حسام عقبائی با تأکید بر این که میزان حق الزحمه مشاورین املاک در برابر فروش و یا اجاره واحد های مسکونی مطابق با قیمت گذاری های مصوب در سال ۹۵ می باشد افزود: لازم است نرخ نامه های مصوب در مقابل دید مردم باشند تا مردم از آخرین نرخ ها مطلع گردند. به گفته عقبائی […]

حسام عقبائی با تأکید بر این که میزان حق الزحمه مشاورین املاک در برابر فروش و یا اجاره واحد های مسکونی مطابق با قیمت گذاری های مصوب در سال ۹۵ می باشد افزود: لازم است نرخ نامه های مصوب در مقابل دید مردم باشند تا مردم از آخرین نرخ ها مطلع گردند. به گفته عقبائی نصب چنین نرخ نامه هایی در بنگاه های معاملاتی کاملا ضروری است.

وی تصریح کرد: گران شدن واحد های مسکونی و جهش نرخ قیمت در بازار مسکن بر حق الزحمه تصویب شده بی اثر خواهد بود و چنانچه مشاور املاکی مبلغی بیش از آن چه به تصویب رسیده دریافت کند با او قانونی برخورد خواهد شد. حسام عقبائی شماره تلفن پاسخگو به موارد این چنینی را ۷۳۳۴ اعلام کرد و تصریح نمود: چنانچه مردم با مشاورین املاکی برخورد کردند که درصدد بودند مبلغی بیش از آن چه طبق نرخ نامه های مصوب در سال ۹۵ تعیین شده، از خریداران و فروشندگان اخذ نمایند حتما از طریق این شماره موضوع را با ما در میان بگذارند. به گفته حسام عقبائی، مردم می توانند به اتحادیه مشاورین املاک به صورت حضوری هم مراجعه کرده و چنین مواردی را گزارش دهند.

وی در خصوص نحوه تعیین حق الزحمه مشاورین املاک این طور گفت: این نرخ توسط کمیسیون نظارت مربوطه مشخص می شود و آخرین زمانی که این کمیسیون نرخ حق الزحمه مشاورین را تعیین کرده سال ۹۵ بوده است. عقبائی ضمن اشاره به این که قیمت تعیین شده برای شهر های مختلف متفاوت است گفت، نرخ نامه مصوب برای هر شهر متفاوت خواهد بود هرچند این امکان وجود دارد که نرخ تعیین شده برای برخی شهر ها مشابه هم باشد.

حسام عقبائی این طور ادامه داد: این اتحادیه مشاورین املاک نیست که نرخ حق الزحمه معاملات مسکن را تعیین می کند بلکه کمیسیون نظارت مربوطه موظف به انجام این امر است. به گفته عقبائی نرخ تعیین شده برای معاملات مسکن در تهران چنانچه قیمت واحد مسکونی نهایتا ۵۰۰ میلیون تومان باشد، از سوی هر کدام از طرفین، نیم درصد اعلام شده است. در مواردی که قیمت واحد مسکونی بالاتر از ۵۰۰ میلیون تومان ارزش گذاری شده است بر حسب مبلغ مازاد ملک، ۲۵ درصد به مبلغی که باید هر یک از طرفین پرداخت کنند اضافه خواهد شد. علاوه بر این، در چنین شرایطی طرفین معامله ملزم به پرداخت ۹ درصد به عنوان مالیات بر ارزش افزوده می باشند.

حسام عقبائی در ادامه با ارائه یک مثال تلاش کرد بحث را شفاف تر کند و این طور توضیح داد: چنانچه ملک مورد معامله واقع در تهران و به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان ارزش گذاری شده باشد، به ازای ۵۰۰ میلیون تومان از این قیمت، هر کدام از طرفین می بایست دو میلیون و پانصد هزار تومان به مشاور املاک پرداخت کنند، از طرفی در قبال ۱۰۰ میلیونی که باقی می ماند هر کدام ملزم به پرداخت ۲۵% درصد ینی ۲۵۰ هزار تومان می باشند. از این رو کل مبلغی که خریدار و فروشنده ملک مذکور به صورت جداگانه نیاز است به عنوان حق الزحمه به مشاور املاک بپردازند، ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است. علاوه بر مبلغ مزبور، پرداخت ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده نیز الزامی است.

عقبائی در ادامه از حق الزحمه مشاورین املاک در خصوص اجاره ملک نیز سخن به میان آورد و این طور گفت: نرخ نامه مصوب برای حق الزحمه اجاره نیز آخرین بار در سال ۹۵ تدوین شده که بر اساس آن، مشاور املاک ملزم به دریافت یک چهارم از مبلغی است که مستأجر می بایست در یک ماه به موجر پرداخت کند. عقبائی افزود: حق الزحمه مشاور املاک در قبال رهن واحد مسکونی نیز ۳۰ هزار تومان به ازای هر یک میلیون تومان است.

شرایط بازار مسکن از زبان حسام عقبائی

به گفته حسام عقبائی رشد قیمت مسکن در اسفند سال ۹۶ به نسبت اسفند سال قبلش ۳۵ درصد اعلام شده است، این درحالی است که جهش قیمت گزارش شده در اردیبهشت سال ۹۷ به نسبت آن چه در اردیبهشت سال ۹۶ اعلام شده ۲۰ درصد بوده است. عقبائی تصریح کرد: میانگین افزایش قیمت در سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶، در تهران و دیگر شهر های کشور ۶۰ درصد گزارش شده است. عقبائی افزود: نوسانات اخیر بازار سکه و ارز بر قیمت کنونی مسکن بی تأثیر نبوده و جهش قیمت واحد های مسکونی نتیجه افزایش قیمت در دو بازار مذکور است.

تعداد معاملات مسکن چه تغییراتی را تجربه کرده است؟

عقبائی در خصوص تعداد معاملات انجام شده در حوزه مسکن نیز توضیحاتی ارائه نمود و این طور گفت: معاملات مسکن در تیر سال جاری با کاهش ۳۶ درصدی همراه بوده ضمن این که معاملات در مرداد سال جاری به نسبت مرداد سال ۹۶ نیز شاهد کاهش ۹۶ درصدی بوده است.

به گفته عقبائی بازار مسکن حتی وارد دوره پیش رکود هم نشد و به یکباره گرفتار رکود بدی گردید. وی تصیح کرد: چنین اتفاقی خوشایند نیست و از دید علم اقتصاد با مشکلاتی در آینده همراه خواهد بود.

عقبائی آینده بازار مسکن را پیش بینی می کند

نائیب رئیس اتحادیه مشاورین املاک می گوید: رکود و تورم بازار مسکن در نیمه دوم سال ۹۷ نیز کماکان ادامه خواهد داشت. عقبائی عنوان کرد: امکان کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن وجود خواهد داشت مشروط بر این که قیمت دلار و سکه تا ۳ ماه بدون نوسان، ثابت بمانند. وی با اشاره به این که قیمت مسکن وابسته به قیمت سکه و ارز خواهد بود افزود: چنانچه شاهد ثبات در بازار سکه و ارز نباشیم دور از انتظار نیست که بازار مسکن دوره جدیدی از رکود را تجربه کند.

به گفته نایب رئیس اول اتحادیه مشاورین املاک، پیش بینی آینده بازار مسکن واقعا دشوار است با این حال مناسب ترین کار برای خریداران مصرفی، اقدام به خرید و تهیه مسکن می باشد.

  • منبع خبر : تی نیوز