به گفته سید مجتبی جاسمی، رئیس شورای شهر سر پل ذهاب، افزایش قیمت مصالح ساختمانی طی روز های اخیر به حدی بوده است که بسیاری از ساخت و ساز ها در مراحل میانی متوقف شده اند و سازندگان از ادامه کار انصراف داده اند. جاسمی با تأکید بر این که زلزله های مداوم در سرپل […]

به گفته سید مجتبی جاسمی، رئیس شورای شهر سر پل ذهاب، افزایش قیمت مصالح ساختمانی طی روز های اخیر به حدی بوده است که بسیاری از ساخت و ساز ها در مراحل میانی متوقف شده اند و سازندگان از ادامه کار انصراف داده اند.

جاسمی با تأکید بر این که زلزله های مداوم در سرپل ذهاب مردم را به حیث روحی و روانی کاملا آشفته نموده است اظهار داشت: مردم این منطقه وضعیت خوبی ندارند و مدت هاست زلزله دست از سر مردم سرپل ذهاب بر نمی دارد. وی در ادامه درخصوص مشکل مسکن در سرپل ذهاب صحبت کرد و افزود: جهش نامتعارف قیمت های مصالح ساختمانی شرایط را دشوارتر ساخته و بسیاری از سازندگان، مسکن را به صورت نیمه کاره رها کرده اند و از ادامه کار منصرف شده اند. جاسمی در کمال ناراحتی از بنر هایی متعددی سخن گفت که با خط درشت جمله ” تا پایان در کنار کرمانشاه خواهیم ماند” را نشان می دهند حال آن که شرایط مردم در سر پل ذهاب واقعا ناراحت کننده و نامطلوب است به طوری که حتی توانایی تکمیل ساختمان هایشان را هم ندارند. رئیس شورای شهر سرپل ذهاب در ادامه تأکید کرد: ستاد های زیادی به هنگام زلزله قول دادند تا انتها در کنار مردم باشند اما پس از مدتی شهر های زلزله زده را ترک کردند و گفتند پرونده ها را در اختیار بنیاد مسکن برای رسیدگی های بیشتر قرار خواهند داد. جاسمی تصریح کرد: شماری از آن ها وعده دادند تیر آهن در اختیار مردم  می گذارند درحالی که هیچ کدام از گفته هایشان عملی نشد و وضعیت کنونی در سر پل ذهاب اصلا خوب نیست.

رئیس شورای شهر سر پل ذهاب در ادامه صحبت هایش از مدارس در حال ساخت در استان کرمانشاه خبر داد و اذعان کرد: مدارس نیز شرایط خوبی ندارند و بسیاری از مدارس برای اول مهر سال جاری تکمیل نخواهند شد و افتتاح آن ها ممکن نیست. وی ضمن اشاره به این که ممکن است برخی از مدارس را تنها به صورت نمادین به بهره برداری برسانند تأکید کرد: برای دایر کردن مدارس در شهر های زلزله زده احتمالا از کانکس استفاده کنند ضمن این که از زمین هایی که وعده داده بودند در اختیار مستأجرین قرار می دهند کماکان خبری نیست. جاسمی با اشاره به این که بهداشت در منطقه سرپل ذهاب تعریفی ندارد از عدم همکاری شهرداری انتقاد کرد و گفت: تاکنون شهرداری بودجه ای برای رسیدگی به منطقه در اختیار ما نگذاشته است. جاسمی از بی توجهی های وزارت کشور اظهار ناراحتی کرد و گفت کاش از وزارت می خواستیم اقداماتی که در سر پل ذهاب انجام داده را لیست کند. رئیس شورای شهر سر پل ذهاب تصریح کرد: در نخستین روز های زلزله، شهرداری وعده داد برای ساختمان های تخریب شده مجوز های ساخت ارائه می دهد و به موازات آن وزارت کشور نیز بودجه مورد نظر را کنار می گذارد این درحالی است که هیچ کدام از این گفته ها عملی نشدند و وضعیت کماکان نامطلوب است. جاسمی در ادامه بار دیگر حمایت های شهرداری را از سرپل ذهاب بسیار ناچیز شمرد و گفت: شهرداری تاکنون بودجه ای به شهر سرپل ذهاب نداده است. وی با اشاره به بدهی شهرداری که بالغ بر دو میلیارد می باشد گفت: هیچ بودجه ای تاکنون در اختیار شورای شهر سرپل ذهاب برای بهبود اوضاع قرار نگرفته است.

جاسمی اذعان نمود: اجرای فعالیت هایی چون آواربرداری نیز با هزینه های مردم صورت گرفته و برای شفاف سازی موضوع این طور ادامه داد: آواربرداری خانه های تخریب شده نیازمند تجهیزانی چون بیل مکانیکی و اجاره کمپرسی است و استفاده از این تجهیزات به هزینه های زیادی نیاز دارد به گونه ای که آواربرداری از هر ساختمان با هزینه ای معادل ۲ میلیون تومان همراه می باشد که این هزینه ها به صورت کامل از سوی مردم پرداخت شده است. وی تصریح کرد پرداخت چنین هزینه هایی از وظایف بنیاد مسکن است اما از آن جا که بنیاد مسکن چنین بودجه ای در اختیار مردم قرار نداده آن ها ناگزیر شدند با قرض کردن پول هم که شده این عملیات را اجرایی کنند.

جاسمی در ادامه سعی کرد شرایط بحرانی شهر سرپل ذهاب را واضح تر تشریح کند و این طور گفت: گرانی مسکن در این منطقه به گونه ای بوده که برخی ها حتی به فکر فروش کلیه هایشان افتاده اند. جاسمی در کمال ناراحتی این وضعیت را دردی عمیق خواند و تصریح کرد: زلزله کماکان سرپل ذهاب را رها نکرده است و زلزله های مداوم مردم را از نظر روحی روانی به شدت تحت تأثیر قرار داده است. وی با تأکید بر این که آن چه ناراحت کننده است وعده هایی است که هرگز محقق نمی شوند اذعان نمود: به مردم قول دادند تیرآهن در اختیارشان می گذارند حال آن که کماکان مردم چشم به انتظار تیرآهن های وعده داده شده هستند. به گفته جاسمی تنها ۲۰ درصد از مردم در حال حاضر سایه یک سقف را احساس می کنند و دارای واحد مسکونی هستند. جاسمی با اشاره به این که مردم به زحمت توانسته بودند اسکلت خانه هایشان را احداث کنند گفت گرانی سبب شده تمام رشته هایشان پنبه گردد و از ادامه ساخت خانه هایشان باز بمانند. وی در ادامه از مهاجرت برخی مردم سرپل ذهاب به کرمانشاه خبر داد و افزود: با کاهش ارزش مسکن در این منطقه، عده ای ناچار به فروش ارزان ملکشان شدند و با پول حاصله به کرمانشاه رفتند تا با رهن یک مسکن بتوانند شرایط بهتری را تجربه کنند. رئیس شورای شهر سرپل ذهاب در ادامه بحث بیکاری جوانان را مطرح کرد و این طور گفت: موضوع بیکاری بسیاری از جوانان تحصیلکرده سرپل ذهاب مسئله ای آزاردهنده و ناراحت کننده است ضمن این که مشکلات شهرک صنعتی به وضعیت موجود دامن زده و بحث بیکاری جوانان را بیش از پیش پررنگ نموده است.

جاسمی در ادامه از این که بنیاد مسکن از توانایی ها و استعداد های نیرو های جوان سرپل ذهاب استفاده نکرد اظهار ناراحتی نمود و این طور گفت: شماری از مسئولین حتی تلفنی نیز پاسخگو نیستند تا بتوانیم مشکلات را با آن ها در میان بگذاریم و وضعیت موجود را مطرح کنیم. رئیس شورای شهر سرپل ذهاب این طور ادامه داد: آن چه ناراحت کننده است اجتناب شماری از مسئولین از گفتن واقعیت هایی سرپل ذهاب است چرا که واهمه دارند موقعیت و کارشان را از دست بدهند. به گفته جاسمی این افراد گویا مسئولیت اصلی و وظیفه مهم خود را به دست فراموشی سپرده اند. جاسمی با تأکید بر این که هرگز تلاش ها و زحمت های دولت را فراموش نمی کنیم و آن ها را ناعادلانه منکر نمی شویم افزود: مایلیم نتیجه اقدامات دولت و فعالیت هایی که با یک نتیجه قابل قبول همراه شده اند گزارش داده شوند و در اختیار ما قرار بگیرند تا متوجه شویم دقیقا دولت برای این منطقه چکار کرده. وضعیت آب به گفته جاسمی از دیگر مشکلات مطرح در روستا های سرپل ذهاب است به طوری که آبرسانی به مردم این منطقه از طریق تانکر های آبی صورت می گیرد. جاسمی گفت: چیزی حدود به ۸۰ درصد از خانه ها و زیر ساخت ها کاملا خراب شده اند ضمن این که مشکلاتی همچون در اختیار نبودن ماسه نیز گریبانگیر مردم این منطقه است که رفع آن با توجه به آسیب کارخانه سنگ شکن شهرداری کاری دشوار و پیچیده خواهد بود.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد