مدت هاست خبر های ضد و نقیض از بازار مسکن منتشر می شود اما آن چه کاملا مشهود است رشد سرسام آور قیمت ها و کاهش قدرت متقاضیان می باشد. در شرایط کنونی که مسکن روز به روز گران تر می شود خریداران چشم انتظار افت قیمت ها و تحقق خانه دار شدن هستند. طبق […]

مدت هاست خبر های ضد و نقیض از بازار مسکن منتشر می شود اما آن چه کاملا مشهود است رشد سرسام آور قیمت ها و کاهش قدرت متقاضیان می باشد. در شرایط کنونی که مسکن روز به روز گران تر می شود خریداران چشم انتظار افت قیمت ها و تحقق خانه دار شدن هستند.

طبق اعداد و ارقامی که رسما از سوی بانک مرکزی در خصوص بازار مسکن طی مردادماه سال جاری منتشر شده، رشد قیمت مسکن در مرداد ماه امسال بی سابقه بوده به گونه ای که نسبت به سال گذشته افزایشی ۶۲ درصدی را تجربه کرده است.

در چنین شرایطی نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک از جدا بودن بازار مسکن و ارز سخن می گوید و اظهار می کند با گران شدن ارز نباید منتظر افزایش قیمت مسکن بود چرا که بازار مسکن ظرفیتی بیش از این برای گران شدن ندارد. با این حال با نگاهی به گذشته و مروری بر تجارب حاصله، می توان به سهولت این نکته را متوجه شد که افزایش قیمت ارز و سکه همیشه نوسانات بازار مسکن را به همراه داشته است.

بانک مرکزی که طی گزارشی کاهش معاملات در مردادماه را تأیید کرده بود اظهار می کند: برداشت متقاضیان مسکن از شرایط کنونی این است که با ادامه دار شدن رکود، قیمت مسکن روندی نزولی در پیش می گیرد، این درحالی است که فروشندگان واحد های مسکونی و سازندگان انبوه چنین عقیده ای را به کلی رد می کنند و اشتباه می خوانند.

به گفته سازندگان، با گران شدن ارز مسکن هم گران می شود

سازندگان و فروشندگان مسکن معتقدند بازار های موازی همچون سکه، ارز و مسکن بر هم اثرگذارند و با گران شدن سکه نمی توان کاهش قیمت مسکن را انتظار داشت.

حدود یک ماه است که بازار مسکن وارد گرداب رکود شده است، به عقیده برخی ها ادامه این روند به سود متقاضیان مسکن خواهد بود و تأثیری ولو اندک بر کاهش قیمت ها خواهد داشت، با این حال مسئله مهم دیگری که با رکود مسکن نمود پیدا می کند رکود صد ها شغلی است که مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به بازار مسکن هستند.

بهترین زمان برای خرید خانه، دو ماه آتی است

شماری از مشاورین املاک بر این باورند که فروشندگان در شرایط فعلی از فروش ملک خویش اجتناب می کنند چرا که فروش در شرایط مبهم کنونی را ریسک می پندارند و مایلند تا رسیدن بازار به یک ثبات نسبی صبر پیشه کنند.

به گفته مشاورین املاک وضعیت بازار مسکن با آغاز ماه محرم بدتر خواهد شد و این امکان وجود دارد که فروشندگان با قیمت های بهتری حاضر به فروش ملکشان باشند. این مشاورین املاک مناسب ترین زمان برای تهیه مسکن را همین دو ماه پیش رو اعلام کرده اند.

طبق گزارشات منتشر شده از سوی بانک مرکزی در مرداد ماه سال جاری تنها ۱۲ هزار واحد مسکونی در تهران خرید و فروش شده است که نسبت به تیرماه سال ۹۷ کاهشی ۱۱٫۲ درصدی داشته و به نسبت مرداد سال گذشته نیز ۳۳٫۲ درصد کاهش یافته است.

افزایش قیمت فروش مسکن اما روندی کاملا صعودی داشته به گونه ای که قیمت گزارش شده برای فروش یک متر مربع واحد مسکونی تهران در مرداد ماه سال جاری ۷۴ میلیون ریال گزارش شده که افزایش ۶٫۱ و ۶۲٫۱ درصدی را به نسبت تیر سال جاری و مرداد سال گذشته تأیید می کند.

پررونق ترین منطقه تهران به حیث معامله مسکن منطقه ۵ بوده که ۱۳٫۳ درصد از کل خرید و فروش های تهران را به نام خود زده است. پس از آن منطقه ۴ قرار دارد که سهمش از کل معادلات صورت گرفته در پایتخت ۹٫۷ درصد بوده است و بعد از آن نیز منطقه ۲ با ۸٫۴ درصد می باشد.

جهش قیمت مسکن باز هم در منطقه ۵ تهران با رشدی ۸۱٫۸ درصدی، بیش از دیگر مناطق ۲۲ گانه تهران بوده است ضمن این که منطقه ۱۲ با رشد قیمت ۲۵٫۳ درصدی، کمترین افزایش رشد را شاهد بوده است.

در منطقه ۱ تهران، یک متر مربع واحد مسکونی با قیمتی معادل ۱۵ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان در مرداد ماه معامله شده که به عنوان گران ترین قیمت فروش مسکن ثبت شده است ضمن این که کمترین قیمت فروش متعلق به منطقه ۱۸ می باشد که یک متر مربع واحد مسکونی با قیمت ۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان به فروش رسیده است. هر دو با جهش قیمت به نسبت مرداد ماه سال ۹۶ همراه بوده اند که مورد اول ۵۹٫۳ درصد و مورد دوم ۳۷٫۴ درصد رشد قیمت را تجربه کرده است.

با همه این ها برخی کارشناسان رشد قیمت ها را در ماه های اخیر حباب گونه اعلام می کنند و بر این باورند با کاهش ۳۰ درصدی معاملات مسکن دور از انتظار نیست که در آینده ای نزدیک شاهد نزول قیمت های مسکن باشیم به طوری که خریداران و متقاضیان بتوانند به ازای پرداخت هزینه های متعادل تری صاحب خانه شوند یا منزلی را اجاره نمایند.

  • منبع خبر : مهرنیوز