علی چگینی به عنوان مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از لبریز شدن ظرفیت بازار مسکن خبر داد و افزود: این بازار بیش از این کشش رشد قیمت ندارد، مگر این که اقتصاد کلان گرفتار اتفاقات دور از انتظار و عجیب گردد. وی با تأکید بر این که قیمت مسکن […]

علی چگینی به عنوان مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از لبریز شدن ظرفیت بازار مسکن خبر داد و افزود: این بازار بیش از این کشش رشد قیمت ندارد، مگر این که اقتصاد کلان گرفتار اتفاقات دور از انتظار و عجیب گردد.

وی با تأکید بر این که قیمت مسکن وابسته به اقتصاد خرد و کلان است افزود: به رغم این که تا نیمه اول سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی قیمت در حوزه مسکن را شاهد بودیم از نیمه دوم سال ۹۶ تغییرات اقتصاد کلان به گونه ای دیگر رقم خورد و رشد قیمت مسکن در تهران با جهش ۶۰ درصدی همراه گردید. به گفته چگینی همین امر سبب شد ارزش افزوده در حوزه مسکن اوج بگیرد و همزمان با ازدیاد پروانه های ساختمانی، حجم معاملات و قیمت افزایش یابد و رفته رفته خروج از رکود به چشم بخورد.

وی اظهار داشت به عقیده بنده افزایش قیمت در بازار مسکن به اوج رسیده و این بازار کشش بیش از این را ندارد مگر این که اقتصاد کلان با اتفاقاتی باورنکردنی و عجیب همراه گردد. چگینی از افزایش تمایل به تولید مسکن خبر داد و دلیلش را بالا رفتن ارزش افزوده مسکن معرفی کرد.

تحویل برنامه توسعه تهران به شهرداری

حجت الله میرزایی که به عنوان معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در حال فعالیت است، از تحویل برنامه توسعه شهر تهران به شهرداری خبر داد و این طور گفت: در برهه هایی از زمان سهم مسکن در تأمین درآمد های شهرداری تهران به ۸۰ درصد می رسید حال آن که طی ده سال گذشته با دور زدن برخی قوانین و تخصیص بودجه به پروژه ها و طرح هایی که اثربخشی آن ها مبهم است نتیجه ای متفاوت رقم خورده.

ایشان در ادامه این طور گفتند: در حال حاضر شهرداری مقاوم سازی بافت های فرسوده و ناکارآمد را در دستور کارش قرار داده و در این خصوص با دولت به تفاهم هایی رسیده است. وی افزود: در این میان بهبود وضعیت عدالت شهری در گرو اجرای برخی پروژه های جدید است. میرزایی از توقف ساخت خانه هایی با بیش از ۱۱ طبقه خبر داد و اذعان نمود: با این حال ساختمان هایی با وضعیت مشابه که پروانه شان مربوط به مدت ها قبل است و بر اساس کمیسیون ماده ۵، تمام مراحل و قوانین را به ترتیب پشت سر گذاشته اند می توانند ساختشان را به پایان ببرند.

و اما سامانه ملی املاک و اسکان

چگینی در ادامه صحبت هایش پای سامانه ملی املاک و اسکان کشور را به میان کشید و این طور گفت: راه اندازی این سامانه را به عنوان مسئولیت پذیرفته ایم و برای اجرایی کردن آن در حال تلاشیم. وی از برگزاری ۶۰ تا ۷۰ جلسه در این خصوص خبر داد و گفت: راه اندازی این سامانه تنها محدود به یک وزارت نمی شود و مشارکت بخش های مختلف را می طلبد. چگینی تصریح کرد: برای این که سامانه مذکور به مرحله اجرا برسد نیاز است تمام سازمان هایی که به هر طریق با حوزه مسکن در ارتباطند به میدان بیایند و به سیستم مربوطه وصل گردند از این رو استفاده از این سامانه هنوز محقق نشده و به زمان بیشتری نیاز دارد. وی افزود: چنانچه این سامانه به بهره برداری برسد باید در اختیار شهرداری قرار بگیرد ضمن این که در حال حاضر با مشارکت بخش خصوصی و در سازمان ملی زمین و مسکن در حال ایجاد است.

چگینی از بی اثر بودن اخذ مالیات منازل خالی می گوید

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن ضمن اشاره به این که طی روز های اخیر به وفور در خصوص اخذ مالیات از خانه های خالی اخبار منتشر شده است حال آن که اجرای این طرح آن قدر ها هم که می گویند سر و صدا به پا نخواهد کرد و اثربخش نخواهد بود. با این حال به گفته چگینی راه اندازی سامانه املاک و اسکان می تواند شرایط را بهبود ببخشد و به بهتر شدن اوضاع کمک نماید. وی افزود: مالیات چنین خانه هایی آنقدر زیاد نیست که بتواند تأثیر چشمگیری بر وضعیت کنونی داشته باشد.

وی بازآفرینی شهری را به عنوان یکی از مهم ترین سیاست های در دست اجرای وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و تصریح نمود: با این حال وزارت راه و شهرسازی به دنبال تحمیل بار اضافی بر دولت و افزایش نرخ تورم نیست و گسترش ابزار های مالی و توسعه بازار سرمایه را در پیش گرفته است. به گفته چگینی بخش نوسازی مربوط به برنامه پنجم می شود و دولت بر آن است برنامه های حمایتی از اقشار مختلف جامعه را با ایجاد مساکن اجتماعی اجرایی نماید.

آیا شاخص دسترسی به مسکن ۴۰ ساله شده است؟

چگینی در پایان صحبت هایش این طور گفت: حتی اگر جهش قیمت مسکن در تهران و دیگر شهر ها را به ترتیب ۶۰ و ۳۰ درصد هم در نظر بگیریم، باز هم نمی توان ادعا کرد شاخص دسترسی به مسکن از ۱۲ درصد به ۴۰ درصد رسیده است.

به گفته چگینی این شاخص در سال های اخیر در محدوده ۸ تا ۱۲ درصد نوسان داشته است. وی افزود: در زمان هایی که جهش قیمت مسکن مشاهده می شود این شاخص نیز افزایش را تجربه می کند حال آن که با افزایش تسهیلات می توان جلوی رشدش را گرفت.

ایشان در خصوص همایش سیاست های توسعه مسکن طی سال های اخیر نیز صحبت کردند و گفتند: هدف از اجرای چنین همایش هایی بی تردید هم اندیشی است. وی از صندوق پس انداز مسکن یکم به عنوان یکی از برنامه های مطرح شده در این همایش یاد کرد و تصریح نمود: امروز این صندوق به یکی از مهم ترین منابع تأمین بودجه مالی حوزه مسکن تبدیل شده است.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد