در سال ۹۵، درست زمانی که بازار مسکن در حال تجربه رکود شدیدی بود خریداران و متقاضیان واقعی رو به واحد های مسکونی میان متراژ آوردند و خانه هایی با مساحت ۶۰ تا ۸۰ متر مربع را بیش از دیگر ساختمان ها انتخاب کردند همین امر سبب شد این خانه های میان متراژ، به شدت […]

در سال ۹۵، درست زمانی که بازار مسکن در حال تجربه رکود شدیدی بود خریداران و متقاضیان واقعی رو به واحد های مسکونی میان متراژ آوردند و خانه هایی با مساحت ۶۰ تا ۸۰ متر مربع را بیش از دیگر ساختمان ها انتخاب کردند همین امر سبب شد این خانه های میان متراژ، به شدت مورد توجه خریداران قرار بگیرند و سهم اعلام شده آن ها از کل معاملات مسکن به شدت افزایش یابد. در سال ۹۵ و اوایل سال ۹۶ اوج فروش و استقبال از واحد های مسکونی میان متراژ اعلام شد این درحالی است که در شرایط کنونی که بازار مسکن با رکودی بدتر از سال ۹۵ روبرو است، خانه های ریز متراژ با بیشترین فروش همراه شده اند و توجه تمام خریداران را به خود معطوف ساخته اند؛ گزارشات منتشر شده از معاملات صورت گرفته در تیر و مرداد سال جاری این ادعا را به خوبی ثابت می کند. با استناد به ارقام گزارش شده، فروش خانه هایی با مساحتی مابین ۵۰ تا ۶۰ متر در این دو ماه از تابستان بیشترین مقدار بوده است به گونه ای که از هر ۱۰۰ خانه فروخته شده، حدود ۱۵ واحد چنین متراژی داشته اند. خانه هایی با مساحت ۷۰ تا ۸۰ متر مربع که میان متراژ تلقی می گردند به نسبت سهم کمتری را به خود اختصاص داده اند به طوری که از هر ۱۰۰ واحد مسکونی به فروش رفته، ۱۲ واحد میان متراژ اعلام شده است. در این میان خانه هایی با مساحت ۸۰ تا ۹۰ متر مربع کمترین سهم را از آن خود کرده اند و از هر ۱۰۰ واحد مسکونی که مورد معامله قرار گرفته تنها ۹ واحد چنین متراژی داشته اند. با توجه به این که بیشتر خریداران، خانه های ریز متراژ را انتخاب می کنند موقعیت این نوع واحد های مسکونی برای فروش بهتر است و مالکان چنین خانه هایی راحت تر می توانند ملکشان را به فروش برسانند. دلیل این امر را می توان قیمت مناسب این واحد های مسکونی و نقشه بهترشان دانست. از سوی دیگر قیمت گذاری چنین مساکنی از سوی فروشندگان گاه نجومی و در کمال بی انصافی صورت می گیرد چرا که به رغم وجود متقاضیان زیاد، عرضه این واحد ها بسیار کم است به همین خاطر در شرایط فعلی فروشندگان که اوضاع را به نفع خود می بینند تلاش می کنند با اعلام قیمت های نامعقول برگ برنده را از آن خود سازند. گزارش های منتشر شده سهم آپارتمان هایی با حداکثر مساحت ۵۰ متر از کل معاملات را ۱۲٫۹ درصد اعلام کرده اند که این رقم نسبت به سال ۹۵ روندی صعودی داشته است به گونه ای که سهم چنین آپارتمان هایی در سال ۹۵ و همچنین ۹۶ تنها ۹ درصد بوده است. با توجه به گران شدن بی سابقه قیمت مسکن و افت قدرت خرید متقاضیان می توان این افزایش درصدی را به سادگی توجیه کرد. از میان مناطق ۲۲ گانه تهران، منطقه ۵ بهترین وضعیت را به حیث آپارتمان های ریزمتراژ دارد هرچند در بافت های فرسوده و مناطق جنوبی تهران پیدا کردن خانه هایی با مساحت هایی کمتر از ۵۰ مترمربع نیز کاری آسان است.

معامله مسکن هایی با متراژ های ۵۰ تا ۶۰ متر در سال جاری ۱۴٫۵٫۵ درصد گزارش شده است که به نسبت سال پیش (۱۳٫۵)، روندی صعودی را نشان می دهد این درحالی است که فروش واحد های مسکونی با مساحت ۸۰ تا ۹۰ متر روندی نزولی داشته و از ۱۱٫۶ درصد در سال گذشته به ۹ درصد در سال جاری رسیده است.

به گفته مشاورین املاک همزمان با افزایش تقاضا برای واحد های مسکونی ریزمتراژ، فروشندگان نیز قیمت ها را بالا کشیده اند به طوری که رشد قیمت این خانه ها به نسبت واحد های مسکونی میان متراژ و بزرگ متراژ بیشتر بوده است.

در تهران در حال حاضر هر متر مربع واحد مسکونی با قیمتی ۱۰۰ برابر سال ۹۲ خرید و فروش می گردد.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد