به رغم این که در ماه های گذشته قیمت مسکن ثباتی نداشته و نوسانات زیادی را تجربه کرده است اما قیمت فروش اوراق وام مسکن در این برهه زمانی بدون تغییر و با ثبات گزارش شده است. اخبار اعلام شده در خصوص قیمت اوراق تسهیلات مسکن، قیمت هر برگ از اوراق وام مسکن را […]

 

به رغم این که در ماه های گذشته قیمت مسکن ثباتی نداشته و نوسانات زیادی را تجربه کرده است اما قیمت فروش اوراق وام مسکن در این برهه زمانی بدون تغییر و با ثبات گزارش شده است.

اخبار اعلام شده در خصوص قیمت اوراق تسهیلات مسکن، قیمت هر برگ از اوراق وام مسکن را در مرداد ماه سال جاری ۶۵۶۰۰ تومان و در اسفندماه سال ۹۶، ۶۵۲۰۰ تومان گزارش نموده اند.

در معاملات فرابورس ایران، این روز ها هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن با محدوده قیمتی ۶۴ هزار تومان تا ۶۵۴۰۰ خرید و فروش می شود.

این درحالی است که قیمت مسکن به تبع نوسانات بازار ارز و سکه، ثباتی نداشته و روز به روز گران تر می گردد به طوری که با دریافت این چنین وام ها تهیه مسکن واقعا دشوار است.

با توجه به این که قیمت فروش هر برگ از اوراق وام مسکن عموما ۶۵ هزار تومان می باشد مبنا را این قیمت قرار داده اند و مبلغ پرداختی جهت تهیه این نوع وام برای اقشار مختلف جامعه را برآورد نموده اند.

یک زوج تهرانی چنانچه بخواهند وامی به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کنند ناگزیر به تهیه ۲۰۰ برگ اوراق مسکن می باشند که لازمه تهیه این تعداد اوراق مسکن کنار گذاشتن ۱۳ میلیون تومان پول است. این زوج برای دریافت وام جعاله به ارزش ۲۰ میلیون تومان نیز ناچارند ۴۰ برگ اوراق در قبال پرداخت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت نمایند. بنابراین با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی به ازای پرداخت ۱۵ میلیون تومان پول محقق می شود.

زوج هایی که در شهری غیر از تهران و در مکانی با جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر زندگی می کنند قادر به اخذ ۸۰ میلیون تومان وام می باشند که چنین تسهیلاتی را در صورت دریافت ۱۶۰ برگ از اوراق وام مسکن معادل ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اخذ خواهند نمود. اگر وام جعاله هم در نظر گرفته شود، در مجموع این زوج غیر تهرانی به ازای اخذ وام ۱۰۰ میلیون تومانی نیاز است ۱۳ میلیون تومان پول کنار بگذارند.

زوج هایی که در شهری با جمعیتی کمتر از ۲۰۰ هزار نفر زندگی می کنند نهایتا می توانند ۶۰ میلیون تومان وام دریافت کنند که به ازای آن می بایست ۱۲۰ برگ اوراق تسهیلات مسکن اتخاذ نمایند. ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان، مبلغی است که در قبال تهیه این تعداد اوراق باید پرداخت گردد. علاوه بر این ۲۰ میلیون وام جعاله به دریافت کنندگان وام اختصاص داده می شود که نیازمند پرداخت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پول می باشد بنابراین برای این وام ۸۰ میلیونی چیزی حدود ۱۰ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان باید پرداخت گردد.

و اما مجرد های تهران نیز قادرند تسهیلات مسکن به مبلغ ۶۰ میلیون تومان از طریق اوراق دریافت کنند و برای این کار باید ۱۲۰ برگ اوراق بهادار تأمین نمایند که نیازمند پرداخت ۷ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان اعتبار است. علاوه بر این مجرد های ساکن در مرکز استان ها با جمعیت بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر نیز قادر به دریافت ۵۰ میلیون تومان وام به ازای تهیه ۱۰۰ برگ اوراق بهادار می باشند  که ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه نیاز دارد. افراد مجردی که در شهر هایی با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر زندگی می کنند نیز می توانند وام ۴۰ میلیون تومانی به ازای خرید ۸۰ برگ اوراق دریافت نمایند و ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پول پرداخت کنند. لازم به توضیح است که آن ها که مایل به دریافت وام جعاله ۲۰ میلیون تومانی هم هستند نیاز است علاوه بر مبالغ مذکور، ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان دیگر هم کنار بگذارند.

برگ اوراق بهادار توسط بانک مسکن ارائه می شود که در فرابورس ایران مورد معامله قرار می گیرد. هر برگ از این اوراق بهادار دارای ارزش اسمی معادل ۵ میلیون ریال می باشد و مدت استفاده از این اوراق نهایتا دو بازه زمانی شش ماهه است. قیمت های لحاظ شده برای فروش این اوراق وابسته به مدت زمانی است که تا اتمام اعتبارشان باقی مانده است. اگر این اوراق دوره اعتبارشان را پشت سر بگذارند بدون این که مورد استفاده صاحب اوراق قرار بگیرد، قابل معامله نخواهند بود و مبلغی که برای دریافت آن ها پرداخت شده است خواهد سوخت.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد