با استناد به گزارشات ارائه شده از سوی مرکز آمار کشور، جهش قیمت واحد مسکونی در بهار سال جاری به نسبت همین بازه زمانی در سال ۹۶، ۲۹٫۷ درصد اعلام شده است. بر اساس ارقام منتشر شده توسط این مرکز، میزان افزایش قیمت هر متر از واحد های مسکونی در بهار سال ۹۷ در مقایسه […]

با استناد به گزارشات ارائه شده از سوی مرکز آمار کشور، جهش قیمت واحد مسکونی در بهار سال جاری به نسبت همین بازه زمانی در سال ۹۶، ۲۹٫۷ درصد اعلام شده است. بر اساس ارقام منتشر شده توسط این مرکز، میزان افزایش قیمت هر متر از واحد های مسکونی در بهار سال ۹۷ در مقایسه با سال گذشته ۲۹٫۷ درصد بوده است.

جزئیات این گزارش بدین ترتیب می باشد: نرخ اجاره بهای یک متر زیربنا از واحد مسکونی در بهار سال جاری به نسبت مدت مشابه در سال ۹۶، با افزایش ۲۲ درصدی همراه بوده است. در بهار سال جاری، خریدار یک متر زمین کلنگی ناگزیر به پرداخت هزینه ای ۲۹ درصد بیش از مقدار مورد نیاز در بهار سال پیش بوده و جهش قیمت ثبت شده برای خرید یک متر زیربنای واحد مسکونی در مقایسه با بهار سال قبل، ۲۹٫۷ درصد بوده است.

مشاورین املاک بایستی تمام معاملات انجام شده مشروط بر آن که سند ملک توسط دفتر اسناد رسمی منتقل شده باشد را در سامانه مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت نمایند. این سامانه اطلاعاتی با هدف ایجاد نظم در امور مربوط به مسکن راه اندازی شده و جهت نیل به این هدف تمام معاملات صورت گرفته را ضبط و نگهداری می کند.

از آن جا که تعداد معاملات انجام شده در خصوص واحد های مسکونی می تواند اثر شایانی بر قیمت نهایی بگذارد، راه اندازی چنین سامانه ای و اجرای کنترل های دقیق، هدایت بازار مسکن را ساده تر خواهد ساخت. به زبان ساده زمانی که تعداد معاملات واحد های مسکونی در کلان شهر ها و شهر های بزرگ تغییر کند این احتمال وجود دارد که میانگین قیمت مسکن در استان مربوطه و حتی در کشور دستخوش تغییر گردد. از این رو در چنین شرایطی جهت برآورد تغییراتی که در قیمت های واقعی صورت گرفته از متوسط تعدیل شده (وزنی) استفاده می کنند، با این کار اثر افزایش یا کاهش تعداد معاملات بر قیمت خنثی خواهد شد و در نهایت میزان تغییر قیمت مشخص خواهد گشت.

مطابق با سرشماری عمومی نفوس و مسکن که آخرین بار در سال ۹۵ انجام شده، بر اساس تعداد خانه های دارای سکنه اعلام شده از طریق این سرشماری، وزن ها را برآورد و استفاده می کنند.

  • منبع خبر : شهرخبر