مهدی سلطان محمدی، به عنوان یکی از کارشناسان حوزه مسکن، با اشاره به این که قیمت های مسکن حباب گونه نیست تصریح کرد: مالکان به زودی ناچار به فروش ملک خویش می شوند و بیش از این شاهد افزایش قیمت در حوزه مسکن نخواهیم بود. وی با اشاره به این که افت شدید معاملات مسکن […]

مهدی سلطان محمدی، به عنوان یکی از کارشناسان حوزه مسکن، با اشاره به این که قیمت های مسکن حباب گونه نیست تصریح کرد: مالکان به زودی ناچار به فروش ملک خویش می شوند و بیش از این شاهد افزایش قیمت در حوزه مسکن نخواهیم بود.

وی با اشاره به این که افت شدید معاملات مسکن در مرداد ماه به خاطر کاهش قدرت خرید متقاضیان و افزایش ناعادلانه قیمت ها بوده افزود: طی ماه های اخیر درآمد مردم از رشد قیمت مسکن جامانده و مردم توانشان را برای خرید مسکن از دست داده اند.

وی با تأکید بر این که قیمت مسکن در مردادماه امسال به نسبت مرداد سال ۹۶ افزایش ۶۲ درصدی داشته تصریح کرد: این درحالی است که معاملات مسکن با رکودی ۲۴ درصدی همراه بوده است.

این کارشناس حوزه مسکن عنوان کرد: قیمت مسکن وابسته به فاکتور هایی همچون قیمت زمین و قیمت مصالح ساختمانی می باشد و این طور ادامه داد: نرخ مصالح ساختمانی وابسته به دلار است از این رو صعود نجومی قیمت دلار به گران شدن سرسام آور قیمت مصالح منتهی شده و شرایط را به حدی برای سازندگان دشوار ساخته که بسیاری از ساختمان ها نیمه کاره رها شده اند.

وی اظهار داشت: چنانچه شاهد ارزان شدن قیمت دلار باشیم و یا قیمت زمین روندی نزولی در پیش بگیرد آن گاه می توان کاهش قیمت مسکن را انتظار داشت.

سلطان محمدی در ادامه صحبت هایش اشاره ای هم به تحریم های آبان ماه سال جاری داشت و اذعان نمود: نگرانی های مردم از تأثیر تحریم بر اقتصاد ما سهم زیادی در افزایش قیمت ها داشته کما این که خود تحریم نمی توانست چنین سریع اثر عمیقی بگذارد. به عبارتی آن چه سبب شده گرانی این چنین شرایط را سخت کند رفتار های هیجانی مردم است هرچند سلطان محمدی این رفتار مردم را موقت خواند و زودگذر نامید.

وی دلیل افت شدید حجم معاملات مسکن را تردید خریدار و فروشنده اعلام کرد و افزود: هر دو طرف از آینده بازار مسکن نگرانند و تمایلشان را برای خرید یا فروش مسکن از دست داده اند. وی این عامل را دلیل رکود سنگین در بازار مسکن معرفی کرد.

سلطان محمدی در ادامه صحبت هایش کاهش حجم معاملات مسکن را موقتی خواند و بار دیگر تأکید کرد: فروشندگان به زودی ناچار به فروش ملک خویش می شوند چرا که بسیاری از آن ها ناگزیر به پرداخت بدهی هایشان هستند و راهی جز این ندارند.

این کارشناس حوزه مسکن، قیمت مسکن را با توجه به قیمت زمین و مصالح ساختمانی واقعی خواند و تأکید کرد این قیمت ها حبابی نیستند. وی این طور ادامه داد: افزایش نرخ قیمت مسکن به گونه ای بوده که ظرفیت این بازار به انتها رسیده و دیگر توان گران تر شدن را ندارد.

  • منبع خبر : افکار نیوز