مرکز آمار ایران از وضعیت بازار مسکن در سال ۹۶ پرده برداشت. به گزارش مرکز ملی ایران در سال ۹۶ واحد های مسکونی متری ۱ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان در شهر های کشور مورد معامله قرار گرفته اند که مقایسه این رقم با آن چه برای سال ۹۵ اعلام شده افزایش ۹ درصدی را […]

مرکز آمار ایران از وضعیت بازار مسکن در سال ۹۶ پرده برداشت. به گزارش مرکز ملی ایران در سال ۹۶ واحد های مسکونی متری ۱ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان در شهر های کشور مورد معامله قرار گرفته اند که مقایسه این رقم با آن چه برای سال ۹۵ اعلام شده افزایش ۹ درصدی را نشان می دهد. طبق اعداد گزارش شده، در زمستان سال ۹۷ قیمت فروش هر متر مربع از واحد مسکونی با روند صعودی همراه بوده است و به ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده که نسبت به پاییزماه همان سال باز هم افزایش ۱۲ درصدی را تجربه کرده است. طبق آن چه مرکز ملی ایران منتشر نموده تعداد معاملات انجام شده در زمستان سال ۹۷ به نسبت پاییز همان سال افزایش یافته و ۱۷ درصد بیشتر شده است.

قیمت فروش زمین و املاک کلنگی در سال ۹۵ متری ۱ میلیون و ۳۰ هزار تومان گزارش شده است حال آن که در سال ۹۶ به ۱ میلیون و ۱۵۵ هزار تومان تغییر پیدا کرده که از رشدی ۱۲ درصدی حکایت دارد. قیمت فروش زمین و املاک کلنگی در زمستان نیز از پاییز گران تر بوده است به طوری که قیمت اعلام شده برای فروش هر متر مربع زمین در زمستان سال ۹۶ ده درصد از پاییز بیشتر بوده و معادل ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ثبت گردیده است. مرکز آمار ایران به سراغ بازار اجاره در سال ۹۶ هم رفته و قیمت اجاره بها در این سال را هم منتشر نموده است. هر متر مربع از خانه های مسکونی در سال ۹۶ با قیمت ۸ هزار و ۶۵۰ تومان اجاره داده شده حال آن که این رقم در سال ۹۵، ۷ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده است. با این حساب اجاره بها در سال ۹۶ با رشد ۱۰ درصدی همراه بوده است. البته این رقم متوسط اجاره بها در سال ۹۶ را گزارش می دهد و آمار جزئی تر گران شدن مبلغ اجاره در زمستان ۹۶ و رسیدن آن به مرز ۱۰ هزار تومان را نشان می دهند. این گزارش که از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده قیمت مسکن کلیه شهر های کشور در سال ۹۶ را شامل می شود. نیمه شهریور ماه سال جاری نیز با استناد به داده های گردآوری شده توسط دفتر اقتصاد مسکن، اعلام شد قیمت فروش هر متر مربع از واحد مسکونی مهر در تیر ۹۶ بدون در نظر گرفتن تهران و در بیش از ۲۰ مرکز استان ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد