با توجه به بی ثباتی قیمت ها در بخش مسکن و درست زمانی که دسترسی به قیمت های دقیق و حجم معاملات صورت گرفته در حوزه مسکن شدیدا احساس می شود، آن دسته از سامانه های دولتی که با این هدف راه اندازی شده اند، از روز های ابتدایی شهریور ماه اخبار تازه ای منتشر […]

با توجه به بی ثباتی قیمت ها در بخش مسکن و درست زمانی که دسترسی به قیمت های دقیق و حجم معاملات صورت گرفته در حوزه مسکن شدیدا احساس می شود، آن دسته از سامانه های دولتی که با این هدف راه اندازی شده اند، از روز های ابتدایی شهریور ماه اخبار تازه ای منتشر نکرده اند و اطلاعات به روزی در اختیار متقاضیان قرار نداده اند.

سامانه اطلاعات بازار املاک ایران به آدرس اینترنتی hmi.mrud.ir، که با هدف اطلاع رسانی جزئیات معامله های انجام شده در حوزه آپارتمان های مسکونی با قید شرایطی همچون متراژ، محله آپارتمان، سن ساختمان و همچنین قیمت راه اندازی شده است از شهریور ماه سال جاری اطلاعاتی در این خصوص ارائه نداده و معاملات صورت گرفته در شهریور را گزارش نکرده است.

این اتفاق درست زمانی رخ می دهد که نوسانات بازار مسکن همه را آشفته کرده است و نیاز لحظه ای به قیمت ها را اجتناب ناپذیر نموده است. هرچند بار نخستی نیست که شاهد چنین اتفاقی در این سامانه هستیم کما این که در مردادماه سال جاری و در شرایطی که نیاز به بروزترین اطلاعات عمیقا حس می شد این سامانه تا مدتی از انتشار اطلاعات به روز اجتناب نمود.

سامانه اطلاعات بازار املاک ایران که با بودجه دولتی راه اندازی شده و فعالیت می کند گویا هدف اصلی اش را فراموش کرده است وگرنه در شرایط کنونی عدم انتشار اطلاعاتی که شدیدا مورد نیاز خریداران و متقاضیان است واقعا عجیب و باورنکردنی است. هدف اصلی از راه اندازی این سامانه توسط متولیان حوزه مسکن، انتشار اطلاعات درست و لحظه ای برای مخاطبان بخش مسکن بوده است با این امید که از انتشار اطلاعات کذب جلوگیری شود. از آن جا که کوتاهی برخی افراد در ارائه اطلاعات درست و سوءاستفاده برخی واسطه های ملکی از طریق انتشار اخبار غلط، آشفته کردن ذهن خریداران را به همراه داشته است، عده ای در راستای ایجاد یک سامانه دولتی قابل استناد برآمدند تا به چنین مشکلاتی پایان دهند.

با توجه به این که برخی از واسطه های ملکی از ارائه اطلاعات صحیح اجتناب می کنند، نیاز به چنین سامانه ای شدیدا حس می شود به خصوص در روز های کنونی که بازار مسکن بر سونامی تخریب کننده ای سوار شده و شرایط لحظه به لحظه در حال تغییر است. طی روز های اخیر شاهد ارائه اطلاعات اشتباه از سوی واسطه ها بوده ایم، به گونه ای که برخی از آن ها قیمت نهایی مسکن را قیمت پیشنهادی مالکان مطرح نموده اند و خریداران را متقاعد کرده اند چنین قیمت هایی را بی چون و چرا بپذیرند. این درحالی است که معامله مسکن به قیمت مطرح شده از سوی واسطه یا واقعیت نداشته و یا شمار آن ها بسیار ناچیز و اندک بوده است.

آن چه کاملا واضح و مشهود است، نیاز به اطلاعات صحیح در شرایط کنونی است. به عبارت بهتر اگر منبع موثقی برای دنبال کردن قیمت مسکن در این آشفته بازار وجود نداشته باشد مردم اسیر دام سوداگران خواهند شد و بازار مسکن از آن چه هست متلاطم تر خواهد شد. این سامانه اطلاعاتی که در روز نخست با هدف اطلاع رسانی لحظه ای به خریداران روی کار آمد و آخرین اطلاعات مربوط به معامله مسکن در کلان شهر هایی چون تهران را گزارش می دهد، حال چند روزی است بروز رسانی نشده است. تعطیلی این سامانه در شرایطی که تلاطم بازار مسکن را فراگرفته و اطلاع از قیمت ها بیش از هر زمان دیگری احساس می شود، کمی غیرطبیعی به نظر می رسد. قیمت هایی که از طریق سامانه مذکور در نیمه دوم مردادماه منتشر شده با قیمت های اعلام شده از سوی واسطه ها گاها تفاوت هایی داشته است که این امر حضور سوداگران در بازار مسکن را به خوبی تصدیق می کند. امید است فعالیت دقیق تر این سامانه بتواند مایه دلگرمی خریداران و متقاضیان در شرایط فعلی بازار مسکن شود و به عنوان راهنما در این مسیر مبهم کنار خریداران بماند.

  • منبع خبر : افکار نیوز