به گفته دو کارشناس حوزه مسکن، رشد قیمت واحد های مسکونی در فصل پاییز ادامه خواهد داشت اگر بازار های موازی همچون طلا و ارز شاهد افزایش قیمت ها باشند. با بلبشویی که در بازار مسکن ایجاد شده بسیاری از افراد در خصوص آینده بازار مسکن سؤال می پرسند و از روز های آتی و […]

به گفته دو کارشناس حوزه مسکن، رشد قیمت واحد های مسکونی در فصل پاییز ادامه خواهد داشت اگر بازار های موازی همچون طلا و ارز شاهد افزایش قیمت ها باشند.

با بلبشویی که در بازار مسکن ایجاد شده بسیاری از افراد در خصوص آینده بازار مسکن سؤال می پرسند و از روز های آتی و جهش مداوم قیمت ها نگرانند. شماری از افراد به ارزان شدن قیمت ها امیدوارند و پیرامون چگونه بودن قیمت مسکن در ماه های آینده سؤالاتی مطرح می کنند. به گفته دو کارشناس حوزه مسکن چنانچه در بازار هایی همچون ارز و سکه شاهد به ثبات رسیدن قیمت ها باشیم در بازار مسکن نیز کاهش قیمت اتفاق خواهد افتاد.

یکی از اعضای هیأت رئیسه اتحادیه املاک تهران در خصوص پیش بینی قیمت مسکن در فصل پاییز این گونه گفته است: روزانه شاهد تغییراتی در بازار های تعیین کننده ای همچون ارز هستیم از این رو برآورد قیمت مسکن در ماه های آتی کار بسیار دشواری خواهد بود. به گفته وی بازار مسکن در حال تجربه دوره جدیدی از رکود است.

حسام عقبائی در خصوص تعداد معاملات صورت گرفته در ماه های اخیر این طور گفت: افت تعداد معاملات در دو ماه خرداد و تیر، ۲۵ درصد اعلام شده است ضمن این که کاهش خرید و فروش مسکن در مرداد ماه نیز ادامه داشته و ۳۶ درصد گزارش شده. به گفته حسام عقبائی فروش مسکن در شهریور هم با روندی نزولی همراه بوده و معادل ۴۵ درصد به ثبت رسیده است. عقبائی تصریح کرد: این ارقام به خوبی ورود بازار مسکن به رکود را تأیید می کنند، به واقع بازار مسکن حتی وارد دوره پیش رکود هم نشده و مستقیما رکود را تجربه کرده است.

ایشان این طور ادامه دادند: اگر در ماه های پیش رو بازار ارز و طلا به ثبات نرسد و وضعیت در بازار مسکن به همین منوال پیش رود باید ورود بازار مسکن به رکودی تورمی را منتظر بود. عقبائی شفاف تر توضیح داد و این طور گفت: این بدان معناست که نه تنها افت قیمت مسکن را شاهد نخواهیم بود بلکه آن چه بیشتر نمود پیدا خواهد کرد رکود عمیق تر است. وی این طور ادامه داد: اگر تمام فاکتور هایی که بر قیمت نهایی واحد های مسکونی اثرگذارند یک ثبات برسند آن گاه می توان امیدوار بود که توأمان با آغاز سال ۹۸، قیمت مسکن آرام می گیرد و رکود را ترک می کند.

آیا در پاییز قیمت مسکن گران تر خواهد شد؟

یکی دیگر از کارشناسان حوزه مسکن این طور می گوید: در حال حاضر نوسانات عجیبی بر اقتصاد ایران سایه افکنده اند و از آن جا که عوامل اثرگذار بر قیمت واحد های مسکونی مدام در حال تغییرند نمی توان پیش بینی دقیقی از آینده بازار مسکن ارائه نمود. درحالی کارشناسان پیش بینی آینده بازار مسکن را سخت می خوانند که تا مدت ها پیش به راحتی با اتکا به ارقام و اعداد گزارش شده می توانستند در این خصوص اظهار نظر کنند. این طور که مشخص است تا قیمت دلار به ثبات نرسد تکلیف هیچ بازار دیگری مشخص نخواهد بود.

منصور غیبی این طور صحبت هایش را ادامه داد: قیمت مسکن در فصل پاییز تنها در صورتی به تعادل خواهد رسید که شاهد ثبات در بازار های ارز و سکه باشیم. به گفته غیبی از مهم ترین عوامل دخیل در ثبات قیمت مسکن، تعادل در بازار های موازی همچون سکه و دلار است. وی تصریح کرد: شرایط کنونی به کنترل و مدیریت نیاز دارد و چنانچه نتوانیم مؤلفه های تعیین کننده اقتصاد را تحت کنترل در آوریم بی تردید قیمت مسکن در دومین نیمه از سال جاری باز هم افزایش را تجربه خواهد کرد.

  • منبع خبر : تی نیوز