عضو کمیسیون عمران مجلس، حمید بنایی، در پیشنهادی دیگر افزایش سقف تسهیلات مسکن از طریق اوراق به ۲۰۰ میلیون تومان را خواستار شد. حمید بنایی با اشاره به این که از سوی وزارت راه و شهرسازی اعمال اصلاحاتی در شیوه ارائه تسهیلات مسکن از طریق صندوق پس انداز مسکن یکم مطرح شده است افزود: وزارت […]

عضو کمیسیون عمران مجلس، حمید بنایی، در پیشنهادی دیگر افزایش سقف تسهیلات مسکن از طریق اوراق به ۲۰۰ میلیون تومان را خواستار شد.

حمید بنایی با اشاره به این که از سوی وزارت راه و شهرسازی اعمال اصلاحاتی در شیوه ارائه تسهیلات مسکن از طریق صندوق پس انداز مسکن یکم مطرح شده است افزود: وزارت راه و شهرسازی اصلاحاتی از قبیل افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، طولانی شدن مدت بازپرداخت تسهیلات دریافتی و همچنین حذف برخی محدودیت ها همچون سن بنای ساختمان برای اخذ وام را مطالبه نموده است. وی در ادامه صحبت هایش از پیشنهادی جدید مبنی بر افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق خبر داد.

به گفته نماینده شهرستان گناباد و بجستان، پیشنهاد هایی مبنی بر افزایش سن بنای ساختمان از ۱۵ به ۲۰ سال برای دریافت تسهیلات وام مسکن از طریق صندوق پس انداز مسکن یکم مطرح شده است که اجرای آن اصولی و منطقی به نظر می رسد. این نماینده مجلس اظهار داشت: در مورد واحد های مسکونی با سن بنای بالا مشارکت و تأییدیه شهرداری، کارشناسان بانک و همچنین نظام مهندسی ساختمان شرط است.

وی در ادامه این طور گفت: به رغم این که بر افزایش شرط سن بنا برای اخذ تسهیلات خرید مسکن از صندوق پس انداز اصرار داریم با این حال در خصوص تسهیلات مسکن از طریق اوراق، افزایش سن بنای ساختمان را مناسب نمی دانیم چرا که این امر سبب می شود مالکان خانه های فرسوده رغبتی به مقاوم سازی و بهسازی ساختمان هایشان نداشته باشند.

نماینده مردم گناباد و بجستان ضمن اشاره به کاهش قدرت خرید متقاضیان اظهار داشت: این روز ها قیمت مسکن در بسیاری از شهرستان ها و تهران افزایشی به سابقه داشته است که همین امر نیاز به افزایش سقف تسهیلات مسکن از طریق اوراق را بیش از پیش برجسته می سازد. وی افزود: اعطای تسهیلات مسکن نباید تنها در انحصار بانک عامل مسکن باشد و برای پیشبرد چنین اهدافی نیاز است دیگر بانک ها هم به میدان بیایند و به سهم خویش تلاش کنند.

بنایی در ادامه صحبت هایش از راهکار های افزایش خرید خانه سخن گفت و تصریح کرد: یکی از راه هایی که شانس خانه دار شدن خانوار ها را افزایش می دهد بالا بردن تسهیلات مسکن از طریق اوراق است. به گفته بنایی تسهیلات مسکن از طریق اوراق باید به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان ارتقا پیدا کند.

وی در خصوص مدت زمان در نظر گرفته شده برای بازپرداخت وام مسکن از طریق اوراق هم توضیحاتی ارائه نمود و این طور گفت: در نشست کمیسیون مجلس اختلاف نظر هایی پیرامون این مسئله وجود داشت با این حال اکثر اعضا بر ۱۵ یا ۲۰ سال تأکید داشتند تا از این طریق شرایط برای دریافت کنندگان تسهیلات مسکن بهبود بیابد.

بنایی در پایان صحبت هایش این طور گفت: کمیسیون عمران مجلس هر آن چه بتواند شرایط را برای مردم تسهیل گرداند و به صاحب خانه شدن آن ها کمک کند را با آغوش باز خواهد پذیرفت هرچند اجرای چنین پیشنهاداتی با قید و شروطی همراه است و باید کارشناسی شده پیاده سازی شود تا در آینده با نتیجه ای معکوس همراه نباشد

  • منبع خبر : مهرنیوز