مطابق با آن چه دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، اعلام کرده در مرداد ماه سال جاری قیمت مسکن با افزایش ۶۲ درصدی به نسبت مرداد ماه سال گذشته همراه بوده است درحالی که حجم معاملات روندی نزولی داشته و کاهش ۲۸٫۱ درصدی را تجربه کرده است. وضعیت اوراق تسهیلات مسکن […]

مطابق با آن چه دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، اعلام کرده در مرداد ماه سال جاری قیمت مسکن با افزایش ۶۲ درصدی به نسبت مرداد ماه سال گذشته همراه بوده است درحالی که حجم معاملات روندی نزولی داشته و کاهش ۲۸٫۱ درصدی را تجربه کرده است. وضعیت اوراق تسهیلات مسکن هم گویی مشابه بوده و کاهش معاملات را شاهد بوده است.

بازار خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن، همزمان با انتشار ارقامی که کاهش معاملات مسکن از سوی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی را تأیید می کرد، گزارشی ارائه نمود با این مضمون که نرخ قیمت اوراق تسه کاهش یافته و بازار اوراق در حال تجربه رکود است.

کاهش قیمت های اعلام شده برای فروش این اوراق تسه به گونه ای بوده است که در تابلو های فرابورس طی روز های اخیر آن را با خط قرمز به تصویر کشیده اند.

کاهش خرید و فروش تعداد برگه های اوراق تسهیلات

ارقامی که در تاریخ ۲۴ شهریور ماه گزارش شده نشان می دهد بیشترین معامله مربوط به نماد “تسه ۹۷۰۵” بوده است که با ۲۰۹۲ برگه به قیمت ۱۳۲ میلیون تومان خرید و فروش شده است. این درحالی است که ارقام اعلام شده در تاریخ ۲۳ شهریور، فروش هر برگه از این اوراق تسهیلات را با ارزش ۶۶ هزار تومان نشان می دهد. از آن جا که قیمت هر برگه اوراق در ۲۴ شهریور ۶۴۱۲۱ تومان گزارش شده، می توان ادعا کرد قیمت مذکور در ۲۴ شهریور، کاهشی یک درصدی را تجربه نموده است.

در رتبه بعدی، بیشترین حجم معاملات اوراق تسهیلات به نماد تسه ۹۷۰۴ تعلق گرفته که دارای ۷۸۴ برگه است. قیمت ثبت شده به ازای هر برگه ۶۴۴۰۰ و در مجموع ۵۰ میلیون و ۴۸۹ هزار تومان بوده است. لازم به توضیح است که برگه های مذکور صادره در تیر ماه بوده اند.

بر اساس گزارشی که در ۲۵ شهریور ماه ارائه شده حجم معاملات از نظر تعداد برگه اوراق نیز در تاریخ مزبور به شدت کاهش یافته است. عرضه ۱۴۹۳ برگه تسه با نماد ۹۷۰۵ به عنوان بزرگترین معامله این تاریخ ثبت شده که مربوط به برگه های صادره در مرداد ماه می باشند. در ارزانترین معامله هر برگه با قیمت ۶۳ هزار تومان به فروش رفته و در گرانترین معامله ۶۶ هزار تومان قیمت گذاری شده است. به طور کلی قیمت گزارش شده برای تمام برگه ها ۹۵ میلیون تومان بوده است.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین