به گفته ابوالفضل ابوترابی پیشنهادی در مجلس مبنی بر اجاره اجباری واحد های مسکونی خالی مطرح شده است که تاکنون ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با آن موافقت کرده اند. ترابی تصریح کرد: این پیشنهاد توسط هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در دست بررسی می باشد و انتظار می رود اخبار اعلام وصول […]

به گفته ابوالفضل ابوترابی پیشنهادی در مجلس مبنی بر اجاره اجباری واحد های مسکونی خالی مطرح شده است که تاکنون ۳۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با آن موافقت کرده اند. ترابی تصریح کرد: این پیشنهاد توسط هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در دست بررسی می باشد و انتظار می رود اخبار اعلام وصول آن در مهر ماه منتشر گردد.

یکی از موافقان این طرح که طرفداری اش را به صورت علنی اعلام کرد نماینده شهرستان نجف آباد، تیران و کرون بود . وی با اشاره به این که احتکار واحد های مسکونی خالی در تهران و شهر های بزرگ یکی از مسائل جدی کشور است اظهار داشت: گزارشات منتشر شده در سال ۹۵ تعداد خانه خالی موجود در کشور را ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد اعلام نموده اند که اعتبار آن ها بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار گزارش شده است. به گفته این نماینده مجلس تعداد خانه های خالی با واحد های مسکونی احداث شده طی پروژه مسکن مهر برابری می کند.

مالکان تا یک ماه فرصت دارند منازل خالی را اجاره دهند

نماینده مردم شریف نجف آباد، تیران و کرون در ادامه صحبت هایش این طور گفت: در راستای شناسایی خانه های خالی، سامانه املاک و اسکان کشور راه اندازی خواهد شد که مردم می توانند از طریق این سامانه وجود خانه های خالی را اطلاع رسانی کنند. پس از آن که صحت خالی بودن یک خانه ثابت شد، دادستان یک ماه به صاحب خانه فرصت می دهد تا در راستای اجاره منزل خود اقدام نماید. به گفته وی اگر صاحب ملک این مسئله را نادیده بگیرد، دادستان شخصا وارد عمل خواهد شد و پس از این که یک کارشناس رسمی خانه را قیمت گذاری نمود، خانه اجاره داده خواهد شد و اجاره بها پرداختی به حساب دادگستری واریز خواهد گشت.

تأکید کشور های پیشرفته جهان بر اخذ مالیات از خانه های خالی

نماینده مردم نجف آباد، تیروان و کرون با تأکید بر این که تنها ایران نیست که بر اجرای این طرح پافشاری می کند افزود: در بسیاری از کشور های پیشرفته جهان اجرای محکم و سختگیرانه این قانون راهی برای کنترل بازار مسکن قلمداد می شود. وی سه کشور فرانسه، اسپانیا و همچنین انگلیس را به عنوان نمونه نام برد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چنانچه در فرانسه جمعیت شهری بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر باشد، خانه های خالی را به اقشار محروم و کم درآمد جامعه واگذار می کنند هرچند در سال های ابتدایی انقلاب نیز پیرامون تصویب چنین طرحی توافق هایی شد اما در نهایت عملی نگردید.

آیا طرح اخذ مالیات از خانه های خالی با حق مالکیت شخصی مغایرت دارد؟

ابوترابی در خصوص این طرح و حق مالکیت شخصی توضیحاتی ارائه نمود و تصریح کرد: مسکن نیز همچون هر کالایی دیگری در صورت احتکار می بایست توسط دادستانی ضبط گردد و فردی که دست به احتکار زده جریمه شود بنابراین اجرای این قانون در بخش مسکن هیچ منافاتی با حق مالکیت شخصی نخواهد داشت همانگونه که در هیچ بازار دیگری چنین مسئله ای مطرح نمی شود.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد