مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاورین املاک کشور ضمن تأکید بر این که بازار مسکن در حال تجربه رکود نیست بلکه دچار کساد شده تصریح کرد: درست است قیمت مسکن کاهشی نداشته و نرخ فروش واحد های مسکونی با افزایش همراه بوده است اما این موضوع تنها محدود به مسکن نمی شود و کالا های […]

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاورین املاک کشور ضمن تأکید بر این که بازار مسکن در حال تجربه رکود نیست بلکه دچار کساد شده تصریح کرد: درست است قیمت مسکن کاهشی نداشته و نرخ فروش واحد های مسکونی با افزایش همراه بوده است اما این موضوع تنها محدود به مسکن نمی شود و کالا های عدیدی در شرایطی مشابه قرار دارند.

قلی خسروی در خصوص این که کاهش تعداد معاملات مسکن چه اثری بر قیمت نهایی واحد مسکونی خواهد گذاشت، توضیحاتی ارائه نمود و این طور گفت: مسکن نیز همچون کالا هایی دیگر که پس از افزایش قیمت ارزان نشده اند شرایطی مشابه دارد و نمی توان انتظار داشت چون تعداد معاملات مسکن کم شده، قیمت واحد های مسکونی نیز به یکباره کاهش یابد.

ایشان در ادامه از به کار بردن لفظ رکود برای بازار مسکن اظهار ناراحتی کردند و این طور گفتند: بازار مسکن هرگز در رکود نیست و آنان که مدام از رکود مسکن دم می زنند و بازار مسکن را در رکودی عمیق می خوانند تنها به دنبال مطرح کردن خویش هستند و جز مصاحبه کردن، هدف دیگری ندارند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک این چنین جدی رکود مسکن را رد می کند حال آن که نائب رئیس ایشان، جناب آقای عقبائی بار ها از رکود بازار مسکن خبر داده و در خصوص عمیق تر شدن رکود در نیمه دوم سال جاری صحبت کرده است.

مصطفی قلی خسروی با تأکید بر این که در حال حاضر بازار مسکن در رکود نیست تصریح کرد:  زمانی می توان وجود این بازار در رکود را تأیید کرد که هیچ معامله ای در دست انجام نباشد حال آن که با استناد به ارقام گزارش شده تعداد معاملات در ۶ ماه ابتدایی سال جاری از آن چه برای همین بازه زمانی در سال ۹۶ به ثبت رسیده بیشتر بوده است.

وی ضمن اشاره به این که استفاده از کلمه رکود برای توصیف شرایط موجود صحیح نیست افزود: در شرایط کنونی می توان ادعا کرد بازار مسکن کساد است. قلی خسروی از رونق گرفتن مجدد بازار مسکن خبر داد و اذعان نمود: شرایط فعلی بی تردید موقت و گذرا خواهد بود.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک گفت: هیچ مسئولی مایل نیست بازاری گرفتار افزایش قیمت گردد. وی این طور ادامه داد: نمی توانیم متقاضیان را ترغیب به خرید مسکن کنیم و ادعا نماییم در روز های آتی قیمت گران تر می شود و یا آن ها را از خرید دلسرد نماییم با این ادعا که قیمت ارزان تر خواهد شد چرا که متقاضیان کاملا بصیر و آگاهند و خوب می دانند مناسب ترین زمان برای تهیه مسکن چه موقع است.

قلی خسروی ضمن اشاره به این که مسکن امن ترین کالایی است که می توان به عنوان سرمایه بدان نگریست تصریح کرد:

اگر ملکی را خریداری نمایید و ۵ سال آن را نگهداری کنید آنگاه همین ملک ۵۰ سال از شما نگهداری خواهد کرد، از این رو سرمایه ای ارزشمند است و می توان بی تردید روی آن حساب باز کرد.

وی در ادامه برای تشریح وضعیت بازار مسکن از اعداد و ارقام کمک گرفت و این طور گفت: با استناد به گزارشات ارائه شده، تعداد معاملات مسکن از فروردین سال ۹۶ تا ۲۶ شهریور ماه همین سال در سرتاسر کشور، ۶۶۴۹۳۴ مورد به ثبت رسیده و تعداد معاملات برای همین برهه زمانی در سال ۹۷ معادل ۶۹۳۰۷۳ معامله گزارش شده که افزایش معاملات را به خوبی نشان می دهد.

به گفته قلی خسروی تعداد معاملات در بازه های مذکور در تهران قدری متفاوت بوده به گونه ای که تعداد معاملات اعلام شده در همین مدت از سال ۹۶، ۲۱۰۸۲۲ مورد بوده و در سال ۹۷، ۱۸۵۵۲۲ معامله گزارش شده که با کاهش تعداد همراه بوده است.

  • منبع خبر : تی نیوز