با استناد به ارقام ارائه شده توسط مرکز آمار ایران که تغییرات قیمت در بهار سال جاری را روایت می کند هر متر از زمین کلنگی با رشد قیمت ۲۹٫۰ درصدی همراه بوده است و میزان جهش قیمت برای هر متر زیربنای مسکن ۲۹٫۷ درصد گزارش شده است. نرخ اجاره واحد های مسکونی نیز روند […]

با استناد به ارقام ارائه شده توسط مرکز آمار ایران که تغییرات قیمت در بهار سال جاری را روایت می کند هر متر از زمین کلنگی با رشد قیمت ۲۹٫۰ درصدی همراه بوده است و میزان جهش قیمت برای هر متر زیربنای مسکن ۲۹٫۷ درصد گزارش شده است. نرخ اجاره واحد های مسکونی نیز روند رو به رشدی را شاهد بوده و با افزایش ۲۲ درصدی به ازای هر متر مربع از زیر بنای مسکونی همراه بوده است.

هر متر مربع از واحد مسکونی کلنگی و یا زمین تهران در بهار سال جاری توسط بنگاه های ملکی با قیمت ۱۳ هزار و ۳۷۵ ریال خرید و فروش شده که متوسط مساحت ثبت شده برای زمین های مذکور ۳۳۹ متر مربع بوده است. نرخ اعلام شده از افزایش قیمت ۲۹ درصدی نسبت به بهار گذشته حکایت دارد و جهش ۳٫۶ درصد قیمت را در مقایسه با زمستان سال ۹۶ نشان می دهد.

 

هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی تهران با قیمت ۱۹ هزار و ۳۷۸ ریال معامله شده که عمر ساختمان ثبت شده برای آن ۱۱ سال و متوسط مساحتش معادل ۱۰۸ متر بوده است. این رقم نیز از افزایشی ۵٫۸ درصدی به نسبت قیمت های اعلام شده در زمستان سال ۹۶ و رشد ۳۰٫۳ درصدی قیمت در مقایسه با بهار سال ۹۶ حکایت دارد.

 

افزایش قیمت، بازار اجاره را نیز تحت تأثیر قرار داده به گونه ای که رشد نرخ اجاره در بهار سال جاری به نسبت همین برهه زمانی در سال ۹۶، ۲۲٫۰ درصد اعلام شده و در مقایسه با زمستان ۹۶ جهش ۵٫۲ درصدی را شاهد بوده است. در شهر تهران مبلغ پرداختی به ازای اجاره خانه ای ۱۳ ساله با متوسط مساحت ۹۶ متر مربع، با احتساب ۳ درصد ودیعه پرداختی، ۹۸ هزار و ۲ ریال گزارش شده است.

لازم به توضیح است که حجم معاملات و میزان واحد های خرید و فروش شده در کلان شهر ها بر قیمت مسکن در استان های مربوطه و حتی کشور اثرگذار است از این رو جهت برآورد تغییرات واقعی قیمت های گزارش شده، از متوسط تعدیل شده (وزنی) استفاده شده است. از این طریق شاخص حجم معاملات خنثی خواهد شد و بدون در نظر گرفتن این فاکتور، مقدار تغییرات واقعی قیمت ها به دست خواهد آمد.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز