فردین یزدانی به عنوان یکی از کارشناسان حوزه مسکن، ضمن اشاره به این که بازار مسکن احتمالا رکودی ادامه دار داشته باشد و پیش بینی می شود در آینده شاهد گران تر شدن مسکن باشیم افزود: تنها راه مقابله با شرایط حاکم بر بازار مسکن، پیاده سازی طرح های جدیدی همچون واحد های مسکونی اجتماعی […]

فردین یزدانی به عنوان یکی از کارشناسان حوزه مسکن، ضمن اشاره به این که بازار مسکن احتمالا رکودی ادامه دار داشته باشد و پیش بینی می شود در آینده شاهد گران تر شدن مسکن باشیم افزود: تنها راه مقابله با شرایط حاکم بر بازار مسکن، پیاده سازی طرح های جدیدی همچون واحد های مسکونی اجتماعی است.

یزدانی از ادامه دار بودن رکود بازار مسکن خبر داد و اذعان نمود: التهاب در بازار های موازی، همچون بازار ارز و سکه و گران شدن بی حساب و کتاب مسکن سبب شده متقاضیان تمایلی به خرید مسکن نداشته باشند همانگونه که طی روز های اخیر آن چه گزارش شده تنها کاهش معاملات مسکن و رکود این بازار بوده است.

به گفته فردین یزدانی، هزینه احداث و تکمیل واحد های مسکونی  به شدت افزایش یافته و با این وضعیت انتظار کاهش قیمت مسکن کمی نامعقول به نظر می رسد.

وی در ادامه صحبت هایش پیرامون تلاش های دولت جهت آرام کردن بازار مسکن توضیحاتی ارائه نمود و این طور گفت: افزایش سقف تسهیلات مسکن و یا اجرای طرح اخذ مالیات شاید در دوره های بلند مدت و یا حداکثر میان مدت بتواند اثربخش و تأثیرگذار باشد با این حال در یک بازه کوتاه پاسخگو نخواهد بود و شکاف ایجاد شده میان جهش قیمت مسکن و افت قدرت خریداران را پر نخواهد کرد.

یزدانی ضمن اشاره به این که تعداد واحد های مسکونی موجود در کشور کم نیست و کاملا جهت برآورده ساختن نیاز متقاضیان کافی می باشد تصریح کرد: آن چه سبب شده متقاضیان بدون خانه بمانند و در یافتن واحدی که مناسب نیازشان باشد به درب بسته بخورند، وجود ساختمان های خالی و گرانی است که بسیار لوکس هستند به گونه ای که متقاضی توان خریدشان را ندارد و از تهیه آن ها عاجز است، وگرنه تعداد واحد های مسکونی کشور هرگز کم نیست.

وی در ادامه از میسر نبودن اعمال نظارت و کنترل بر شرایط موجود خبر داد و این طور گفت: مهم ترین موضوعی که در حال حاضر گریبانگیر متقاضیان مسکن شده جهش قیمت مسکن، نرخ اجاره بها و به تبع آن افت چشمگیر قدرت خرید خانوار هاست که متأسفانه هیچ نظارتی نمی تواند این مسئله را حل کند.

یزدانی افزود: آن چه سبب شده حجم معاملات مسکن در شرایط کنونی این چنین کم باشد بی تردید کاهش قدرت خرید متقاضیان است و این مشکل با نظارتی دقیق یا قیمت گذاری های متفاوت برطرف نخواهد شد مگر عرضه مسکن افزایش یابد و یا توان مالی خریداران بیشتر شود.

این کارشناس حوزه مسکن با تأکید بر این که شرایط کنونی بازار مسکن واقعا مساعد نیست اذعان نمود: متأسفانه این قیمت ها کاملا واقعی هستند و آن چه روزانه با آن سر و کار داریم هرگز قیمت حبابی نیست. وی ادامه داد: وجود تورم و عواملی همچون گران شدن قیمت تمام شده ساختمان، موجب شده قیمت مسکن گران باشد.

ایشان در ادامه تصریح کردند: یکی از بهترین راهکار های موجود جهت آرام نمودن جو حاکم، احداث و عرضه مساکن اجتماعی است. به گفته یزدانی اجرای این طرح ۶ سال پیش از سوی دولت وعده داده شده که کماکان از آن خبری نیست. وی افزود: با این حال دو تا سه سال زمان نیاز است تا آثار این طرح مشهود گردد و نتایجش به طور ملموس قابل درک باشد از این رو اگر امروز هم این طرح را استارت بزنند قبل از دو سال آثارش را در اقتصاد شاهد نخواهیم بود.

منبع

http://www.eghtesadonline.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86-10/301934-%D8%B1%DA%A9%D9%88%D8%AF-%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A8%D8%A7%D9%86-%DA%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF-%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%AA%D9%86%D9%87%D8%A7-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AD%D9%84-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86

 

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین