یکی از کارشناسان حوزه اقتصاد اذعان نمود: به رغم این که تورم، بسیاری از کالا های اساسی را رها کرده با این حال کماکان بر دو بازار مسکن و خودرو حاکم است و این احتمال وجود دارد تا مدت ها شاهد ادامه تورم در بازار های مذکور باشیم. برخلاف گزارشاتی که گاها از سوی نهاد […]

یکی از کارشناسان حوزه اقتصاد اذعان نمود: به رغم این که تورم، بسیاری از کالا های اساسی را رها کرده با این حال کماکان بر دو بازار مسکن و خودرو حاکم است و این احتمال وجود دارد تا مدت ها شاهد ادامه تورم در بازار های مذکور باشیم.

برخلاف گزارشاتی که گاها از سوی نهاد های دولتی منتشر می شود با این مضمون که تورم وجود ندارد، رشد قیمت ها و بالا بودن نرخ تورم، مسئله ای است که کاملا ملموس احساس می شود و بر کسی پوشیده نیست. رشد قیمت در بازار های مختلف توأمان با بالا رفتن ارز نمود پیدا کرد و این روز ها کاملا مشهود است.

بر اساس گزارشات ارائه شده، بازار های سرمایه ای همچون ارز، سکه و مسکن نخستین بازار هایی بودند که رشد قیمت را تجربه کردند و رفته رفته دیگر بازار ها همچون خودرو نیز سنگینی جهش قیمت را احساس نمودند. این روز ها اما کالا های مصرفی نیز درگیر جهش سرسام آور قیمت ها شده اند و گرانی کالا های خرد، مسئله ای است که تمام مردم روزانه با آن دست به گریبانند.

به گفته برخی کارشناسان حوزه اقتصاد، آن چه سبب شده شاهد چنین تورمی در بازار های کشور باشیم، اعمال تحریم ها، اوج گرفتن نقدینگی و برخی سیاست های تعدیل ساختاری دولت بوده است. با این حال فارغ از این که چه کسانی مقصر وضع موجود هستند و چه عواملی مسبب چنین گرانی هستند، آن چه برای همه جای سؤال دارد، وضعیت در روز های آتی و آینده است؟ رشد قیمت ها تا کی با چنین شیب تندی ادامه خواهد داشت؟

یکی از کارشناسان حوزه اقتصاد، عبدالله مشکانی ضمن اشاره به این که بازار ارز بر دیگر بازار ها اثرگذار است افزود: تا زمانی که شاهد تورم در بازار ارز باشیم، تورم در دیگر حوزه ها نیز پابرجا خواهند ماند. به گفته مشکانی قیمت هایی که در حوزه های مختلف شاهدش هستیم وابسته به قیمت ارز است و آن زمان که این بازار با تورم همراه باشد نمی توان انتظار داشت تورم در بازار های دیگر کمرنگ گردد و یا حذف شود.

مشکانی در ادامه صحبت هایش گفت: در حال حاضر قیمت واقعی ثبت شده برای دلار ده هزار تومان می باشد، از این رو می توان ادعا کرد دلار با حبابی تورمی همراه است. به گفته مشکانی ۴۰ درصد از قیمت فعلی دلار، حباب گونه است که بی تردید بر بازار هایی چون مسکن و خودرو اثرگذار خواهد بود.

مشکانی تصریح کرد: در کالا های اساسی، تورم خوابیده با این حال بازار هایی چون مسکن و خودرو کماکان در حال دست و پنجه نرم کردن با افزایش قیمت ها و تورم هستند.

ایشان در ادامه صحبت هایشان در خصوص رشد نقدینگی توضیحاتی ارائه نمودند و افزودند: علاوه بر دلار که مسئله ای اساسی است و مسبب رشد قیمت هاست، افزایش نقدینگی از دیگر موارد مطرح می باشد که به بدتر شدن شرایط دامن زده است. مشکانی اظهار داشت: تنها راه مقابله با رشد نقدینگی، بررسی عوامل اثرگذار بر نقدینگی و مدیریت صحیح موارد مذکور است. وی این طور گفت: از جمله عواملی که سبب رشد نقدینگی شده اند، طلب بانک مرکزی از دیگر بانک های کشور می باشد ضمن این که کسری بودجه را می توان از دیگر فاکتور های دخیل در افزایش نقدینگی دانست.

وی تصریح کرد: کنترل و مدیریت نقدینگی نیازمند لحاظ کردن برنامه هایی در طولانی مدت است و اظهار داشت: در پیش گرفتن تدابیری همچون کم کردن نرخ سود سپرده تنها می تواند نقدینگی را در بازه ای کوتاه به تعادل برساند حال آن که برای متعادل ساختن حجم نقدینگی در دراز مدت، بی تردید تدابیری اساسی نیاز است.

این کارشناس اقتصادی افزود: آن زمان که تورم چنین صعودی اوج می گیرد جامعه به سوی سرمایه گذاری هدایت می شود و از آن جا که تمام مردم نگران بی ارزش شدن دارایی شان هستند سعی می کنند با خرید ارز و سکه خیالشان را آسوده سازند که سرمایه ای ارزشمند در اختیار دارند. وی افزود با ادامه دار شدن رکود و زمانی که این بازار ها پاسخگو نباشند، تورم به بازار کالا های مصرفی نیز خواهد رسید و این کالا ها هم گران تر عرضه خواهند شد. وی در پایان به مسئله احتکار اشاره نمود و افزود: انبار های احتکاری مسئله ای جدی است که کنترلش را باید در اولویت قرار داد.

  • منبع خبر : شهرخبر