زمزمه هایی به گوش می رسد مبنی بر این که در شرایط فعلی که جهش قیمت ها و اجتناب فروشندگان از عرضه ملک، بازار مسکن را با رکود شدیدی مواجه ساخته است، واسطه های ملکی ترفند ها و شگرد هایی به کار می گیرند که به بدتر شدن اوضاع دامن می زند. چند ماهی بود […]

زمزمه هایی به گوش می رسد مبنی بر این که در شرایط فعلی که جهش قیمت ها و اجتناب فروشندگان از عرضه ملک، بازار مسکن را با رکود شدیدی مواجه ساخته است، واسطه های ملکی ترفند ها و شگرد هایی به کار می گیرند که به بدتر شدن اوضاع دامن می زند.

چند ماهی بود که واسطه های ملکی به سادگی می توانستند واحد های مسکونی را به فروش برسانند و در این میان حق الزحمه خویش را دریافت نمایند. در آن برهه زمانی، با توجه به استقبال خریدارن از واحد های میان متراژ و کوچک متراژ، فروش چنین خانه هایی با استقبال و فروش بیشتری همراه بود و واسطه ها می توانستند از طریق چنین معامله هایی به سود خوبی برسند. حال اما رونق بازار خوابیده است و از تقاضای زیاد خریداران و فروش های لحظه ای ملک خبری نیست به گونه ای که معتقدند بازار مسکن در حالت شبه رکودی قرار دارد. افت شدید معاملات مسکن اتفاقی است که طی روز ها و ماه های اخیر به شدت نمود پیدا کرده و روز به روز بیشتر احساس می شود ضمن این که تقاضای مسکن رفته رفته کمرنگ تر می گردد و برخی خانه ها در بازه های طولانی بدون بازدید باقی می مانند. در این آشفته بازار خبر ها حاکی از آن هستند که واسطه های ملکی برای تغییر شرایط از ترفند های عجیبی استفاده می کنند و متوسل به شگرد های نامتعارفی می گردند. کم فروشی آپارتمان ها یکی از ترفند هایی است که واسطه های ملکی آن را در پیش گرفته اند و برای این کار به انتشار آگهی های صوری روی آورده اند. در واقع این واسطه ها برای فروش راحت تر ملک، عمر ساختمان را کمتر از آن چه هست اعلام می کنند و دام وسیعی را برای خریداران پهن می نمایند. کارشناسان حوزه مسکن اما بیکار ننشسته اند و تلاش کرده اند در راستای آگاه سازی جامعه اقدام هایی انجام دهند. کارشناسان از خریداران و متقاضیان خواسته اند به محض این که برای بار نخست از آپارتمان و واحد مسکونی بازدید می کنند، خواهان مشاهده سند مالکیت شوند. کم فروشی واسطه های ملکی تنها به همین جا ختم نمی شود و برخی از آن ها که گویا خود را بسیار زرنگ تصور کرده اند امکانات ساختمان را اغراق گونه توصیف می کنند و از بکارگیری تجهیزاتی منحصر به فرد در احداث واحد مسکونی صحبت می نمایند حال آن که در واقعیت چنین چیزی وجود ندارد و خانه با ابتدایی ترین مصالح و تجهیزات ساخته شده است. شماری دیگر از این واسطه های ملکی حتی در متراژ های واحد مسکونی نیز دست می برند و متراژی که به خریدار اعلام می کنند بیشتر و یا کمتر از متراژ واقعی است. نکته اصلی این جاست که واسطه ادعا می کند این واحد مسکونی که گویا با بهترین مصالح ساخته شده و مزایایی شاخص دارد در مقایسه با خانه های مشابه ارزان تر به فروش می رسد و خریدار واقعی که از تمام قیمت ها آگاه است گفته واسطه ملکی را صحیح می پندارد حال آن که از اصل قضیه بی خبر است. در این خصوص کارشناسان هوشیاری خریداران را خواستار شده اند و عنوان نموده اند: هرچند بازار مسکن در شرایط خوبی قرار ندارد اما باز هم پیدا کردن ملکی با قیمت مناسب آن قدر ها هم دور از انتظار و عجیب نیست اما در عین حال  تأکید کرده اند متقاضیان در صورت مواجهه با ملکی ارزان به سادگی گفته های واسطه های ملکی را نپذیرند و حتما نسبت به صحت گفته های وی حساسیت به خرج دهند. به گفته کارشناسان این ترفند ها نه تنها در بازار فروش املاک میان متراژ و کوچک متراژ حتی در بازار عرضه واحد های مسکونی لوکس نیز به چشم می خورد.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد