این روز ها با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن و با توجه به این که ارزش تسهیلات کنونی مسکن تنها ۱۵ درصد از ارزش کلی واحد های مسکونی را شامل می شود، خبر هایی به گوش می رسند مبنی بر افزایش وام های بانکی در بخش مسکن، هرچند ابلاغیه ای در این خصوص تاکنون […]

این روز ها با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن و با توجه به این که ارزش تسهیلات کنونی مسکن تنها ۱۵ درصد از ارزش کلی واحد های مسکونی را شامل می شود، خبر هایی به گوش می رسند مبنی بر افزایش وام های بانکی در بخش مسکن، هرچند ابلاغیه ای در این خصوص تاکنون منتشر نشده و آیین نامه ای به ثبت نرسیده است.

طی روز ها و ماه های اخیر رشد قیمت مسکن چنان غافلگیرکننده بوده که تحقق آرزوی خانه دار شدن روز به روز سخت تر و سخت تر می شود. همزمان با گران شدن مسکن، قدرت خرید متقاضیان نیز با روندی کاهشی همراه شده و آنان که پس اندازی برای خرید خانه کنار گذاشته بودند ناچارند برای مدتی دست نگه دارند. طبق آمار های گزارش شده رشد قیمت مسکن در روز های پایانی سال ۹۶ و نخستین روز های سال جاری، ۵۰ درصد اعلام شده که خرید مسکن برای برخی خانوار ها را به معنای واقعی غیرممکن ساخته است. از این رو برخی افراد پول خود را وارد بازار های خودرو، سکه یا ارز می نمایند تا از طریق سرمایه گذاری به سود برسند و یا به اجاره و رهن مسکن بسنده می کنند.

از سوی دیگر افزایش قیمت مسکن که گویا سقفی برایش تعریف نشده و نقطه پایانی ندارد، مسئولان را برآن داشت تا دست به کار شوند و چاره ای بیندیشند. افزایش سقف تسهیلات بانک مسکن یکی از پیشنهاد های مطرح شده از سوی مسئولین مربوطه بوده که برخی خبر ها از افزایش دو برابری وام صندوق پس انداز مسکن یکم می گویند، هرچند اجرای چنین طرحی با توجه به شرایط فعلی و کسری بودجه اعلام شده در هاله ای از ابهام است.

طبق آخرین گزارش های منتشر شده، پیشنهاد مسئولین مبنی بر افزایش تسهیلات خرید مسکن مراحل ابتدایی را در بانک مرکزی پشت سر گذاشته و با اتکا به پیش بینی های انجام شده انتظار می رود در روز های آتی شاهد انتشار ابلاغیه ای رسمی در خصوص اجرای این طرح باشیم. با این حال کماکان از جزئیات این طرح و نحوه اجرای آن گزارشی در دست نیست.

چندی پیش در مرداد ماه سال جاری، مدیرعامل بانک مسکن نیز وعده هایی پیرامون افزایش سقف تسهیلات بانکی داده بود و این اقدام را در راستای افزایش قدرت خرید متقاضیان اعلام نموده بود.

حسام عقبایی، نایب رئیس مشاوران املاک نیز افزایش قیمت مسکن در مرداد سال جاری را به نسبت همین برهه زمانی در سال ۹۶، ۶۰ درصد اعلام کرد و افزود: با توجه به این که هر متر مربع واحد مسکونی در تهران با متوسط قیمت ۷ میلیون تومان خرید و فروش شده است، افزایش تسهیلات هم راستا با جهش قیمت های مسکن امری ضروری به نظر می رسد.

عقبایی با تأکید بر این که تسهیلات کنونی مسکن به هیچ عنوان کفاف و پاسخگو نیاز متقاضیان نیست تصریح کرد: تسهیلات خرید مسکن در سال ۸۸، ۱۵ میلیون تومان بود و ۴۵ درصد از ارزش مسکن را شامل می شد این درحالی است که تسهیلات بانکی که در حال حاضر پرداخت می شود تنها ۱۵ درصد ارزش کل واحد های مسکونی را اختصاص می دهد که این امر نیازمند توجه ای ویژه است و نیاز به افزایش سقف تسهیلات را به نوعی دیگر ثابت می کند.

عقبایی به عنوان نایب رئیس مشاوران املاک تأکید کرد: تنها افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن مشکلات فعلی را حل نمی کند بلکه باید در خصوص مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات بانکی نیز تصمیماتی أخذ گردد. وی افزود: تنها زمانی می توان چنین اقداماتی را کارساز و مشکل گشا دانست که همزمان با افزایش میزان وام پرداختی، مدت زمان طولانی تری برای بازپرداخت آن ها در نظر گرفته شود. به گفته حسام عقبایی چنانچه تسهیلات خرید مسکن ۵۰ درصد افزایش پیدا کند، آنگاه می توان ادعا کرد قدرت خرید متقاضیان نیز بهتر شده است.

نایب رئیس مشاوران املاک ضمن اشاره به این که قدرت خرید متقاضیان در حال حاضر به گونه ای است که نمی توانند در راستای خرید مسکن اقدام کنند، اظهار داشت: سفته بازان و سوداگران نیز عموما بازار های سکه و ارز را برای جولان نشانه می گیرند، به همین خاطر بازار مسکن در شرایط کنونی راکد خطاب می شود.

باید دید پیشنهاد افزایش تسهیلات خرید مسکن در صندوق پس انداز مسکن یکم به کجا خواهد رسید و با اجرایی کردن این طرح، با توجه به وضعیتی که اکنون بر بازار مسکن حاکم است، شرایط در بازار های موازی اعم از بازار سکه و ارز به چه صورت رقم خواهد خورد.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز