مصطفی قلی خسروی به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک عنوان کرد: بر اساس ارقام گزارش شده از سوی سامانه ثبت معاملات مسکن کشور، حجم معاملات در ماه های اخیر روندی نزولی داشته با این حال رکودی در کار نبوده است. وی خاطرنشان کرد وضعیت مسکن و حجم خرید و فروش در شرایط کنونی به گونه […]

مصطفی قلی خسروی به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک عنوان کرد: بر اساس ارقام گزارش شده از سوی سامانه ثبت معاملات مسکن کشور، حجم معاملات در ماه های اخیر روندی نزولی داشته با این حال رکودی در کار نبوده است. وی خاطرنشان کرد وضعیت مسکن و حجم خرید و فروش در شرایط کنونی به گونه ای نیست که رکود این بازار را ثابت کند و تنها می توان ادعا کرد بازار مسکن در حال حاظر دچار کساد شده است. وی تصریح نمود: تنها زمانی می توان وجود رکود در بازار مسکن را تأیید کرد که تعداد معاملات به صفر رسیده باشد حال آن که چنین نیست و روزانه معاملاتی در این حوزه صورت می گیرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک این طور ادامه داد: با استناد به ارقام و اعدادی که از سوی سامانه های مربوطه ارائه شده می توان صراحتا اعلام نمود رکودی در بازار مسکن وجود ندارد. وی اظهار داشت: کاهش تعداد معاملات مسکن به معنای راکد شدن این بازار نیست و تنها آن زمان می توان چنین ادعایی را ارائه نمود که تعداد واحد های خرید و فروش شده به صفر برسد. به گفته قلی خسروی این روز ها بازار مسکن صرفا کساد است و نمی توان آن را راکد خواند.

ایشان اذعان نمودند: مسکن یکی از نیاز های اساسی هر فردی است و بی تردید حجم خرید و فروش چنین کالایی هیچ گاه به صفر نمی رسد از این رو نمی توانیم بگوییم بازار مسکن در حال حاضر راکد است بله دچار کساد شده است. ایشان در خصوص وضعیت مسکن در روز های آتی این طور گفتند: کاهش حجم معاملات مسکن در فصل زمستان و پاییز کاملا طبیعی است و اتفاقی است که همه ساله شاهدش هستیم. وی دلیل این امر را این گونه تشریح کرد: با فرارسیدن فصل سرما، میزان سخت و ساز کاهش می یابد و خانواده ها تمایلی برای جابه جایی از خود نشان نمی دهند، از این رو هم احداث مسکن کم می شود و هم تقاضا برای اجاره مسکن کمرنگ می گردد.

وی یکی از روش های به ثبات رساندن قیمت در بازار مسکن را نام بردند و این طور گفتند: وعده هایی در خصوص ارائه تسهیلات جهت ترمیم بافت های ناکارآمد شهری داده شده اند که اگر این وعده ها عملی گردند و به مرحله اجرا برسند بی تردید شاهد بهبود بازار مسکن و ثابت شدن قیمت ها خواهیم بود.

وی در ادامه از تلاش های دولت برای بهبود شرایط مسکن سخن گفت و اظهار داشت: بهتر است دولت توجهش را معطوف به اجرای سیاست های صحیح در حوزه مسکن سازد چرا که تجربه ثابت کرده دولت هیچ گاه به خوبی نمی تواند اجرای چنین سیاست هایی را به پایان برساند و هرگاه شاهد دخالت دولت در چنین اموری بوده ایم نتیجه راضی کننده نبوده است. قلی خسروی گفت: بهتر است اجرای چنین سیاست هایی به بخش های خصوصی سپرده شود، به عبارتی اگر مایلیم بهترین نتیجه حاصل گردد باید بپذیریم مناسب ترین راه پیش رو، واگذار کردن این امور به بخش های خصوصی است. به عقیده قلی خسروی آن چه می تواند بازار مسکن را به شرایط بهتری سوق دهد مشارکت دولت و بخش خصوصی است به این صورت که دولت حمایت های لازم را انجام دهد و بخش های خصوصی تمام تمرکزشان را بر اجرای صحیح و دقیق سیاست ها بگذارند. ایشان اظهار داشتند دولت می بایست نقدینگی را در بخش مسکن به کار بگیرد چرا که ملک سرمایه ای ارزشمند است، نه می توان آن را قاچاق کرد و نه نابود ساخت. با این حال به گفته قلی خسروی ملک یک سرمایه دیربازده است. وی اظهار داشت: مردم مایلند سرمایه های خود را در قسمت هایی صرف کنند که زود بازده خطاب می شوند و در کوتاه ترین زمان آن ها را به سود می رسانند، از این رو ترجیح می دهند بازار هایی چون ارز و سکه را برای سرمایه گذاری برگزینند. با این حال چنین بازار های زودبازده ای با ریسک بالایی همراهند اما سودشان به قدری است که سرمایه گذاران را به سادگی وسوسه و ترغیب می سازند. وی این طور صحبت هایش را پایان داد: امید است با بهبود اوضاع بازار های موازی همچون ارز و سکه شاهد ثبات نسبی در بازار مسکن باشیم و عرضه و تقاضای مسکن به تعادلی مناسب برسند.

  • منبع خبر : نود اقتصاد