به این موضوع که بیشتر دریافت کنندگان وام مسکن افراد متوسط و کم درآمد جامعه هستند طرح افزایش سقف تسهیلات مسکن را به بانک مرکزی پیشنهاد داده است و امید است پس از موافقت و اجرای این طرح، بتوانیم از فشار های وارده بر مردم بکاهیم.

انارکی اشاره ای هم به کاهش نرخ سود وام های صندوق پس انداز مسکن یکم داشت و این طور گفت: نرخ سود این نوع تسهیلات مسکن به ۶ درصد رسیده درحالی که قبلا ۱۴ درصد بوده است هرچند نرخ سود تسهیلات از طریق اوراق ۱۶٫۵ درصد است. وی با تأکید بر این که این نرخ سود برای اخذ کنندگان وام ثقیل و سنگین است تصریح کرد: چنانچه بانک مرکزی با افزایش سقف تسهیلات موافقت کند انتظار می رود تدابیری هم برای میزان نرخ سود بیندیشد.

 

مهم ترین نکات پیرامون اخذ تسهیلات مسکن با استفاده از اوراق حق تقدم

نخست این که به ازای دریافت تسهیلات اوراق مسکن، شما نهایتا ۸۰ درصد از قیمت خرید مسکن را در اختیار خواهید داشت. به عبارتی برای تهیه یک خانه ۱۰۰ میلیون تومانی، بدیهی است بانک تسهیلاتی به اعتبار ۹۰ میلیون در اختیار شما قرار نمی دهد. وام ۹۰ میلیون تومانی زمانی به شما اختصاص داده خواهد شد که مبلغ خانه ای که مایل به خریدش هستید ۱۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد.

دومین نکته پیرامون اخذ تسهیلات با استفاده از اوراق حق تقدم، عمر بنا است. تاریخ ثبت شده برای صدور نخستین جواز ساختمانی مسکنی که قصد خریدش را دارید باید زیر ۲۰ سال باشد و چنانچه بین ۲۰ تا ۲۵ سال برای آن ثبت شده باشد، تسهیلات پرداختی به ۳۵ میلیون تومان تقلیل خواهد یافت.

سابقه چک برگشتی و همچنین بدهی هایی که سر رسیده اند از دیگر مواردی هستند که اخذ تسهیلات از طریق اوراق حق تقدم را با مشکل روبرو می سازند و حق دریافت این نوع وام را از شما سلب می نمایند.

  • منبع خبر : افکار نیوز