همزمان با فرا رسیدن پاییز و آغاز ماه محرم، حجم معاملات مسکن بیش از پیش کاهش یافته و رکود در بازار مسکن بیشتر نمود پیدا کرده است. هر ساله آغاز محرم، شروع رکودی موقت در حوزه مسکن است که گاهی این رکود یک ماه به طول می انجامد و برخی اوقات نیز تا پایان ماه […]

همزمان با فرا رسیدن پاییز و آغاز ماه محرم، حجم معاملات مسکن بیش از پیش کاهش یافته و رکود در بازار مسکن بیشتر نمود پیدا کرده است.

هر ساله آغاز محرم، شروع رکودی موقت در حوزه مسکن است که گاهی این رکود یک ماه به طول می انجامد و برخی اوقات نیز تا پایان ماه صفر بر بازار مسکن سایه می اندازد. این روز ها اما شرایط قدری متفاوت است. درست زمانی وارد ماه محرم شده ایم که از رونق بازار طی ماه های اخیر خبری نبوده و بازار مسکن در حال تجربه دوره جدیدی از رکود ها است. جهش بی سابقه قیمت مسکن و افت شدید معاملات از خرداد ماه رنگی جدی به خود گرفته و به مرور نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر از روز پیش گزارش شده است. به گفته مشاورین املاک و به گزارش واسطه های ملکی، میزان خرید و فروش ثبت شده برای واحد های مسکونی در شهریور ماه سال جاری از مرداد نیز کمتر بوده که ادعا های مذکور را به نوعی دیگر تکرار می کند. با همزمان شدن روز های نخستین محرم و روز های پایانی شهریور ماه، کاهش معاملات برجسته تر شده و شاهد افتی چشمگیر بوده ایم.

بیشتر متقاضیان واقعی مسکن با فرارسیدن ایام محرم نسبت به خرید خانه دلسرد می شوند و آن را به زمان دیگری موکول می کنند. این عامل بر کاهش قیمت ها بی تأثیر نیست و همه ساله شاهد جابه جایی قیمت مسکن ولو اندک در ایام محرم و صفر هستیم.

علاوه بر کاهش تقاضا برای مسکن، توأمان با آغاز ماه محرم، عرضه نیز کاهش می یابد با این حال آنان که جز فروش ملکشان راهی پیش رو ندارند با علم به این موضوع که متقاضیان مایل به خرید مسکن نیستند، تلاش می کنند با کاهش قیمت، متقاضیان را مصر به خرید سازند تا در نهایت بتوانند واحد مسکونی را بفروشند و تیرشان را به هدف بزنند. ایام محرم و صفر زمان کاهش معاملات مسکن است با این حال بازار اجاره در این ایام کماکان روبراه است و مستأجرین هر زمانی را برای عقد قرارداد مناسب می دانند.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد