گزارشات منتشر شده از رشد هزینه های خانوار در بخش های مختلف خبر می دهند و آن را در شهریور ماه سال جاری به نسبت همین برهه در سال پیش از ۶٫۴ تا ۳۳٫۱ درصد متغیر اعلام می کنند. با استناد به ارقامی که روند تغییر قیمت خدمات مصرفی و کالا های مورد نیاز خانواده […]

گزارشات منتشر شده از رشد هزینه های خانوار در بخش های مختلف خبر می دهند و آن را در شهریور ماه سال جاری به نسبت همین برهه در سال پیش از ۶٫۴ تا ۳۳٫۱ درصد متغیر اعلام می کنند.

با استناد به ارقامی که روند تغییر قیمت خدمات مصرفی و کالا های مورد نیاز خانواده ها را گزارش می دهند، رشد قیمت مواد خوراکی و آشامیدنی در شهریورماه سال جاری در مقایسه با شهریور سال ۹۶، با رشد ۱۳٫۹ درصدی همراه بوده است. جهش قیمت ثبت شده برای ماکیان و گوشت قرمز در این برهه زمانی ۱۸٫۸ درصد می باشد حال آن که نان و غلات رشد ۱۰٫۲ درصدی را تجربه کرده و فراورده های گوشت قرمز و سفید نیز ۱۷٫۹ درصد جهش قیمت داشته اند. افزایش قیمت گزارش شده برای صدف داران و ماهی ها معادل ۱۱٫۷ درصد بوده است و چربی ها و روغن نیز در این مدت ۱۱٫۸ درصد گران تر عرضه شده اند. تخم مرغ، شیر و پنیر از دیگر موارد مشمول گرانی بوده اند که ۱۶ درصد افزایش قیمت را تجربه نموده اند.

سبزیجات در شهریور ماه سال جاری با ۱۲٫۴ درصد افزایش قیمت به دست خانواده ها رسیده است. میوه و خشکبار نیز از این قافله عقب نمانده و ۱۷٫۷ درصد گران تر فروخته شده است.

این گزارشات که از سوی مرکز آمار ایران ارائه شده از رشد ۶٫۸ درصدی قیمت شیرینی جات همچون شکر، عسل، مربا، شکلات و مواردی از این دست حکایت دارند ضمن این که فروش چای، آب میوه، قهوه و همچنین کاکائو نیز ۱۵٫۹ درصد افزایش داشته است. قیمت فروش کفش و پوشاک با رشد ۹٫۷ درصدی همراه بوده و دخانیات در این میان با جهش ۳۳٫۱ درصدی بیشترین افزایش قیمت را به نام خود زده است. سوخت هایی همچون گاز، آب و برق نیز رشد ۹٫۹ درصدی را تجربه کرده اند.

و اما رشد قیمتی که برای بخش مسکن اعلام شده ۱۱٫۱ درصد بوده است. نرخ اجاره واحد های مسکونی نیز به همین اندازه رشد داشته است. جهش ۱۱٫۶ درصدی قیمت مبلمان و لوازم مورد نیاز خانه، از دیگر موارد اعلام شده است. در حوزه بهداشت و درمان نیز این افزایش قیمت به چشم می خورد و ۹٫۵ درصد گزارش شده است. خانواده ها برای جا به جا شدن نیز ناچارند به نسبت شهریور ماه سال گذشته ۹٫۳ درصد پول بیشتری کنار بگذارند.

حوزه های فرهنگی از دیگر بخش های مشمول گرانی ها هستند که رشد قیمت ثبت شده برای آن ها ۱۳٫۹ درصد بوده است. ارتباطات نیز رشد ۶٫۴ درصدی را تجربه کرده است و هزینه های بخش آموزش با رشد ۱۲٫۳ درصدی گزارش شده اند. رشد ۸٫۸ درصدی برای هزینه های هتل و رستوران ها به ثبت رسیده و هزینه های مصرفی برای بخش های متفرقه و خرید دیگر کالا ها ۱۴ درصد اعلام شده است.

  • منبع خبر : شهرخبر