زهرا سعیدی مبارکه، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تأکید بر این که سوداگران بازار هایی چون مسکن، ارز و سکه از پرداخت مالیات اجتناب می کنند اذعان نمود: اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه می تواند دست سوداگران را از بازار های مزبور کوتاه سازد و موج سواری آن ها بر سونامی حاضر را پایان […]

زهرا سعیدی مبارکه، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن تأکید بر این که سوداگران بازار هایی چون مسکن، ارز و سکه از پرداخت مالیات اجتناب می کنند اذعان نمود: اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه می تواند دست سوداگران را از بازار های مزبور کوتاه سازد و موج سواری آن ها بر سونامی حاضر را پایان دهد.

سعیدی مبارکه جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را این طور تشریح کرد: از مهم ترین دلایل آشفتگی کنونی بازار مسکن و جهش بی سابقه قیمت ها، رشد نقدینگی است هرچند این موضوع به نفع سوداگران تمام شده و این افراد خوب توانسته اند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

وی با تأکید بر این که نقدینگی می بایست در حوزه اشتغال و در راستای پیشرفت شرکت های تولیدی به کار گرفته شود افزود: چنانچه نقدینگی در بخش های صحیح سرمایه گذاری گردد بی تردید اقتصاد رونق می گیرد و پیشرفت حاصل می شود هرچند حضور سوداگران کار را سخت کرده است چرا که این افراد هیچ فرصتی را برای در اختیار گرفتن بازار از دست نمی دهند.

برخورد با سوداگران الزامی است

زهرا سعیدی مبارکه در ادامه صحبت هایش ضمن تأکید بر این که سوداگران با حضورشان در بازار های مختلف عرصه را بر متقاضیان واقعی مسکن تنگ کرده اند افزود: التهابات موجود در بازار مسکن تهیه سقف برای بسیاری از خانوار ها را دشوار ساخته به طوری که شمار زیادی از آن ها خرید مسکن را فراتر از توانایی خویش می پندارند حال آن که سوداگران در حال کسب سود های کلان و نجومی هستند.

وی ضمن اشاره به این که شرایط کنونی و فعالیت سوداگران نیاز به نظارت های دقیق و برخورد های جدی دارد گفت: مسکن برای بسیاری از افراد نیازی اساسی است درحالی که سوداگران به دید سرمایه بدان می نگرند، در این بازار جولان می دهند و جالب این که از پرداخت مالیات هم سرباز می زنند.

با وجود مالیات بر عایدی سرمایه دست سوداگران کوتاه خواهد شد

نماینده مردم شریف مبارکه در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: چنانچه جلوی سوداگران گرفته نشود جهش قیمت ها بیش از پیش نمود پیدا خواهد کرد. وی با تأکید بر این که با پایان یافتن فعالیت سوداگران، وضعیت بازار مسکن بهتر خواهد شد افزود: طرح مالیات بر عایدی سرمایه شامل حال سازندگان نمی شود و احداث واحد های مسکونی را در بر نمی گیرد.

وی در پایان صحبت هایش اذعان نمود: چنین طرحی در بسیاری از کشور های توسعه یافته جهان در حال اجراست و تعداد زیادی از کشور ها از تجربه های ارزشمندی در این زمینه بهره مندند و آن را معادل با از میان بردن قیمت های حبابی در حوزه مسکن می دانند. سعیدی مبارکه گفت حاضر است با مخالفت این طرح مفصلا گفتگو کند و به مناظره بپردازد.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز