سید ابوالفضل طاهری، رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان، با گران شدن مسکن و تغییراتی که طی ماه های اخیر در این بازار ایجاد شده عده ای با هدف حفظ سرمایه خود در راستای خرید مسکن اقدام کرده اند تا با در اختیار داشتن یک واحد مسکونی خیالشان راحت باشد ملک ارزشمندی در اختیار دارند. به […]

سید ابوالفضل طاهری، رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان، با گران شدن مسکن و تغییراتی که طی ماه های اخیر در این بازار ایجاد شده عده ای با هدف حفظ سرمایه خود در راستای خرید مسکن اقدام کرده اند تا با در اختیار داشتن یک واحد مسکونی خیالشان راحت باشد ملک ارزشمندی در اختیار دارند. به گفته طاهری این امر سبب شده عرضه مسکن از تقاضا عقب بماند و میزان درخواست برای واحد های مسکونی از عرضه فراتر برود.

وی در خصوص شرایط حاکم بر بازار مسکن توضیحاتی ارائه نمود و این طور گفت: بر اساس گزارشات ارائه شده کاملا ملموس است که تقاضا برای مسکن در حال حاضر از میزان عرضه بیشتر است. وی تصریح کرد: برخی از متقاضیان مسکن، مصرفی هستند و واحد های مسکونی را با هدف استفاده خریداری می کنند حال آن که برخی دیگر به دید سرمایه به مسکن می نگرند و صرفا دست به خرید می زنند تا سرمایه ای در اختیارشان باشد. وی با تأکید بر این که افراد مختلف، کالا های متفاوتی را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند تصریح کرد: عده ای سکه تهیه می کنند، برخی خودرو می خرند، بعضی ها دلار جمع می کنند و گروهی نیز مسکن را به عنوان سرمایه بر می گزینند.

وی خاطرنشان کرد: اقدام سرمایه گذاران به خرید مسکن سبب شده تقاضا بیش از عرضه در بازار مسکن باشد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک شهر زنجان در ادامه پیرامون قیمت مسکن در این شهر صحبت کرد و تصریح نمود: به رغم این که در برخی مناطق زنجان افزایش قیمتی به چشم نمی خورد، جهش قیمت در شماری از مناطق عجیب بوده و بیش از ۱۵۰ درصد گزارش شده است.

وی با تأکید بر این که بازار مسکن نیز از حضور دلالان بی نصیب نمانده اذعان نمود: افزایش تعداد متقاضیان مسکن راه را برای حضور دلالان باز کرده است. وی افزود: زمانی که درخواست برای مسکن کم می شود، دلالان دستشان از این بازار کوتاه می گردد حال آن که با ازدیاد درخواست برای مسکن، دلالان فرصت را برای جولان دادن در این بازار مناسب می پندارند. وی این طور ادامه داد: به عقیده ما، به رغم این که شمار خریداران کنونی مسکن واقعا زیادند با این حال بیشتر خریداران حقیقی و واقعی محسوب می شوند.

ایشان اشاره ای هم به بازار اجاره بها در زنجان داشتند و گفتند: نرخ اجاره بها در برخی مناطق زنجان با افزایش ۳۰ درصدی همراه بوده حال آن که در قسمت هایی نیز دو برابر شدن میزان اجاره گزارش شده است. وی افزود: با این حال اجاره بها مبلغی است که موجر و مستأجر بر سر آن به توافق می رسند.

وی در خصوص پیشنهاد مطرح شده جهت دو ساله کردن قرارداد اجاره این طور گفت: در زنجان قرارداد های اجاره طبق روال گذشته تنظیم می گردند و خبری از اجرای این طرح در زنجان نیست.

ایشان در پایان صحبت هایشان خاطرنشان کردند: با توجه به نوساناتی که شاهدش هستیم نمی توان وضعیت مسکن را به طور دقیق پیش بینی کرد و تا زمانی که اقتصاد آرام نگیرد، نمی توان انتظار داشت شرایط مسکن بهبود یابد.

  • منبع خبر : تی نیوز