معاون وزیر راه و شهرسازی از در دست اجرا بودن ایجاد سامانه املاک و اسکان کشور خبر می دهد درحالی که آخوندی مدتی پیش از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرده بود. قریب به سه سال است که طرح ایجاد سامانه املاک و اسکان کشور مطرح شده و وزارت راه و شهرسازی راه اندازی […]

معاون وزیر راه و شهرسازی از در دست اجرا بودن ایجاد سامانه املاک و اسکان کشور خبر می دهد درحالی که آخوندی مدتی پیش از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرده بود.

قریب به سه سال است که طرح ایجاد سامانه املاک و اسکان کشور مطرح شده و وزارت راه و شهرسازی راه اندازی سامانه را به عنوان مسئولیت خویش پذیرفته است. حال اما سه سال می گذرد و در شرایطی که انتظار می رفت این سامانه شروع به کار کرده باشد خبر هایی مبنی بر وعده های مسئولین از طراحی و ایجاد این سامانه به گوش می رسد.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی از در دست اجرا بودن ایجاد سامانه املاک خبر می دهد

معاون وزیر راه و شهرسازی، حمیدرضا عظیمیان، از در دست اجرا بودن راه اندازی سامانه املاک خبر داد، در حالی که چندی پیش وزیر راه و شهرسازی ایجاد این سامانه را همراه با مشکلاتی خوانده بود و اجرا شدن آن را مشروط به اما و اگر هایی دانسته بود.

 

به گفته آخوندی مسئول ایجاد سامانه املاک، وزارت راه و شهرسازی نیست

طبق گزارشات منتشر شده از اردیبهشت سال جاری، آخوندی مسئولیت اصلی راه اندازی سامانه املاک و اسکان کشور را به گردن سازمان امور مالیاتی کشور انداخته بود و تصریح کرده بود: وزارت راه و شهرسازی در این مسیر، سازمان مالیات را همراهی خواهد کرد.

این درحالی است که حمیدرضا عظیمیان به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این که راه اندازی سامانه املاک و اسکان کشور در سال ۹۷ عملی نخواهد شد، ایجاد آن را در دست اجرا اعلام نموده است. به گفته توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، این سامانه باید تاکنون راه اندازی شده بود و کشور را در راستای عرضه و تقاضای مسکن یاری می کرد.

 

راه اندازی سامانه املاک به کاهش قیمت مسکن کمک خواهد کرد

احمد توکلی در ادامه صحبت هایش اذعان نمود آن چه به صورت کتبی ثبت شده، نقش وزارت راه و شهرسازی را به عنوان مجری این طرح تأیید می کند.

توکلی این طور ادامه می دهد: طبق قانون مالیات های مستقیم که در سال ۹۴ به تصویب رسیده است وزارت راه و شهرسازی مسئول راه اندازی سامانه املاک و اسکان کشور می باشد با این هدف که مالکان تمام واحد های احداث شده با کاربری های مختلف اعم از مسکونی، تجاری و یا ادارای را به صورت برخط پیگیری کند و سازمان امور مالیاتی را برای اخذ مالیات یاری نماید.

توکلی تأکید کرد هنگام تصویب این طرح، زمان مقرر شده برای اجرای سامانه املاک و اسکان ۶ ماه اعلام شده بود این در حالی است که پس از گذشت سه سال کماکان در مراحل ابتدایی قرار دارد.

وی در ادامه صحبت هایش وجود این سامانه را ضروری و اساسی خواند و افزود: راه اندازی سامانه املاک و اسکان در این برهه از سال که با حداکثر نقل و انتقالات روبرو هستیم بی تردید شناسایی واحد های مسکونی خالی را ساده می سازد و در شرایط کنونی جو آشفته بازار را آرام می کند و قیمت ها را کاهش می دهد که متأسفانه خبری از اجرای آن نیست. وی تأکید کرد راه اندازی سامانه اسناد و املاک با متعادل نمودن عرضه و تقاضای مسکن، تأثیر مثبتی بر بازار مسکن خواهد گذاشت.

حمیدرضا عظیمیان، معاون وزیر راه و شهرسازی توضیحاتی در خصوص وضعیت فعلی سامانه املاک و اسکان کشور ارائه نمود و گفت: تاکنون موفق به راه اندازی برخی زیرسامانه ها همچون زیرسامانه هیأت نمایندگی شده ایم که نیاز است هر کدام از استان ها از طریق این زیرسامانه درخواست های خود را ثبت و اطلاع رسانی نمایند.

وی در ادامه وضعیت کنونی سامانه املاک و اسکان کشور را جزئی تر تشریح کرد و این طور گفت: ایجاد این سامانه در حال پیشرفت است و تاکنون زیرسامانه هایی برای آن ایجاد و راه اندازی شده اند که مهم ترین آن ها را می توان زیرسامانه هیأت نمایندگی دانست. به گفته عظیمیان، این سامانه ثبت درخواست استان ها را به صورت تفکیک شده و کاملا مجزا امکان پذیر می سازد. وی اظهار داشت: چنانچه درخواست ها از طریق زیرسامانه هیأت نمایندگی ثبت نگردند، سازمان ملی زمین و مسکن آن را تأیید نخواهد کرد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن تصریح کرد: تأکیدات مکرر وزیر راه و شهرسازی بر پیاده سازی دقیق و صحیح این سامانه، سبب شده راه اندازی آن، این چنین به درازا انجامد. هدف از راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان به گفته عظیمیان، ثبت هرچه دقیق تر درخواست هاست به گونه ای که شاهد تخلف و ایراداتی در این خصوص نباشیم.

وی درباره اهداف سامانه ملی املاک و اسکان کشور این طور گفت: این سامانه درخواست ها را به هنگام ثبت به دقت چک می کند، نوع کاربری وارد شده را بررسی می نماید ضمن این که بررسی می کند زمین متعلق به دولت باشد و همچنین واگذاری قبلی برای آن ثبت نشده باشد. عظیمیان افزود: این زیرسامانه بر روی سامانه اصلی نیز اثرگذار است به گونه ای که نیازی به بررسی های مجدد در راستای واگذاری زمین نباشد.

عظیمیان فرآیند تکمیل و اجرای سامانه ملی املاک و اسکان را پروسه ای زمانبر خواند و تصریح کرد: این سامانه یک سامانه ملی و گسترده است و دقت ویژه و تلاش مضاعف نیاز دارد به علاوه در سامانه مذکور بایستی تمام املاک سازمان به ثبت برسند و در نهایت لایه های مختلف کدگذاری گردند که نیازمند زمانی طولانی است و تا انتهای سال جاری به پایان نخواهد رسید.

به عقیده کارشناسان، راه اندازی سامانه املاک و اسکان، کلاهبرداری ها و تخلف های حوزه مسکن را به حداقل می رساند و سوء استفاده هایی که پیش از این شاهدش بوده ایم را به صفر خواهد رساند. طبق گزارشات ارائه شده این سامانه با مشارکت دستگاه های مختلف اعم از سامانه ثبت اسناد و املاک کشور، کاداستر، سازمان ثبت احوال و با مسئولیت وزارت راه و شهرسازی به مرحله اجرا می رسد و از آن جا که نیازمند ثبت اطلاعات دقیق اسکان می باشد، کاری دشوار به نظر می رسد.

با توجه به آمار منتشر شده، ۲۷ میلیون واحد مسکونی در سطح کشور وجود دارند که ثبت اطلاعات دقیق تمامی این واحد های مسکونی، ضمن این که بسیار زمانبر خطاب می شود، گامی مؤثر در بخش مسکن قلمداد می گردد.

  • منبع خبر : تی نیوز