به گزارش آمار سامانه ملکی، میزان خرید و فروش مسکن در یک برهه زمانی ۲۵ روزه از یکم تا ۲۵ شهریور ماه در تهران کاهش شدیدی را تجربه کرده است. طبق ارقام و اعداد گزارش شده تعداد معاملات مسکن تهران در این ۲۵ روز به نسبت سال گذشته با افت ۴۵ درصدی همراه بوده است، […]

به گزارش آمار سامانه ملکی، میزان خرید و فروش مسکن در یک برهه زمانی ۲۵ روزه از یکم تا ۲۵ شهریور ماه در تهران کاهش شدیدی را تجربه کرده است.

طبق ارقام و اعداد گزارش شده تعداد معاملات مسکن تهران در این ۲۵ روز به نسبت سال گذشته با افت ۴۵ درصدی همراه بوده است، درحالی که میزان کاهش معاملات مسکن در مرداد ماه سال جاری به نسبت مرداد سال گذشته  ۳۳ درصد بوده است.

مطابق با آن چه سامانه ملکی منتشر کرده است در ۲۵ روز نخست ماه شهریور تعداد قرارداد های منعقد شده ۷ هزار و ۵۳۸ مورد بوده است که طبق برآورد های صورت گرفته می توان این طور گفت روزانه ۳۰۱ مسکن خرید و فروش شده است. با استناد به ارقام گزارش شده در شهریور ماه سال ۹۶، تعداد قرارداد های منعقد شده روزانه ۴۳۸ مورد بوده است.

همزمان با رشد ۶۲ درصدی قیمت واحد های مسکونی در تهران، افت شدید معاملات را شاهد هستیم که از مناسب نبودن وضعیت مسکن خبر می دهند. از سوی دیگر از اواخر سال گذشته و با ورود به سال ۹۷، قیمت مسکن به صورت صعودی در حال افزایش بوده به گونه ای که میزان رشد ماهانه قیمت مسکن را سرسام آور و عجیب گزارش نموده اند، با این حال این رشد قیمت در مرداد ماه آرام گرفته و کاهش یافته است. آن چه به عنوان رشد ماهانه قیمت مسکن در مرداد ماه سال جاری به ثبت رسیده ۷٫۱ درصد بوده حال آن که رشد ۶٫۱ درصدی برای مرداد ماه گزارش شده که روندی کاهشی را نشان می دهد. به عقیده برخی ها در ماه های آتی رشد قیمت مسکن کماکان روندی نزولی خواهد داشت و معاملات مسکن نیز کاهش می یابد که دلیلش را کم شدن تقاضا، خروج سوداگران و سفته بازان و افت شدید معاملات می دانند.

هر متر از واحد مسکونی تهران در مرداد ماه سال جاری با قیمت ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفته است که به نسبت آن چه برای تیر ماه ثبت شده ۶٫۱ درصد رشد را تجربه کرده و به نسبت اعداد اعلام شده برای مرداد ماه سال ۹۶، با ۶۲٫۱ درصد جهش قیمت همراه بوده است. از میان مناطق ۲۲ گانه تهران، منطقه ۵ بیشترین افزایش قیمت را شاهد بوده است، که میزان جهش قیمت برای واحد های مسکونی این منطقه ۸۱٫۸ درصد گزارش شده است. منطقه ۱۲ تهران با رشد ۲۵٫۳ درصدی در میان دیگر مناطق تهران کمترین رشد قیمت را شاهد بوده است. بر اساس ارقامی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، تعداد خانه های خرید و فروش شده تهران در مرداد سال جاری ۱۲ هزار واحد بوده است که کاهش ۳۳٫۲ درصدی را به نسبت مرداد سال گذشته و کاهش ۱۱٫۲ درصدی را به نسبت تیرماه سال جاری نشان می دهد.

  • منبع خبر : تی نیوز